PERSBERICHT
Siebel Systems maakt resultaten bekend over
het derde kwartaal van 2001
SAN MATEO, Calif. - 17 oktober 2001 - Siebel Systems heeft de financiële resultaten bekend gemaakt over het derde kwartaal van 2001.
De omzet kwam in het derde kwartaal uit op 428,5 miljoen dollar, vergeleken met 496,5 miljoen dollar over dezelfde periode in 2000, een daling met 14 procent. De netto winst bedroeg 35,2 miljoen dollar of 0,07 dollar per aandeel. Over dezelfde periode een jaar eerder bedroeg de winst 67,5 miljoen dollar of 0,13 dollar per aandeel. Dat is een daling met respectievelijk 48 procent en 46 procent.
De omzet uit licenties bedroeg in het derde kwartaal van 2001 193,5 miljoen dollar, vergeleken met 308,8 miljoen dollar over dezelfde periode in 2000. Dat is een daling met 37 procent. De omzet uit onderhoud, consultancy en andere vormen van dienstverlening kwam uit op 235 miljoen dollar, vergeleken met 187,7 miljoen dollar over dezelfde periode een jaar eerder. Dat is een stijging met 25 procent.
De positie van het bedrijf ten aanzien van cash, cash equivalenten en
kortlopende investeringen bedroeg op 30 september 2001 1,5 miljard
dollar, een toename met 57,2 miljoen dollar ten opzichte van de positie
op 30 juni 2001.
Hoogtepunten van het laatste kwartaal
Siebel Systems handhaaft de leidende positie in de groeiende wereldmarkt
voor eBusiness- applicatiesoftware, een technologie die organisaties in
toenemende mate als essentieel aanmerken voor hun vermogen om loyale
klanten te werven en te behouden. De volgende hoogtepunten werden sinds
het laatste financiële kwartaalbericht van Siebel aangekondigd of vonden
plaats:
Nieuw klanten
Whirlpool Corporation, een toonaangevende fabrikant van huishoudelijke
apparatuur, heeft besloten te standaardiseren op Siebel eBusiness
Applications om zowel klanten als partners beter van dienst te kunnen
zijn over een reeks van communicatiekanalen heen. Door interacties met
klanten en partners via web, call center en buitendienst te
synchroniseren bieden Siebel eBusiness Applications het fundament voor
de strategie van Whirlpool om de loyaliteit van klanten te versterken,
nieuwe markten te ontwikkelen en de relaties met partners te
verstevigen.
Biogen Inc., een toonaangevend biofarmaceutisch bedrijf, heeft Siebel
ePharma geselecteerd voor het creëren van een zeer schaalbaar,
multichannel klanteninformatiesysteem. Om te kunnen concurreren in de
zich snel ontwikkelde en innovatieve markt voor biofarmaceutische
producten, onderkent Biogen de noodzaak voor een compleet
eBusiness-systeem ter ondersteuning van de op klanten gerichte visie en
zich te verzekeren van een verkoop- en serviceapparatuur van
wereldklasse. Door gebruik te maken van Siebel ePharma zijn de call
center- en verkoopmedewerkers van Biogen in staat om op gemakkelijke
wijze klanteninformatie te analyseren, zodat beter kan worden
geanticipeerd op klantenbehoeften. Hierdoor is een gepersonaliseerde
service is en kunnen de verkopen aan bestaande klanten verder toenemen.
Level 3 Communications Inc., een wereldwijd actief concern op het gebied
van telecommunicatie en informatietechnologie, heeft Siebel
eCommunications geselecteerd als de standaard voor wereldwijd circa
achthonderd mobiele verkoopmedewerkers. Level 3 Communications maakt
optimaal gebruik van de totale verkoop- en productgerichte faciliteiten
van Siebel eCommunications, evenals de order management functionaliteit
voor het vergroten van de verkopen aan strategische multinationale
afnemers en voor het valideren en realiseren van opdrachten ten kantore
van afnemers. Siebel eCommunications verschaft de medewerkers van Level
3 Communications de mogelijkheid om snel in te spelen op de vraag in de
markt naar de IP-, breedband-, co-locatie- en op SoftSwitch-technologie
gebaseerde diensten. Hierdoor realiseert het concern een duidelijk
concurrentievoordeel.
