Ingezonden persbericht

13 september 2001
PERSBERICHT GRONINGER MUSEUM

Stroomversnelling
6 oktober t/m 2 december 2001

Het Groninger Museum presenteert Stroomversnelling, een tentoonstelling met nieuw en recent werk van een jonge Nederlandse kunstenaars.

Op verschillende manieren hebben deze kunstenaars de grenzen binnen hun kunst en hun kunstenaarschap onderzocht en verlegd. Overtuiging, durf en humor spreken uit het repertoire dat zij de afgelopen jaren opbouwden.

De titel Stroomversnelling verwijst naar een fase in het kunstenaarschap waarin de eerste richting bepaald is, en tegelijkertijd nieuwe keuzes gemaakt worden. Het Groninger Museum heeft een tiental bewezen talenten uitgenodigd om te laten zien waar zij op dit moment voor staan.

De kunstenaars:
Anuschka Blommers / Niels Schumm (1969) veroverden met hun onconventionele modefotografie een plek binnen de internationale modewereld. Blommers & Schumm weten hun modefoto's te verheffen tot portretkunst. Het Groninger Museum toont The Influence, 2000, een serie portretten van jonge groten uit de wereld van de mode.

Eelco Brand (1969) maakt schilderijen en 3D-computeranimaties. Deze animaties, zonder begin en eind, kunnen gezien worden als bewegende schilderijen.

Twan Janssen (1968) ontwikkelde zijn opmerkelijke strikjes- en cadeaukunst uit acrylverf. Janssen is niet alleen geïnteresseerd in het maken van tastbare werken, maar heeft ook de kunstwereld tot onderwerp van zijn kunst gemaakt. In het museum laat Janssen een installatie zien met een nieuw Regenboog schilderij.

Folkert de Jong (1972) maakte indruk met z'n installatie the Iceman Cometh, een afschrikwekkende sculpturengroep van styrofoam (kunstschuim). De kunstenaar creëert met zijn beelden verhalen over een wereld vol onheil, verwarring en dualisme. Voor Stroomversnelling maakt De Jong een nieuwe versie van de Iceman Cometh, aangepast aan een nieuwe context.

Erik van Lieshout (1968) maakt tekeningen, schilderijen en korte films. Ook bouwt Van Lieshout zijn kenmerkende installaties van lowbudget materialen. Het Groninger Museum toont een installatie.

Bas Meerman (1970) is de enige traditionele schilder in het gezelschap. Voor hem is schilderen een poging om aan de fundamentele eenzaamheid van het leven te ontsnappen. Zijn schilderijen hebben in de eerste plaats de zinnelijke liefde tot onderwerp.

Monkey Boys: Bertjan Pot & Daniel White (beiden 1975) is een ontwerpbureau. De Monkey Boys proberen de schoonheid van massaproductie met die van huisvlijt te combineren. Bijvoorbeeld door high-tech materialen in low-tech fabricagetechnieken toe te passen (en omgekeerd). Het Groninger Museum toont een verzameling van sculpturale lampen volgens een eigenzinnig procédé.

JOB (1969) heeft met zijn onconventionele ontwerpen de laatste jaren voor oproering gezorgd in de internationale vormgeverwereld. In zijn karikaturale werk ontkent hij stellig alle gangbare theorieën over vormgeving. Het Groninger Museum toont de bronzen serie Craft, 2001 en zijn nieuwste 'Excavator'.

De tentoonstelling is te bezichtigen in het Mendini-paviljoen.

Samenstelling tentoonstelling: Sue-an van der Zijpp Inrichting tentoonstelling: Mark Wilson
Publiciteit: Josee Selbach (e-mail: jselbach@groninger-museum.nl)

Groninger Museum
Museumeiland 1 / Postbus 90
9700 ME Groningen
Tel.: 050-3666555
Fax: 050-3120815
www.groninger-museum.nl
info@groninger-museum.nl