Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
12-10-2001; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Australië, circuit Phillip Island
AOKI: "ZIJWINDGEVOELIGHEID NOG EEN ONVOLDOENDE"
De eerste dag van de Australische GP op het direct aan de kust gelegen stuurcircuit van Phillip Island (Melbourne), werd gekenmerkt door regen en harde wind. De vrije trainingen vielen daarmee zelfs grotendeels in het water, terwijl de 1e kwalificatietraining aan het eind weer droog asfalt en snelle tijden kende. Haruchika Aoki bleef daarbij heel dicht in de buurt van de fabrieksrijders en staat op een voorlopige 16e startplaats.
De vrije training op vrijdagmorgen begon droog, maar halverwege waaide een langdurige bui vanuit de nabijgelegen oceaan het circuit over. "Toen Haruchika halverwege de training binnenkwam, kon hij er daarna niet meer op slicks uit. De baan was te nat en tijden werden er niet meer verbeterd. Wel zochten we daarna nog naar een goede afstelling voor een nat weersituatie", opent chef monteur Hans Spaan van het De Graaf Contracting Sent Waninge racing team.
De kwalificatietrainingen begonnen vrijdagmiddag met een natte 125cc sessie, waarna de baan langzaam opdroogde voor de 500cc training. "Na een paar rondjes konden de slicks er al in worden gezet", vult Aoki aan. "De wind had de baan snel droog geblazen, maar het was diezelfde wind die bij mij voor de grootste problemen zorgde. Ik waaide zowat van de baan af, zeker op het circuitgedeelte dat vlak langs de kust loopt. Maar dat ik ondanks die problemen tot op slechts 0,7 seconden van de 10e startplaats af sta, doet me heel erg goed."
De specifieke gewichtsverdeling van de Honda V2 levert Haruchika Aoki namelijk extra problemen op ten opzichte van zijn concurrenten. "Bij de machines van Haruchika zit de gewichtsverdeling heel erg ver naar achteren, omdat hij zo de motor het prettigst vindt sturen. Daardoor is de druk op het voorwiel relatief licht, hetgeen met deze extreem harde wind voor extra problemen zorgt. Haru had het gevoel dat zijn voorwiel af en toe opgelift werd. Daarbij lijkt het dat de stroomlijn van de V-twins iets gevoeliger zijn voor zijwind, dan die van de aërodynamischer gebouwde fabrieksmachines", verklaart Hans Spaan.
In afwachting van wat de weersomstandigheden op de 2e trainingsdag bieden, kan er nog wel het een en ander veranderen. "Als de wind zakt, worden mijn rondetijden ook sneller. Dan heb je best kans dat de veringsafstelling ook weer wat kritischer wordt. Maar dat soort veranderingen zijn we dit jaar al meerdere keren goed te boven gekomen, dus ik heb er alle vertrouwen in", aldus Aoki, die zijn plaats op de 4e startrij niet meer uit handen wenst te geven.
500cc Trainingstijden na de 1e dag:
1. Garry McCOY AUS 1'34.104 Red Bull Yamaha WCM
2. Alex BARROS BRA 1'34.199 West Honda Pons
3. Valentino ROSSI ITA 1'34.430 Nastro Azzurro Honda
4. Carlos CHECA SPA 1'34.535 Marlboro Yamaha Team
5. Olivier JACQUE FRA 1'34.569 Gauloises Yamaha Tech 3
6. Jurgen vd GOORBERGH NED 1'34.814 Proton TEAM KR
7. Max BIAGGI ITA 1'34.820 Marlboro Yamaha Team
8. Shinya NAKANO JPN 1'34.901 Gauloises Yamaha Tech 3
9. Sete GIBERNAU SPA 1'34.987 Telefonica Movistar Suzuki
10. Loris CAPIROSSI ITA 1'35.215 West Honda Pons
11. Noriyuki HAGA JPN 1'35.253 Red Bull Yamaha WCM
12. Alex CRIVILLE SPA 1'35.458 Repsol YPF Honda Team
13. Norick ABE JPN 1'35.546 Antena 3 Yamaha-d'Antin
14. Kenny ROBERTS USA 1'35.714 Telefonica Movistar Suzuki
15. Tohru UKAWA JPN 1'35.969 Repsol YPF Honda Team
16. Haruchika AOKI JPN 1'35.979 De Graaf Contracting Sent Waninge Honda
17. Anthony WEST AUS 1'36.400 Dee Cee Jeans Racing Team Honda
18. Johan STIGEFELT SWE 1'36.669 Sabre Sport
19. Jose Luis CARDOSO SPA 1'38.080 Antena 3 Yamaha-d'Antin
20. Brendan CLARKE AUS 1'38.434 Shell Advance Honda
21. Barry VENEMAN NED 1'39.163 Dee Cee Jeans Racing Team Honda
22. Leon HASLAM GBR 1'39.170 Shell Advance Honda