Novo Nordisk, een op de gezondheidszorg en met diabetici gerichte
onderneming, is van plan Siebel ePharma in te zetten voor meer dan
zevenhonderd mobiele verkoopmedewerkers in de Verenigde Staten. Siebel
ePharma Handheld zal hen op iedere gewenste locatie een directe toegang
bieden tot belangrijke account- en productinformatie waardoor de
medewerkers van Novo Nordisk een belangrijk voordeel op de concurrentie
behalen. Het systeem zal deze medewerkers realtime toegang verlenen tot
rijke profielen waarin bijvoorbeeld historische gegevens en persoonlijke
voorkeuren van klanten vastliggen. Hierdoor zijn zij in staat om op
effectieve wijze de relaties met artsen te identificeren, te onderhouden
en te versterken.
First National Bank of Omaha (FNBO), onderdeel van de First National of
Nebraska, bedient meer dan 6,6 miljoen klanten verspreid over de
Verenigde Staten. Het concern heeft ten aanzien van de consumentgerichte
bancaire activiteiten besloten te standaardiseren op Siebel eFinance
voor het uitvoeren van gerichte marketing- en verkoopacties en het
versterken van zowel de loyaliteit van klanten als de vraag naar
producten en diensten. FNBO heeft voor Siebel eBusiness Applications
gekozen op basis van de expertise van Siebel ten aanzien van de bancaire
markt en het commitment van Siebel ten aanzien van klantentevredenheid.
Meer dan negenhonderd bank- en call center-medewerkers bij zowel FNBO
als negen geaffilieerde banken zullen Siebel eFinance gebruiken, een
versie van Siebel eBusiness Applications die geheel op maat is van de
eisen en wensen van bedrijven in de financiële sector. Hierdoor kunnen
de verkopen worden gemaximaliseerd door op effectieve wijze klanten te
werven, cross- en up-selling mogelijk te maken en een superieure
klantenservice aan te bieden.
Siebel Systems verwelkomde nog meer nieuwe klanten. Gedurende het derde
kwartaal mocht Siebel onder andere de volgende nieuwe klanten
verwelkomen: ACI Global Spa, Allfirst Bank, Apartment Investment &
Management Co., Applied Card Systems Inc., Banco Bilbao Vizcaya
Argentina S.A., Bloomberg L.P., Bombardier Inc., Bristol Myers Squibb
(M) Sdh Bhd, Centrica Plc, Edisontel Spa, ExxonMobil, Gie
Autama-Groupama, Gruppo Editoriale lÉspresso, la Fédération
Continentale, La Poste, Matsushita Electric (China) Co. Ltd, Nextira
LLC, NRMA Insurance Ltd., Palm Inc., Sogecable S.A., SOS International,
T-Systems CSM GmbH en Wind Telecommunications Spa.
Bestaande klanten hebben het gebruik van Siebel eBusiness Applications
uitgebreid
Northwestern Mutual, een toonaangevende Amerikaanse aanbieder van
individuele levensverzekeringen, heeft met succes Siebel eBusiness
Applications in gebruik genomen zodat 7500 mobiele medewerkers verspreid
over het gehele land een consistent beeld hebben van klanten en
bovendien in de vorm van teams over meerdere kanalen heen verkopen
kunnen realiseren. Door het creëren van een compleet multichannel
klanteninformatiesysteem maken Siebel eBusiness Applications het voor de
medewerkers van Northwest Mutual het mogelijk om over meerdere
communicatiekanalen heen probleemloos samen te werken, waardoor een
uiterst gepersonaliseerde dienstverlening mogelijk is en zowel
winstgevendheid als klantentevredenheid naar een hoger niveau worden
gebracht.
