D66


Brussel Vandaag

17 oktober 2001

Terrorismebestrijding

Boris Dittrich

In het debat over de Nederlandse maatregelen tegen terrorisme pleitte Boris Dittrich voor verscherpte beveiliging van de luchthaven Schiphol.

Voortgangsbericht terrorismebestrijding

Het Voortgangsbericht terrorismebestrijding bestaat uit een groot aantal actiepunten. Mijn fractie ondersteunt die. In andere vergaderingen met de regering en meer in het bijzonder met de minister van justitie heeft D66 al laten weten hiermee akkoord te gaan. Toch behoeven enkele actiepunten nadere uitwerking en verduidelijking.

Verdediging tegen Bioterrorisme

Steeds meer begint het tot mensen door te dringen dat als gevolg van de aanslagen in de VS ook het leven hier gaat veranderen. De angst een enveloppe met miltvuur te ontvangen, is er ook in Nederland. Gelukkig heeft dat gevaar zich nog niet verwezenlijkt. Minister Borst heeft de Kamer een brief over de verdediging tegen bioterrorisme gestuurd, waarin maatregelen staan vermeld, meer specifiek gericht op artsen en hulpverleners. Het onderdeel samenwerking met bijvoorbeeld de Burgemeester staat daar niet in. Aan de minister van Binnenlandse Zaken de vraag : wie verstrekt de bevolking informatie over wat te doen, waar naar toe te gaan om bijvoorbeeld te schuilen? Of misschien is schuilen wel helemaal niet zinvol, maar wie vertelt dat de bevolking? D66 denkt dat het belangrijk is dat er zakelijke informatie wordt verstrekt op een publieksvriendelijke manier over wat te doen in geval van een bioterroristische aanslag. Is er een draaiboek voor burgemeesters in Nederland hoe de coordinatierol op te nemen?

Verdrukkingseffect door verhoogde aandacht voor terrorismebestrijding

Over het algemeen wordt bewaking en toezicht geintensifeerd. Terecht. Bovendien wordt de capaciteit van persoonsbeveiliging door de KLPD en KMAR uitgebreid, evenals het mobiel toezicht vreemdelingen. Allemaal akkoord. Maar gaat die intensifering niet ten koste van het noodzakelijke veiligheidsniveau voor gewone criminaliteit? M.a.w., zullen politie en justitie niet zo druk bezig zijn met de verdediging tegen terrorisme dat de criminaliteit minder beheersbaar wordt? Wat zijn de verdrukkingseffecten? Neemt de regering additionele maatregelen om die verdrukkingseffecten tegen te gaan? Als personeel als gevolg van de intensifering flink veel moet overwerken, en die uren worden niet uitbetaald, maar in vrije dagen omgezet, dan kan dat tot stagnatie leiden. Er zal een herschikking van lopende onderzoeken plaatsvinden. Vaak lopen die onderzoeken tegen georganiseerde criminaliteit jarenlang. Is dat geen weggegooide energie? Graag een reactie van de ministers van Justitie en BiZa.

