Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Voor de wereldwijde markt

iBook-verkopen in onderwijssector in vierde kwartaal verdrievoudigd

Bunnik, 18 oktober 2001 - Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat de verkopen van de populaire iBook-computer aan het onderwijs in het vierde kwartaal van het boekjaar 2001 zijn verdrievoudigd ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. Dit betekent een ongeëvenaarde groei van 205 procent. Uit onderzoek van het toonaangevende marktonderzoeksbureau International Data Corp. (IDC) blijkt dat Apple in 2000 in de Verenigde Staten de voornaamste leverancier was van draagbare computers voor het onderwijs.*

"De verkopen van iBook-computers in de onderwijssector zijn in het afgelopen kwartaal verdrievoudigd, waardoor de positie van Apple als toonaangevende leverancier van draagbare computers in de onderwijssector nog verder is versterkt", aldus Steve Jobs, CEO van Apple. "Districten, scholen en schoolbesturen zijn net als docenten, leerlingen en ouders dol op de iBook."

De nieuwe iBook heeft een gewicht van slechts 2,2 kilo en is als eerste computer in zijn klasse voorzien van een 12,1-inch beeldscherm met een resolutie van 1024 x 768, FireWire voor videobewerking en een batterij met een gebruiksduur van maximaal vijf uur. De nieuwe iBook is verkrijgbaar met een cd-, een dvd- of een cd-rw-speler, waarmee eenvoudig muziek-cd's kunnen worden gebrand, of met een gecombineerde dvd-rom/cd-rw-speler waarmee zowel cd's kunnen worden gebrand als dvd-films kunnen worden afgespeeld. En omdat technologie voor draadloze communicatie ook in de onderwijssector de toekomst zal zijn, is de iBook bovendien volledig voorbereid voor AirPort, zodat gebruikers eenvoudig en efficiënt draadloos kunnen netwerken.


* In het jaar 2000 behaalde Apple een aandeel van 18,2% in de markt van draagbare computers voor het onderwijs in de Verenigde Staten en realiseerde het bedrijf van alle computerfabrikanten de hoogste jaarlijkse groei in dit segment. In vergelijking met 1999 groeide het aantal draagbare computers in het Amerikaanse onderwijs in het jaar 2000 met maar liefst met 37 procent: dat is ruim tweemaal zo veel als de groei van het aantal bureaucomputers (15 procent). ( IDC Worldwide Quarterly PC Tracker, september 2001.)

© 2001 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Mac, AirPort, FireWire en iBook zijn handelsmerken van Apple. Alle andere merknamen die worden genoemd, kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars en worden bij deze erkend.

# # #
Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie: de beste producten leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, grafici en consumenten over de hele wereld, door middel van innovatieve programmatuur, apparatuur en Internet-producten.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple: http://www.apple.com
Voor informatie over Apple Nederland: http://www.apple.com/nl Voor persberichten van Apple Benelux: http://www.apple.com/nl/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Eveline Riedijk
Marketing Communications & Public Relations Manager Nederland Apple Nederland
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 00
E-mail: riedijk.e@euro.apple.com