|
College stelt werkprogramma verkeersveiligheid 2002 vast
College stelt werkprogramma verkeersveiligheid 2002 vast
Het college van B&W stelt in de verbetering van de verkeersveiligheid
in 2002 een aantal prioriteiten. Allereerst de bescherming van
kwetsbare verkeersdeelnemers, met name ouderen en jongeren in de
leeftijd van 5 tot met 17 jaar. Daarnaast zal het aanpakken van
notoire verkeersovertreders die ongevallen veroorzaken als gevolg van
het rijden onder invloed, het rijden met te hoge snelheid en het
rijden door rood licht een grote rol krijgen. Tenslotte zal het
verbeteren van onveilige kruisingen en wegsegmenten worden voortgezet.
Hierbij gaat het om de zogenaamde black-spots en red-routes, waar
respectievelijk meer dan zes en tien letselongevallen per jaar
plaatsvinden. Dit zijn de belangrijkste voornemens in het
Werkprogramma Verkeersveiligheid 2002, waarmee het college heeft
ingestemd.
Het Werkprogramma Verkeersveiligheid is de jaarlijkse invulling van
het Meerjarenbeleidsplan Verkeersveiligheid Amsterdam 2000-2005. Het
doel van dit beleid is een daling van het aantal verkeersslachtoffers
met 33% in 2005 ten opzichte van het peiljaar 1985. De
verkeersongevallencijfers van 2000 laten zien dat de gemeente
Amsterdam de taakstelling van 25% minder verkeersslachtoffers in 2000
op basis van het jaarcijfer vrijwel heeft gehaald, nl. 23,2%. In 2000
vielen in Amsterdam 2810 verkeersslachtoffers, waarvan 41 doden en 330
gewonden met ziekenhuisopname. Financiering van de activiteiten vindt
plaats via het Mobiliteitsfonds 2002.
Hans Joosten
^
-
© gemeente Amsterdam - 17-10-2001