Ingezonden persbericht


Kamer moet nu in actie te komen

Brede coalitie wil A73 op westelijke
Maasoever

Utrecht, 8 oktober 2001

Een brede coalitie van veertien natuur- en
milieuorganisaties*) heeft de Tweede Kamer vandaag opgeroepen in actie te komen voor het westelijke tracé van rijksweg 73 langs de Maas in Limburg. De ministers Netelenbos (verkeer) en Pronk (ruimtelijke ordening en milieubeheer) en staatssecretaris Faber (natuur) koersen ondanks alle bezwaren nog steeds op het oostelijke tracé, dat verderfelijk is voor de natuur en het landschap. Zij moeten daarbij de tijdrovende oude
tracévaststellingsprocedure volgen. Het tracé op de westelijke Maasoever is beduidend minder schadelijk en verkeerskundig even goed, en kan bovendien snel worden uitgevoerd. De organisaties laten weten dat zij daar hun volle medewerking aan zullen geven.

De Kamer moet nu actie ondernemen. De
begrotingsbehandelingen van LNV en Verkeer en
Waterstaat vormen de juiste momenten om tussenbeide te komen.

De aanleg van rijksweg 73 op de oostelijke Maasoever is al jaren omstreden. De recente geactualiseerde
milieueffectrapportage in opdracht van Rijkswaterstaat toont opnieuw

aan dat dit tracé vele malen schadelijker is dan het westelijke tracé. Een autosnelweg op de oostoever tast belangrijke natuurgebieden en waardevolle landschappen aan die nationaal en internationaal zijn beschermd. Staatssecretaris Faber overweegt echter een ontheffing ingevolge de
Natuurbeschermingswet af te geven.

Onderzoek heeft aangetoond dat het westelijke tracé verkeerskundig een even goede oplossing biedt, honderden miljoenen guldens goedkoper is, en gelijke perspectieven biedt voor de regionale economie.

In de oude tracévaststellingsprocedure, die voor het oostelijke tracé wordt gevolgd, kunnen alle bestemmingsplannen - die aangepast moeten worden - apart worden aangevochten bij de Raad van State. Gezien de ernstige conflicten met de natuurbelangen ligt het in de rede dat dit zal gebeuren. Waarschijnlijk zal de Raad van State de bestemmingsplannen dan afwijzen wegens strijdigheid met de
natuurbeschermingswetten. Kortom, dit tracé staat nog een zeer moeizame en tijdrovende gang te wachten.

Het westoevertracé daarentegen zal met de nieuwe Tracéwet snel kunnen worden gerealiseerd. De organisaties (landelijk, provinciaal en plaatselijk) willen hier constructief aan meewerken, uiteraard ervan uitgaande dat de regels van compensatie voor natuurverlies worden gehanteerd. Zij zijn bereid daarover bindende afspraken te maken.

Voor het oostelijke tracé moeten de provincie Limburg en staatssecretaris Faber dit najaar verscheidene deelbesluiten nemen op grond van de oude tracévaststellingsprocedure. Dat zijn

stappen die het alsnog kiezen voor het westelijke tracé moeilijker maken. Daarom is het zaak dat de Kamer nu initiatief toont. De Kamer heeft die kans bij de behandeling van de begroting 2002 van LNV en van Verkeer en Waterstaat.


*) Vereniging Natuurmonumenten, Stichting Natuur en Milieu, Vogelbescherming Nederland, Staatsbosbeheer regio Limburg - Oost Brabant, Vereniging Milieudefensie, Stichting Milieufederatie Limburg, Stichting Het Limburgs Landschap, Stichting Natuur- en Landschap Midden-Limburg, Vereniging Das & Boom, De Vlinderstichting, Vereniging voor zoogdierkunde en zoogdierbescherming, Reptielen, Amfibiën en Vissenonderzoek Nederland RAVON, Stichting Floristisch onderzoek Nederland FLORON

Nadere inlichtingen:

Stichting Natuur en Milieu, tel. 030-2331328: Willem-Jan van Grondelle (privé 0350-6241038), Marijke Brunt (privé 030-2316169)

Milieufederatie Limburg, Hub Bemelmans, tel. 0475-386410

Das & Boom, Jaap Dirkmaat, tel. 024-6842294

Natuurmonumenten, Robbert Hijdra, tel. 035-6559933 Arial