Fleetwoord Enterprise Inc., de grootse fabrikant in de Verenigde Staten
van recreatievoertuigen en geprefabriceerde woningen, standaardiseert
alle op klanten gerichte operaties op Siebel eAutomotive, een versie van
Siebel eBusiness Applications die speciaal afgestemd is op de behoeften
van fabrikanten, importeurs, distributeurs en wederverkopers van
voertuigen. Na de succesvolle introductie van Siebel eAutomotive in de
Recreational Vehicle-divisie, gaat Fleetwoord Siebel eBusiness
Applications nu gebruiken om de interacties met klanten in alle divisies
te baseren op één enterprise-platform, waardoor het bedrijf zowel
producten als afnemers beter zichtbaar kan maken. Siebel eAutomotive
helpt Fleetwood om de dienstverlening efficiënter uit te voeren, de
klantentevredenheid te verbeteren en uiteindelijk ook de winstgevendheid
te vergroten.
Irish Life & Permanent Limited, de grootste aanbieder in Ierland van
levensverzekeringen en hypotheken, breidt het gebruik van Siebel
eInsurance uit naar de gehele verkoopstaf die zich bezig houdt met
levensverzekeringen en pensioenen, evenals het contact center en de
lokale bankkantoren om het concern in te stellen additionele producten
en diensten op het gebied van levensverzekeringen en hypotheken te
verkopen. Afgestemd op de behoeften van de verzekeringsbranche stelt
Siebel eInsurance de verkoopmedewerkers van Irish Life in staat
financiële oplossingen te presenteren en op de persoon afgestemde
adviezen aan klanten uit te brengen, op ieder willekeurig verkooppunt.
Door optimaal gebruik te maken van de informatie die tijdens ieder
contact met een klant wordt verzameld, zal Irish Life in staat zijn de
cross-selling en up-selling ratios te verbeteren, terwijl tegelijkertijd
een ongekend niveau van klantentevredenheid wordt gerealiseerd.
Wyeth Ayerst Pharamceuticals Inc, de farmaceutische divisie van American
Home Products Corporation, heeft het gebruik van Siebel ePharma, een
versie van Siebel eBusiness Applications die nadrukkelijk inspeelt op de
behoeften van de farmaceutische industrie, verder uitgebreid. Wyeth
Ayerst zal de Amerikaanse verkooporganisatie stroomlijnen door het
gebruik van Siebel ePharma te verbreden van het call center naar de 5000
man sterke mobiele verkoopstaf.
National City Corporation, een 94 miljard dollar groot financieel
concern dat is gevestigd in Cleveland, Ohio, heeft besloten de verkoop-
en dienstverlenende werkprocessen binnen de divisie Private Investment
Advisors te standaardiseren op Siebel eFinance. De divisie biedt
oplossingen en diensten aan op het gebied van het beheer van
persoonlijke en familiebezittingen. Als uitbreiding op het gebruik van
Siebel Service in het Resource Center, een servicecentrum ter
ondersteuning van deze divisie, zal National City de verkoop- en
service-applicaties van Siebel eFinance invoeren voor alle lokale
kantoren van de divisie. Door het integreren en aggregeren van meerdere
financiële legacy-systemen, het automatiseren van arbeidsintensieve
werkprocessen en het mogelijk maken van en eenduidige en complete kijk
op de klantenrelatie, maakt de multichannel oplossing van Siebel het
voor de medewerkers van National City mogelijk om bestaande klanten
beter te bedienen en bovendien nieuwe kansen te onderkennen, te volgen
en om te zetten in concrete verkopen.
