Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

6-10-2001; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Pacific Grand Prix, circuit Motegi (J)

SPAAN: HARU IS CONSTANT, EN GEEN MAN VAN UITSCHIETERS

Op de 500cc startopstelling voor de Pacific Grand Prix, die zondag op het Japanse circuit van Motegi wordt afgewerkt, prijkt de protégé van Arie Molenaar en Hans Spaan op de 19e plaats. De Japanse coureur in Nederlandse dienst, Haruchika Aoki, moest 2 plaatsen inleveren ten opzichte van de 1e trainingsdag. Dat valt me wel wat tegen , opende Aoki vanaf een droog en redelijk warm Motegi. Ik had gehoopt meer vooruitgang te boeken en misschien wel een startplaats op te klimmen naar de 4e startrij, maar het wilde niet helemaal zo lukken als we voor ogen hadden. Tijdens de 2e vrije training op zaterdagmorgen hebben we nog tal van zaken uitgetest en motor 2 getracht op hetzelfde niveau te krijgen. Maar de vochtigheidsgraad was bijna 30% gezakt ten opzichte van vrijdag, waardoor weer een geheel andere afstelling gevonden moest worden. s Middags in de beslissende kwalificatietraining reed ik nog wel 1,1 seconde van mijn beste tijd af, maar Kagayama op zijn fabrieks Suzuki V4 en Anthony West kwamen me voorbij , aldus Aoki.

Het Arie Molenaar Racing team kreeg tijdens de Pacific GP technische versterking van een Japanse veringspecialist warmee Haru al enkele jaren eerder actief was. Dat pakt goed uit , vult chef monteur Hans Spaan aan. De mannen kennen elkaar goed en de verbeteringen die uit de bus rolden waren goed. Enkele mannen die nu voor hem staan het moeten hebben van één uitschieter. Haru is daarentegen constant en geen man van uitschieters. Met die strijdwijze, die soms op de startgrid nog wel eens een plaatsje had kunnen schelen, komt hij in de race met grote regelmaat tot goede scores. Zo zie ik hier voor morgen ook weer één of meer WK-puntjes in het verschiet liggen , aldus Spaan, die weet dat zijn Japanse coureur voor eigen publiek en de ogen van de grote fabrieksbazen er een extra set vleugels bij hebben.

De weersomstandigeheden voor zondag worden hetzelfde voorspeld als vandaag. Dat betekent dat we met we er qua keuze van de Michelin banden uit zijn , meldt Aoki. Verder hebben we nog een paar kleine veringsafstellingen veranderd. We hebben de achtervering wat zachter gezet door de voorspanning van het veerelement wat terug te nemen. Dat testen we zondagmorgen nog in de warm-up sessie uit. Wie weet pakt het zo uit dat Haru er bij het uitaccelereren van de vele haakse bochten eerder het gas op kan zetten, want dat is waar we eigenlijk het meeste terrein verliezen , verklaart Spaan de laatste strategie.

500cc Trainingstijden / startopstellingen na 2 trainingsdagen:


1. L. CAPIROSSI ITA 1'49.800 HONDA



2. M. BIAGGI ITA 1'50.248 YAMAHA



3. A. BARROS BRA 1'50.511 HONDA


4. V. ROSSI ITA 1'50.591 HONDA


5. S. NAKANO JPN 1'50.687 YAMAHA


6. K. ROBERTS USA 1'50.944 SUZUKI


7. S. GIBERNAU SPA 1'51.108 SUZUKI


8. O. JACQUE FRA 1'51.210 YAMAHA


9. T. UKAWA JPN 1'51.246 HONDA


10. J. vd GOORBERGH NED 1'51.370 PROTON KR


11. C. CHECA SPA 1'51.602 YAMAHA


12. A. CRIVILLE SPA 1'51.622 HONDA


13. G. McCOY AUS 1'51.630 YAMAHA


14. Y. KAGAYAMA JPN 1'51.659 SUZUKI


15. N. HAGA JPN 1'51.664 YAMAHA


16. N. ABE JPN 1'51.789 YAMAHA


17. J. CARDOSO SPA 1'52.248 YAMAHA


18. A. WEST AUS 1'52.259 HONDA


19. Haruchika AOKI, JPN 1'52.660 De Graaf Contracting Sent Waninge Honda

20. L. HASLAM GBR 1'54.253 HONDA


21. J. STIGEFELT SWE 1'54.384 SABRE V4


22. B. VENEMAN NED 1'54.972 HONDA


23. B. CLARKE AUS 1'56.805 HONDA