Datum laatste wijziging: 1 oktober 2001
1. Op de agenda van de vergadering van 13 oktober van de Raad voor de
financiële verhoudingen staan in elk geval de volgende
onderwerpen:
- de onderwerpskeuze voor het jaarrapport 2002;
- een notitie over de toetsingsoperatie specifieke uitkeringen;
- de normeringssystematiek en de aanwending van de accressen;
- een notitie over het Overzicht Specifieke Uitkeringen 2002;
- ingekomen brieven van gemeenten.
2. Tijdens de vergadering van de Raad op 13 september jl. is onder
meer gesproken over de volgende onderwerpen:
- het periodiek onderhoudsrapport 2002 gemeentefonds en het
periodiek onderhoudsrapport 2002 provinciefonds;
- Plan van aanpak transparantie (Plavat);
- informatieve nota over het rapport Gemeentelijke belastingen in
de 21e eeuw (rapport-Monsma);
- een notitie over stationaire gemeenten.
3. Het advies van de Raad over het Periodiek onderhoudsrapport
provincie en gemeentefonds is uit. De Raad constateert dat de
relatie tussen het periodiek onderhoudsrapport voor het
gemeentefonds en het provinciefonds en het werkprogramma 2002 van
de Raad versterking behoeft. De Raad ziet in bepaalde
ontwikkelingen bij de clusters VHROSV, Wegen en Water, en Zorg
mogelijk aanleiding tot gewenste aanpassingen. De Raad stelt ook
vast dat als gevolg van het feit dat bij de besluitvorming over
verdeelvraagstukken ten onrechte de aandacht meer gericht is op
het voorkomen van herverdeeleffecten dan op een adequate op
kostenfactoren gebaseerde structurele verdeling. Hierdoor ontstaan
mogelijk onevenwichtigheden in de verdeling. Het advies is van
deze site te downloaden.
4. Naast nut en noodzaak van het Plan van aanpak transparantie
(Plavat) ziet de Raad ook mogelijke potentiële risicos. In het
kader van een nog te verwachten adviesaanvraag zal de Raad zich
nader uitspreken over de (bestuurlijke) inbedding van Plavat. In
zijn lezing op de NOVON/FAMO dag van 21 september jl. heeft de
heer van Haeften daarbij stil gestaan. Deze speech is te vinden
onder rubriek Publikaties.
5. Ontwikkelingen in de gemeentelijke belastingen, zoals wordt
beschreven in het rapport-Monsma, worden door de Raad met grote
belangstelling gevolgd. De Raad wacht eventueel nadere voorstellen
af alvorens met een reactie te komen.
6. De Raad meent te moeten vaststellen dat vanuit het
kostenoriëntatie er geen aanleiding is te veronderstellen dat de
werking van de financiële verhoudingen onvoldoende tegemoet komt
aan de kosten van stationaire gemeenten. Wel heeft hij
geconstateerd dat er bepaalde mythes en misverstanden bestaan over
de relatie tussen groei van gemeenten en de vertaling daarvan in
het financiële verdeelsysteem. De Raad zal op een later moment
hier aandacht aan besteden.
7. Uit de septembercirculaire gemeentefonds blijkt dat de beheerders
zich nog beraden over het advies van de Raad over de aanpassing
van de stadsvernieuwingsmaatstaf in het gemeentefonds. Aanpassing
van de stadsvernieuwingsmaatstaf per 2002 is echter conform het
advies van de baan. Het advies over de compensatie voor het
wegvallen van de precariorechten is gedeeltelijk overgenomen.
Beide adviezen zijn te downloaden.
8. Het concept-advies Grote StedenBeleid (GSB) was het belangrijkste
onderwerp van de gezamenlijke vergadering van de Rob en de Rfv op
13 september jongstleden. In het advies beperken de Raden zich tot
onderwerpen die te maken hebben met het sturingsconcept van het
GSB. De Raden constateren dat de GSB-selectiecriteria niet altijd
eenduidig zijn geweest. Bij het GSB gaat het niet zozeer om veel
extra geld voor de betrokken steden als wel om een andere manier
van werken. Deze manier van werken kan ook voor niet-GSB-steden
aantrekkelijk zijn. De Raden bevelen aan om de huidige
convenantsperiode, die in 2003 zal aflopen, met een jaar te
verlengen tot 2004, zodat het GSB-traject en het ISV-traject
gelijk lopen. Gemeenten zouden volgens de Raden de ruimte moeten
hebben om binnen en tussen de drie GSB-pijlers (sociale, fysieke
en economische pijler) verschillende accenten aan te brengen en
prioriteiten te stellen die meer zijn toegesneden op specifieke
lokale problemen en omstandigheden. De Raden pleiten voor een
grootschalige evaluatie in 2007, halverwege de volgende
convenantsperiode, en zijn graag bereid mee te werken aan de opzet
van een dergelijk evaluatie-onderzoek. Op ambtelijk niveau hebben
de Raden regelmatig overleg met de RMO en de VROM-raad die ook
gevraagd zijn te adviseren over dit onderwerp.
9. Het Werkprogramma voor de Rfv staat op de site onder de rubriek
profiel. Het advies over het werkprogramma staat onder de rubriek
adviezen. Beide zijn van deze site te downloaden.
10. Op 1 oktober 2001 zijn twee nieuwe medewerkers op het secretariaat
Rob/Rfv begonnen. Drs. G.J van den Nieuwenhuijzen (Gert-Jan). Gert
Jan was werkzaam als Rijkstrainee bij het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De andere medewerker is
de heer B.F. Steur (Boudewijn). Boudewijn is recent afgestudeerd
in de Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen.
11. Op het secretariaat staat nog een vacature open voor een (senior)
adviesmedewerker. Nadere informatie is beschikbaar op het
secretariaat (telefoon: 070 - 426 7540).
---