Bestaande klanten verleenden Siebel Systems nieuwe opdrachten. Siebel
ontving gedurende het derde kwartaal hernieuwde opdrachten van onder
andere de volgende klanten: Alcatel, Barclays Bank Plc, Eli Lilly and
Co. Ltd., Federal Aviation Administration, Fujitsu Siemens Computers
GmbH, Gjensidige NOR Forsikring, de regering van de speciale
administratieve zone Hongkong, Guinness UDV Ireland, Janssen
Pharmaceutical NV, Kraft Federal Credit Unit, Louisville Gas & Electric
Company, MCI Worldcom Network Services Inc., National Computer Systems
Pte, NEC Japan, Nestle USA Inc., Nextra AS, Novartis Pharmaceuticals UK
Ltd., Pacific Gas & Electric Company, Royal Bank of Canada, Sanoma
Corporation, Shell Energy Services Company LLC, Singapore
Telecommunications Limited, SKF, Staples Inc., State of Kentucky, State
of Michigan Department of Treasury, Telstra Corporation, Verizon Global
Solutions Inc. en Zürcher Kantonalbank.
Onafhankelijk onderzoek geeft ROI en hoog niveau van klantentevredenheid
aan
Uit onafhankelijk onderzoek van Satmetrix Systems Inc dat in september
2001 heeft plaatsgevonden blijkt dat klanten van Siebel Systems als
gevolg van het gebruik van Siebel eBusiness Applications een gemiddelde
toename van de omzet rapporteren van 11 procent, terwijl de
productiviteit van de werknemers toeneemt met 19 procent, de
klantenretentie met 16 procent, terwijl de tevredenheid van klanten met
20 procent is toegenomen. Gemiddeld realiseren gebruikers van Siebel
eBusiness Applications een Return on Investment (ROI) van tien maanden.
Negenenzestig procent van de klanten van Siebel Systems melden dat zij
van plan zijn additionele software van Siebel aan te schaffen.
Siebel Systems marktleider in de energiesector
Siebel Systems heeft de toonaangevende positie in zowel de Amerikaanse
als internationale energiesector verder versterkt. Siebel kent een
klantenlijst waarop zich een groeiend aantal 'industry leaders' in deze
sector bevindt, zoals Centrica, Electricité de France, Enron
Corporation, ExxonMobil, Louisville Gas & Electric Company, Npower
Limited, TXU Energy Services Company en Xcel Energy Services Inc. De
speciaal op de behoeften van deze industrie afgestemde applicaties van
Siebel eEnergy maken het bedrijven mogelijk om optimaal in te spelen op
de unieke behoeften van hun klanten - altijd, vanuit iedere locatie en
via ieder verkoop- of servicekanaal. Toonaangevende energieconcerns
continueren de investeringen in de technologie van Siebel Systems
vanwege de verticale en industriespecifieke oplossingen en expertise, de
lage Total Cost of Ownership en het gebleken commitment van Siebel ten
aanzien van het succes van haar klanten.
Siebel Systems breidt productlijn uit
De beschikbaarheid van nieuwe producten gedurende het derde kwartaal
heeft de toonaangevende positie van Siebel verder versterkt. De nieuwe
producten biedt voorgeprogrammeerde functionaliteit die is afgestemd op
de behoeften van specifieke segmenten van het bedrijfsleven. De nieuwe
producten maken bovendien optimaal gebruik de best practices ten aanzien
van op klanten gerichte werkprocessen zoals verkoop, marketing en
serviceverlening, waardoor de risico's ten aanzien van ingebruikname
gereduceerd worden, de Total Cost of Ownership wordt verlaagd en de
Return on Investment wordt versneld.
Siebel eBusiness Applications maken als eerste gebruik van
steminterface: Siebel heeft Siebel Voice aangekondigd, de eerste
multichannel eBusiness-toepassing die gebruik maakt van
spraaktechnologie. Verkoop-, marketing en servicemedewerkers kunnen nu
op ieder gewenst moment en vanaf iedere locatie met op natuurlijke wijze
uitgesproken commando's en via ieder willekeurig telefoontoestel toegang
krijgen tot cruciale klantengegevens en informatie over medewerkers die
in Siebel eBusiness Applications vastliggen.
