Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
136

Directie:
voorlichting

06-10-2001

Status:
informatie

Netelenbos en Van der Ploeg starten tunnelboor voor hsl-zuid

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en Staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur verrichten op 6 oktober de starthandeling voor het boren van de Groene Hart Tunnel van de Hogesnelheidslijn (HSL). De bewindslieden geven de grootste tunnelboor ter wereld de naam Aurora. Ook starten zij de eerste presentatie van de Stichting Atelier HSL. Dit atelier zorgt voor een kunst- en cultuurprogramma rond de Hogesnelheidslijn-Zuid.
De tunnelboormachine baant zich in drie jaar een weg door de Nederlandse bodem, van Leiderdorp naar Hazerswoude. De tunnel wordt ruim 7 kilometer lang, de toerit aan de noordzijde bij de Bospolder 660 meter en de toerit bij Hazerswoude-Dorp iets langer, namelijk 770 meter. De uitwendige diameter van de boor is 14,87 meter. De totale lengte van de tunnelboormachine is 120 meter. De onderdelen van de machine wegen samen meer dan 3,3 miljoen kilo. De Frans-Nederlandse combinatie Bouygues/Koop is verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw van de tunnel. De tunnelboormachine zelf is in Le Creusot in Frankrijk vervaardigd door NFM Technologies.

Omwonenden van de HSL zijn regelmatig betrokken geweest bij het proces en de aanleg van de HSL. Het is dan ook niet toevallig dat een van de omwonenden de wedstrijd voor de naamgeving van de tunnelboormachine heeft gewonnen. De winnaars vonden de naam van hun boerderij, Aurora, ook geschikt voor de tunnelboormachine. De Romeinen zagen in Aurora de godin van de dageraad. De tunnelboor zal pas na drie jaar de dageraad weer zien.

Het Atelier HSL gaat tijdens de aanleg van de lijn de culturele en maatschappelijke betekenis van de HSL in kaart brengen en aan de hand daarvan activiteiten organiseren. De stichting zal opdrachten geven aan kunstenaars, tentoonstellingen en symposia organiseren en publicaties verzorgen. De opdrachten kunnen tijdelijke werken zijn, maar ook permanent zichtbaar blijven, op een station, in de trein zelf, in de tunnels en in het landschap langs het tracé van de HSL. Daarnaast ontwikkelt het atelier activiteiten voor (toekomstige) reizigers, mensen die in de omgeving van de HSL wonen, professionals en liefhebbers uit de wereld van kunst en cultuur. De Projectorganisatie Hogesnelheidslijn-Zuid (Ministerie van V&W) en de Stichting Kunst en Openbare Ruimte (SKOR) hebben het atelier opgericht. Ook kunnen kunstenaars of andere organisaties met eigen ideeën voor opdrachten komen.

De eerste presentatie van het Atelier HSL betreft een korte essayistische video van Gerald van der Kaap. De video is een montage van beelden van tunnels, tunneltechniek, landschap en andere poëtische visuele elementen. Voor het aankomend jaar heeft het atelier al foto-opdrachten vergeven. Bas Princen richt zich op het vastleggen van het creatieve hergebruik van ruimten rond de HSL die een andere bestemming krijgen. Jannes Linders fotografeert mijlpalen van de HSL en de technologische constructies. Bertien van Maanen legt het leven van de internationale groep medewerkers in de boor van de Groene Hart Tunnel vast. Het is de bedoeling deze opdrachten jaarlijks te herhalen.

omhoog laatst bijgewerkt 05-10-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl