Gemeente Amsterdam

|
College stelt werkprogramma verkeersveiligheid 2002 vast

College stelt werkprogramma verkeersveiligheid 2002 vast

Het college van B&W stelt in de verbetering van de verkeersveiligheid in 2002 een aantal prioriteiten. Allereerst de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers, met name ouderen en jongeren in de leeftijd van 5 tot met 17 jaar. Daarnaast zal het aanpakken van notoire verkeersovertreders die ongevallen veroorzaken als gevolg van het rijden onder invloed, het rijden met te hoge snelheid en het rijden door rood licht een grote rol krijgen. Tenslotte zal het verbeteren van onveilige kruisingen en wegsegmenten worden voortgezet. Hierbij gaat het om de zogenaamde black-spots en red-routes, waar respectievelijk meer dan zes en tien letselongevallen per jaar plaatsvinden. Dit zijn de belangrijkste voornemens in het Werkprogramma Verkeersveiligheid 2002, waarmee het college heeft ingestemd.
Het Werkprogramma Verkeersveiligheid is de jaarlijkse invulling van het Meerjarenbeleidsplan Verkeersveiligheid Amsterdam 2000-2005. Het doel van dit beleid is een daling van het aantal verkeersslachtoffers met 33% in 2005 ten opzichte van het peiljaar 1985. De verkeersongevallencijfers van 2000 laten zien dat de gemeente Amsterdam de taakstelling van 25% minder verkeersslachtoffers in 2000 op basis van het jaarcijfer vrijwel heeft gehaald, nl. 23,2%. In 2000 vielen in Amsterdam 2810 verkeersslachtoffers, waarvan 41 doden en 330 gewonden met ziekenhuisopname. Financiering van de activiteiten vindt plaats via het Mobiliteitsfonds 2002.

Hans Joosten

^


-

© gemeente Amsterdam - 17-10-2001