Plan nader toegelicht
Winkels en horeca moeten Aalmarkt aantrekkelijk maken
De gemeente Leiden heeft samen met projectontwikkelaar MAB een plan
gemaakt om een vergeten gebied in het hart van de historische stad tot
leven te brengen. Volgens dit plan moeten winkels en horeca mensen
naar het gebied rondom de Rijn tussen V&D en Volkshuis lokken. Over
het Aalmarktplan wordt nu een inspraakronde gehouden, waarna de
gemeenteraad een besluit zal nemen.
BOUWEN EN WONEN - Al lange tijd zoekt de gemeente naar een manier om
het gebied aan de Rijn bij de Aalmarkt op dezelfde manier te
ontwikkelen als de gezellige Nieuwe Rijn en Botermarkt. Waarom willen
ondernemers zich daar wel vestigen en niet aan de Aalmarkt? Rondom V&D
is het nog erg druk, maar voorbij de Waag valt de stilte in. Er
ontbreekt iets waardoor de vrije markt er niet wil investeren. Daarom
gaat de gemeente samen met een projectontwikkelaar ervoor zorgen dat
winkels zich er wel willen vestigen. Dat kost geld, maar de
economische situatie van de binnenstad verbetert erdoor. En dat is in
het belang van de hele stad.
Nieuwe steeg en pleintje
Het grootste probleem: de Aalmarkt ligt niet in een logische
looproute. Daarom stelt het plan voor die route te maken. Via een
nieuwe steeg tegenover C&A kan het publiek van de Haarlemmerstraat
rechtstreeks naar de Stille Rijn lopen. Een voetgangersbrug brengt de
mensen over de Rijn. Tegenover die brug, op de plaats van de vroegere
Aalmarktschool, komt een populaire winkel. De historische panden aan
de Aalmarkt worden verbouwd tot aantrekkelijke winkels. Verdiepingen
zijn bestemd voor woningen.
Om mensen vanaf de Breestraat naar de Rijn te trekken, is de donkere
Mandenmakerssteeg naast de apotheek veranderd in een licht pleintje
aan de Breestraat. Dat ontstaat door de vroegere panden van Peek en
Cloppenburg af te breken. Rondom dat pleintje komen winkels. Ook V&D,
dat helemaal wordt gemoderniseerd, krijgt er een ingang aan. Dit
pleintje zal als een vestibule werken, als een portaal naar de
Aalmarkt.
Parkeergarage
Veel Leidenaren en mensen uit de regio klagen over de parkeersituatie
in de binnenstad. Om daaraan tegemoet te komen en om meer klanten uit
de regio aan te trekken is een ondergrondse parkeergarage in het plan
opgenomen, onder het vroegere Hoogheemraadschap Rijnland. Niemand
hoeft dan meer lang te zoeken naar een parkeerplekje op straat. De
Aalmarkt kan helemaal autovrij worden gemaakt en de Stille Rijn
grotendeels. De in- en uitgang van de parkeergarage komt aan de
Boommarkt. Boven de garage is ruimte voor woningen en een nieuw
postkantoor. Ook het poppodium LVC (nu in Breestraat 66 gevestigd) en
het jongerencentrum 't Stathuys (nu in Breestraat 19) staan op deze
plek ingetekend.
Waterplein
Het centrum van Leiden moet niet alleen goed bereikbaar zijn per auto,
maar juist ook per fiets en openbaar vervoer. Er zullen daarom
voldoende fietsenstallingen op straat komen. Verder wordt er gedacht
aan een stalling onder het Stadhuisplein en in de kelder van V&D
(zoals vroeger). De bereikbaarheid per openbaar vervoer zal nog beter
worden als een regionale tram, of eigenlijk light rail, door de
Breestraat gaat rijden, naar verwachting over een jaar of vijf.
Al deze maatregelen moeten er voor zorgen dat het Leidse centrum nog
plezieriger wordt om te verblijven. Voor Leidenaren en
niet-Leidenaren. Een nu verlaten stukje stad zal veranderen in een
levendig decor aan een waterplein. Met mooie winkels, horeca,
terrassen en woningen.
Informatiekrant
In het Leids Nieuwsblad van dinsdag aanstaande zit een speciale
informatiekrant over het Aalmarktproject. Op maandag 8 oktober vanaf
20.00 uur wordt het plan gepresenteerd in de Waag. Meer informatie is
te vinden op www.aalmarkt.nl.
De Aalmarkt wordt straks een levendig waterplein met winkels en
terrassen. Foto: dienst Bouwen en Wonen, gemeente Leiden.