Siebel Systems en IBM bieden toonaangevende oplossingen voor kleine en
middelgrote ondernemingen: Om bedrijven van welke omvang dan ook in
staat te stellen lange termijn relaties met klanten aan te gaan en te
ontwikkelen, hebben Siebel Systems en IBM Siebel eBusiness Applications
beschikbaar gemaakt op de eServer iSeries-systemen van IBM. Het gaat
hierbij om de belangrijkste geïntegreerde server voor kleine en
middelgrote ondernemingen. Siebel eBusiness Applications kunnen nu snel
op de eServer iSeries in gebruik worden genomen en op gemakkelijke wijze
geïntegreerd worden met backoffice- en legacysystemen. De Return on
Investment kan hierdoor worden versneld, terwijl de klantentevredenheid
naar een hoger niveau kan worden gebracht.
Siebel America Fund doneert vijf miljoen dollar aan Amerikaanse Rode
Kruis en Leger des Heils.
Via het Siebel America Fund hebben Siebel Systems en haar medewerkers in
37 landen een bedrag van vijf miljoen dollar gedoneerd aan het
Amerikaanse Rode Kruis en het Leger des Heils. Het gaat hier om een
directe ondersteuning van de slachtoffers van de terroristische
aanslagen van 11 september, waaronder de leden van reddingsteams en hun
familie. Het fonds is ingesteld ter ondersteuning van de directe en
langere termijn behoeften van gewonden, daklozen en andere slachtoffers
en ter ondersteuning van herstel- en reparatiewerkzaamheden.
Siebel Japan introduceert nieuwe Go-to-market model.
Siebel Japan K.K., de dochteronderneming van Siebel Systems in Japan,
heeft een nieuw go-to-market model met alliantiepartners geïntroduceerd
dat de marktafdekking van het concern in Japan verder verbetert. Deze
nieuwe strategie zal Siebel Systems in staat stellen klanten direct te
bedienen en te verzekeren dat zij voor de volle honderd procent
succesvol en voor de volle honderd procent tevreden zijn. Ter
ondersteuning van dit nieuwe model maakt Siebel Systems gebruik van de
diensten van partners van wereldklasse als IBM Japan,
PricewaterhouseCoopers, Accenture en CTC.
Siebel Systems ontvangt erkenning
Siebel Systems heeft in het derde kwartaal van diverse toonaangevende
media en belangenorganisaties erkenning ontvangen. Fortune Magazine
noemde Siebel Systems de op één na snelst groeiende onderneming en de
snelst groeiende high technology onderneming in de Verenigde Staten.
Deloitte & Touche noemde Siebel Systems in de '2001 Technology Fast 50',
een overzicht van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven in
Silicon Valley.
Siebel Systems gaat wereldwijde allianties aan
Siebel Systems heeft de relaties met Sun Microsystems en Cap Gemini
Ernst & Young uitgebreid tot de status van Global Strategic Partner in
het kader van het Siebel Alliance Program. De combinatie van Siebel
eBusiness Applications met Sun's unieke open netwerk omgeving maakt het
's werelds grootste ondernemingen mogelijk om de klantentevredenheid te
verbeteren en de omzet te laten toenemen door gepersonaliseerde diensten
via meerdere communicatiekanalen aan te bieden. De versterkte relatie
Siebel Systems en Cap Gemini Ernst & Young bouwt voort op het
succesvolle programma van gezamenlijke implementaties van innovatieve
eBusiness-oplossingen en het ontwikkelen van nieuwe diensten voor
wereldwijd toonaangevende ondernemingen. Cap Gemini Ernst & Young zal
gebruik maken van haar wereldwijde aanwezigheid om de volledige reeks
van Siebel eBusiness Applications aan te bieden.
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van
eBusiness-applicatiesoftware. Siebel Systems biedt een geïntegreerde
reeks van eBusiness-applicaties die verkoop, marketing en customer
service mogelijk maakt via alle kanalen, zoals het web, call centers,
directe verkoop, en indirecte afzetkanalen (zoals winkels en
dealernetwerken). Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in
meer dan 37 landen. Meer informatie is te vinden op www.siebel.com.