Georganiseerde misdaad

Het is een misvatting dat terroristische organisaties puur politieke doelen zouden nastreven en geisoleerd opereren. Veel terroristische organisaties hebben dwarsverbanden met de georganiseerde misdaad en dat met name met de drugsonderwereld. Er zijn landen, zoals Afghanistan en Colombia die een vrijhaven zijn voor dit soort groepen om wapens, drugs, mensen te verhandelen. Daarmee financieren zij hun terroristische netwerken. Ook in Nederland duiken wel eens berichten op van dit soort dwarsverbanden. Zo lees je wel eens in de krant over wapenopslagplaatsen in bijvoorbeeld Amsterdam in verband met de IRA of andere organisaties. Naar aanleiding van de parlementaire enquete Van Traa c.s. is er veel wetgeving tot stand gekomen. De rechtsstaat heeft hier haar werk gedaan. Die regels zijn opgesteld om de georganiseerde misdaad te bestrijden. Bij het nieuwe terrorisme gaat het om groepen die burgerslachtoffers willen maken en geen enkel middel daarvoor schuwen. De vraag is dan ook in hoeverre de rechtsregels uit bijvoorbeeld de wet BOB onverkort van toepassing kunnen zijn in de verdediging tegen terrorisme. Is de regering bereid helder in kaart te brengen op welke punten zij eventueel aanpassingen voorstelt? In Duitsland heeft de regering van SPD en de Groenen verregaande maatregelen als uitzondering op de regels van het strafrecht voorgesteld. Ik noem de Rasterfahndung. Door koppeling van gegevens met voorbijgaan aan privacy-aspecten wordt de hele geldelijke handel en wandel van mensen die als zogenaamde sleepers kunnen worden beschouwd, in beeld gebracht. Religieuze verenigingen krijgen minder rechtsbescherming. Er is een verbod op inzamelacties van onduidelijke organisaties ingesteld. Zonder daar een oordeel over te willen uitspreken, vraag ik de regering hoe zij over additionele maatregelen denkt, anders dan de in de voortgangsrapportage genoemde.

Beveiliging op Schiphol

Mijn fractie heeft hier grote zorgen over. Met ingang van 1 juli 2001 is er een nieuw beveiligingingssysteem in werking getreden. Dat werkt volgens de informatie die ik verstrekt heb gekregen, niet goed. Veel personeelsleden kunnen de clean-area betreden zonder door een metaal-detectie-poortje te lopen of de meegevoerde bagage te laten controleren dmv X-ray-apparatuur. Helaas lijkt ook de passagierscontrole er flink op achteruitgegaan te zijn, ook voor wat betreft transferpassagiers. Ik heb daar concrete voorbeelden van aangereikt gekregen, maar het lijkt me niet zo verstandig die te noemen. Ik wil niemand op verkeerde ideeen brengen. Ik volsta met mensen aan te halen die zowel met het oude als met het per 1 juli 2001 ingevoerde systeem gewerkt hebben, en die het oude systeem veiliger vonden, ook al was dat duurder. Mijn vraag aan de regering is hierop in te gaan. De inzet van D66 is een flink verscherpte beveiliging. Elke koffer die het ruim in gaat, moet doorgelicht worden. Niet alleen maar steeksproefgewijs. Passagiers die met ElAl vliegen worden goed onderzocht en bevraagd. Dat geeft meer veiligheid. Het offer van langere wachttijden en een inbreuk op de privacy moet voor lief genomen worden.

Financieen

Voor de verwezenlijking van de actiepunten trekt Nederland structureel 150 a 200 miljoen gulden uit. Duitsland daarentegen heeft 3 miljard Duitse Mark uitgetrokken om zich tegen terrorisme te verdedigen. Hoe verklaart de regering dit grote verschil? Kan er een nadere onderbouwing van het uitgetrokken bedrag worden gegeven?

Opsporen verdachte geldstromen

Verdachte rekeningen zullen bevroren worden. Voor hoe lang? Wanneer is een rekening verdacht? Welke procedure geldt er? De MOT-procedure wordt geintensiveerd en toegespitst op mogelijk terroristische organisaties. Ik begrijp dat als er in het verleden meldingen door banken niet zijn gedaan deze alsnog kunnen worden gedaan. Volgens een bericht in de krant heeft het OM het goedgevonden dat banken die meldingen boven de f 25.000,- niet hadden gedaan, ongemoeid worden gelaten. Is dit een nieuw soort witwasoperatie van niet gedane meldingen? Moet er niet gewoon tegen banken opgetreden worden die in een eerder stadium verdachte transacties niet gemeld hebben? We wilden toch af van de gedoogcultuur?

Binnenlandse Veiligheidsdienst

In hoeverre worden de taken en capaciteit aan gepast? Graag meer inzicht.
b.dittrich@tk.parlement.nl