Ingezonden persbericht


LA DOLCE VITA Mini-symposium en bekendmaking Jaarprijs Goede Voeding 2001

UITNODIGING

Stichting Voedingscentrum Nederland en de Stichting Merkartikel heten u 'benvenuti' bij het mini-symposium La Dolce Vita en de uitreiking van de Jaarprijs Goede Voeding 2001.

Datum: 17 oktober 2001

Tijd: 14.30 - 17.00 uur

Plaats: Via Promers, Adriaan Dortsmanplein 3, 1411 RC Naarden.

La Dolce Vita .... Iedereen wil lang en gezond leven, maar ook zonder zorgen genieten van lekker eten. Voeding bestaat niet meer alleen uit producten met vetten en koolhydraten. Voeding is ook lifestyle geworden. Bijvoorbeeld op mediterrane wijze genieten van het leven met verse salades, pasta en pesto.

HET MOOIE JASJE

Het is de laatste jaren een trend om de marketing van een product te koppelen aan gezondheid en een gezonde leefstijl. Maar wat doet gezondheid voor je merk, product of campagne. Is het een mooi jasje, verbetert het je imago, is het aanvaardbaar? Dit zijn een paar vragen die aan de orde komen tijdens het mini-symposium dat wordt georganiseerd door de Stichting Merkartikel. Onder leiding van Charles Huijskens, oud TV-presentator en communicatiedeskundige, zullen diverse invalshoeken rond het thema worden belicht door zes experts op het gebied van marketing, communicatie en gezondheid. Een pittige discussie zal daarbij niet uit de weg worden gegaan.

Een paar van de prikkelende vraagstellingen die de sprekers zullen poneren zijn:


- Worden verse producten verser van een merk?


- Bestaat er een blauwdruk van de gezonde consument?

- Bang maken of lekker maken.....hoe verkoop je een gezond product?

- Verzorgt de supermarkt zijn klanten wel goed en gezond?
DE JAARPRIJS

Het Voedingscentrum weet als geen ander dat ook gezonde voeding 'aan de man' moet worden gebracht; al tien jaar voert het Voedingscentrum campagne om de voedingsgewoonten van Nederlandse consumenten te verbeteren. Inzet van handel en industrie blijven daarbij zeer gewenst om de doelstellingen van de campagne te verwezenlijken. Op 17 oktober wordt het Una Giornata Particolare voor één van de genomineerden bedrijven voor de Jaarprijs. Dan wordt de winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding 2001 op toepasselijke wijze bekend gemaakt. Dit jaar is weer een aantal gerenommeerde bedrijven kandidaat voor de Jaarprijs: Albert Heijn met 'Albert Heijn Groen en Garneren Saladebowl', Bonduelle Nederland B.V met 'Het populariseren van de voordelen van Bonduelle Diepvries Minute' en

Honig Merkartikelen B.V. met 'Honig World Wide Wrap'. Eervolle vermeldingen zijn toegekend aan Albert Heijn met 'De campagne "Eet elke dag twee ons groenten en twee keer fruit" op de AGF-afdeling' en Sodexho Nederland B.V. met 'Een onderzoek naar meer aandacht voor de ontwikkeling van gezonde snacks bij producenten'.

PROGRAMMA

14.00 - 14.30 Inschrijving.

14.30 - 15.25 Mini-symposium La Dolce Vita.

* 'Blauwdruk van de gezonde consument', door René Elzinga (Marketing Manager Nutricia Nederland B.V.)
* 'Fundamenteel - Fun - Functioneel: wie zal het zeggen....', door Willy de Graaff (Merkconsultant de Graaff & Van Stralen BrandManagement)
* 'Survival of the fitting', door Dave Janssen (Groepsvoorzitter Channel Panel retail consultants)
* 'Verkoop versus marketing en merkenbouwen', door Prof. Ed Nijssen (Hoogleraar Marketing Nijmegen School of Management)
* 'Wat de boer niet kent......', door Dr. Rik Riezebos (Managing Consultant Brand Capital)
* 'Prikkelt een gezonde boodschap?', door Drs. Jacqueline Vink (Hoofd Communicatie Voedingscentrum). 15.25 - 15.50 Discussie. Onder leiding van Charles Huijskens worden de sprekers aan de tand gevoel over hun standpunten.

15.50 - 16.20 Pauze.

16.20 - 17.00 Mangiare Sano e Bene.

'Is gezond ook leuk?', door Drs. M.J. Faas, campagnecoördinator Voedingscentrum.

In de laatste fase van de campagne 'Goede voeding, wat let je?' stond een positieve benadering van de doelgroep centraal: gezond eten is leuk, lekker en makkelijk realiseerbaar. Heeft deze benadering geleid tot een beter bereik?

'Het vervolg', door drs. Y.E.C. van Sluys, directeur Voedingscentrum

Het laatste jaar van de campagne 'Goede voeding, wat let je?' is afgesloten. De relatie tussen voeding en volksgezondheid is onmiskenbaar en blijft aandacht verdienen. Het Voedingscentrum treedt met nieuw elan naar buiten. Maakt een vervolgcampagne onderdeel uit van de plannen?

En de winnaar is ..... Voorstellen genomineerden, bekendmaking winnaar en uitreiking Jaarprijs Goede Voeding 2001 door drs. Y.E.C. van Sluys, voorzitter jury.

17.00 - 18.00 Festa Finale. Culinaire afsluiting met Stuzzichini en een proeverij van Vino Italiano e Olio d'Olivo.

VOOR DE VIJFDE KEER

Het Voedingscentrum reikt dit jaar voor de vijfde keer de Jaarprijs Goede Voeding uit aan een bedrijf in de levensmiddelensector dat zich bijzonder heeft ingespannen voor een gezonder voedingspatroon van de Nederlandse bevolking. De winnaar treedt in de voetsporen van Honig Merkartikelen met Wake-up! (1997), General Biscuits met Vitalinea (1998), MONA met Optimel (1999) en HAK met HAK Groente à la Carte (2000).

De Jaarprijs Goede Voeding is ingesteld door het Voedingscentrum, dé objectieve en betrouwbare voedingsvraagbaak in Nederland. De Jaarprijs maakt deel uit van de campagne 'Goede voeding, wat let je?'. De doelstellingen van de vijfjarige campagne (1996-2001) zijn: het verminderen van de consumptie van verzadigd vet en het stimuleren van de consumptie van vezels en complexe koolhydraten. Deze doelstellingen zijn onder andere vertaald in 'Eet dagelijks 2 ons groenten en 2 keer fruit en bak en braad in olie, margarine of bak- en braadproducten uit fles of kuipje'.

U kunt zich aanmelden voor de bijeenkomst La Dolce Vita bij Mahieu & Van Ofwegen, tel: 070 - 3681428, e-mail: jmahieu@wanadoo.nl. Graag naam en krant/tijdschrift/omroep vermelden en een fax/mailadres voor de routebeschrijving.