Agenda voor de vergadering van Provinciale Staten op 8 oktober 2001
Staten bespreken vernieuwing provinciale democratie
In de oktobervergadering van Provinciale Staten van Noord-Holland op 8
oktober 2001 om
13.00 uur in het Provinciehuis, Dreef 3 in Haarlem, is een van de
agendapunten de bespreking van het rapport "Vernieuwing provinciale
democratie" van de Commissie Bleker. Daarbij zullen de staten zich bezig
houden met de overgang naar een dualistisch bestuursmodel.
De agenda luidt als volgt:
1. Opening
2. Regeling van werkzaamheden
3. Vragenhalfuur
4. Langetermijnagenda Provinciale Staten
5. Heroverweging streekplan Kennemerland.
Tegen het 14 december 1998 door Provinciale Staten vastgestelde streekplan
Kennemerland ( betrekking hebbend op IJmond en Zuid-Kennemerland) zijn 213
bezwaarschriften ingekomen. In de statenvoordracht gaan GS in op de
ingediende bezwaren en doen ze voorstellen hoe hierover te beslissen. Ook
wordt een Nota van wijzigingen voorgelegd.
6. Meta-evaluatie natuur en landschap
Hierin wordt teruggekeken op de beleidsevaluatie voor dit beleidsterrein.
7. Meta-evaluatie ouderenhuisvesting.
Ook hier wordt de evaluatie geëvalueerd, dat wil zeggen dat is nagegaan wat
met het advies van de commissie Beleidsevaluatie is gebeurd.
8. Benoeming commissaris N.V.Afvalzorg
Voor herbenoeming wordt voorgedragen de 'werknemerscommissaris' drs. J.P. de
Jong.
9. Advies over rapport Commissie Bleker (dualisering).
Provinciale Staten bespreken het rapport "Vernieuwing provinciale
democratie"van de commissie Bleker, ingesteld door het Interprovinciaal
Overleg.
Aan de commissie is gevraagd advies uit te brengen over mogelijkheden tot
vernieuwing van de bestaande politieke en bestuurlijke cultuur van de
provincies, met het doel te komen tot grotere zichtbaarheid en
herkenbaarheid van de provincies. De overgang naar een dualistisch
bestuursmodel was mede aanleiding voor het vragen van advies. Dit najaar
komt de dualisering van het provinciebestuur in de Tweede Kamer aan de orde.
In de statenvoordracht gaan GS o.a. in op het voorzitterschap van de staten
. De commissaris van de Koningin zal slechts voorzitter van de staten kunnen
zijn als hij is belast met zorgvuldige besluitvorming en niet
verantwoordelijk is voor integrale beleidsvoering.
GS vinden de mogelijkheid gedeputeerden van buiten de staten te benoemen
wenselijk, maar zien het maken van een keus hierin als taak voor de
politieke partijen. Oneens zijn ze het met het wettelijk beperken van de
zittingsduur van gedeputeerden. De staten zouden dit zelf moeten kunnen
beslissen. Verkleining van colleges of minder breed samengestelde colleges
achten GS een zaak van de politieke partijen.
De staten zouden in de ogen van GS geen eigen secretaris moeten krijgen; de
griffier zal als zodanig kunnen blijven optreden. Er komt ambtelijke
ondersteuning voor leden van de staten in de vorm zoals die nu ook geldt. De
fractiefaciliteiten zullen worden uitgebreid.
GS stemmen in met versterking van de communicatie om de betrokkenheid van de
burger te vergroten, ze steunen de invoering van het burgerinitiatief en
referenda, met uitzondering van het idee deelreferenda te houden voor een
bepaalde regio.
Eens zijn GS het met adviezen ten aanzien van de rol van politieke partijen
( aandacht voor recrutering en duidelijk innemen van standpunten in
programma's). Ook steunen ze het pleidooi ter vergroting van het eigen
provinciaal belastinggebied en voor het eigentijdser maken van het
kiesstelsel.
Het seniorenconvent zal een plan van aanpak opstellen ter begeleiding van de
dualisering en over de voortgang daarvan driemaandelijks aan de staten
rapporteren.
10. Vervallen punt.
11. Koepelconvenant bibliotheekstelsel
Aan de staten wordt gevraagd in te stemmen met een voorstel van het
Interprovinciaal Overleg voor een stelselherziening in het bibiotheekwerk