drs. Berend Meijering
Corporate Communicatie
Dienst Communicatie en Transfer, Universiteit Twente Postbus 217, 7500 AE Enschede
telefoon: (053) 489 4385
fax: (053) 489 2000
e-mail: b.meijering@cent.utwente.nl
Effectief management van leergedrag in productinnovatieprocessen
WN01/68 *17 oktober 2001
promotie drs. J.F.B. Gieskes, faculteit Technologie & Management: 'Learning
in product innovation processes'
Toenemende globalisering en concurrentie, veranderende marktomstandigheden,
klantenwensen en technologieën brengen voor ondernemingen nieuwe
onzekerheden met zich mee. Productinnovatie geldt in deze context algemeen
als een belangrijke factor voor het succes en voortbestaan van een
onderneming, en "leren en verbeteren" zijn daarbij belangrijke middelen. In
dit proefschrift wordt onderzocht (a) welke managementactiviteiten en
beslissingen effectief zijn in het stimuleren van leergedrag van individuen
en teams in productinnovatieprocessen en (b) welke factoren dit leergedrag
belemmeren.
Uitgangspunt is dat de performance van een productinnovatieproces, alsmede
de verbetering van deze performance het gevolg is van handelen en gedrag van
individuen en teams. Management heeft tot taak dit gedrag in de gewenste
richting te beïnvloeden en beschikt daartoe over een aantal middelen zoals
strategie, structurering van het innovatieproces, projectplanning en
-beheersing, prestatiemanagement, human resources-management,
computertechnologieën en organisatorische integratiemechanismen. Vraag is
welke van deze middelen wel en welke niet effectief zijn in het stimuleren
van leergedrag. Daarbij is tevens van belang welke remmende factoren kunnen
worden onderscheiden.
Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een database met daarin data van
70 bedrijven uit Nederland, Ierland, Engeland, Zweden, Italië en Australië.
Deze data zijn verzameld in het kader van het EG-onderzoeksproject CIMA
(ESPRIT 26056). Kwantitatieve en kwalitatieve analyse van deze data, alsmede
aanvullende case studies hebben belangrijke informatie opgeleverd over welke
managementactiviteiten en/of beslissingen effectief zijn in het stimuleren
van leergedrag van individuen en teams en welke factoren belemmerend werken.
De resultaten roepen twijfel op bij de algemene veronderstelling dat
strategie en computertools en -technieken een stimulerende invloed hebben op
leergedrag. Het ontbreken van slack ('rek') in de organisatie blijkt de
belangrijkste remmende factor te zijn.
promotoren prof. dr. ir. W.E. During en prof. dr. ir. H. Boer
informatie drs. B. Meijering, telefoon (053) 489 43 85
e-mail b.meijering@cent.utwente.nl