Gemeente Zeist

Multiculturele bijeenkomst op 18 oktober a.s. in gemeentehuis SAMEN LEVEN
De aanslagen in de Verenigde Staten en de ontwikkelingen die daarop volgden, hebben ons allemaal wakker geschud. Een aantal personen en instellingen, zoals Mohamed Kassim van het Multicultureel Platform, Sera Willemsen van Stichting Meander en het bestuur van de Marokkaanse Moskeestichting heeft signalen opgevangen dat de gebeurtenissen een grote invloed hebben op het samenleven van verschillende bevolkingsgroepen binnen de gemeente. Verschillende initiatieven zijn inmiddels ontplooid om voor deze ontwikkeling aandacht te vragen en om de eenheid en solidariteit te bevorderen.

De gemeente wil deze initiatieven graag ondersteunen en organiseert daarom op donderdag 18 oktober 2001 van 16.00 tot 17.30 uur in het gemeentehuis aan Het Rond 1 een bijeenkomst teneinde het vertrouwen in onze multiculturele samenleving te versterken.
Alle inwoners, instellingen en bedrijven van de gemeente Zeist zijn vanaf 15.45 uur van harte welkom. Na ontvangst met koffie en thee houden burgemeester Rudi Boekhoven, wethouder Peter Vermeulen en Mohamed Elazzati van het Multicultureel Platform een korte toespraak. Vervolgens wordt een verklaring opgesteld die door de aanwezigen ondertekend kan worden. Ook is er tijd ingeruimd voor muziek, een drankje en een hapje.

De gemeente wil met deze publicatie en met de bijeenkomst alle inwoners en instellingen in de gemeente Zeist oproepen om de bijeenkomst bij te wonen en zich actief te blijven inzetten voor een vreedzame multiculturele samenleving. Een groot aantal instellingen en bedrijven in Zeist worden een dezer dagen ook per brief uitgenodigd om bij de bijeenkomst aanwezig te zijn.

Volgende week leest u op deze informatiepagina meer over de bijeenkomst. Voor vragen kunt u contact opnemen met Josefine van der Heijde (beleidsmedewerker Multicultureel beleid) van de gemeente Zeist, tel. (030) 6987369.

Nationale Brandpreventieweek 6 - 14 oktober
Brandweer: "een vluchtplan van levensbelang"

Uit onderzoek blijkt dat mensen de kans laag inschatten dat er ooit brand zal uitbreken. Bovendien wordt gedacht dat "het niet zo'n vaart zal lopen", mocht het hen ooit overkomen. De gevaren van brand worden ronduit onderschat.
Tijdens de Nationale Brandpreventieweek, die dit jaar wordt gehouden van 6 tot en met 14 oktober, wijst de brandweer op het belang van een vluchtplan, want áls brand je overkomt, moet je weten wat je moet doen.

Jaarlijks breekt er brand uit in ongeveer 8.000 woonhuizen. Bij die branden komen jaarlijks gemiddeld 50 mensen om het leven en vallen er 800 gewonden. De schade in geld uitgedrukt is enorm (ongeveer ¦ 185 miljoen). De immateriële schade (het leed dat brandwonden veroorzaakt) en de emotionele schade (het verlies van onvervangbare bezittingen, de ravage die een brand aanricht) zijn zo mogelijk nog groter. Veel mensen blijken een volkomen verkeerde voorstelling te hebben van de natuurkracht brand. Ze hebben bijvoorbeeld geen idee hoe snel een brand om zich heen kan grijpen. Ook beseffen ze niet dat je in een woning die vol staat met rook, geen hand voor ogen ziet. Het maken van een vluchtplan is daarom van levensbelang.

Wat is een vluchtplan?
Een vluchtplan is een verzameling van afspraken die u samen met uw huisgenoten maakt voor het geval er brand uitbreekt bij u thuis. In een vluchtplan worden de volgende zaken vastgelegd:
* de veiligste en snelste vluchtroute(s) uit het huis
* een verzamelplaats: waar ontmoet u elkaar als u uit huis gevlucht bent?

* de taakverdeling van uw huisgenoten: wie is verantwoordelijk voor welk gezinslid of huisdier?

* markante punten in het huis: waar bevinden zich de blusmiddelen, de huissleutels en de hoofdafsluiters van gas en elektra? Vluchtroute(s)

* Geef op een plattegrond van uw huis aan wat de snelste en gemakkelijkste vluchtroutes zijn.

* Een goede vluchtroute gaat van boven naar beneden (in verband met opstijgende rook) en bij voorkeur naar de straatzijde van het pand (zodat u gezien wordt en hulpverleners u kunnen bereiken).
* De beste plekken om het huis te verlaten zijn de normale uitgangen: de voordeur en de achterdeur. Ook kunt u nuttig gebruik maken van ramen op de begane grond.

Verzamelplaats
Spreek af waar u elkaar ontmoet na de vlucht. Kunt u het huis niet meer verlaten, spreek dan af in een vertrek aan de straatzijde van het huis. Dan is de kans groter dat u gevonden en gered wordt.

Taakverdeling

* Spreek af wie zich bij brand over welke huisgenoot ontfermt. Vergeet daarbij ook de huisdieren niet.

* Bepaal wie de sleutels beheert en het aanspreekpunt is voor de hulpverleningsdiensten.

Markante punten
Zorg ervoor dat ieder gezinslid weet:

* waar de (reserve)sleutels van woning en garage of schuur zijn
* waar in huis de blusmiddelen zich bevinden en hoe ze werken
* waar de hoofdafsluiters van gas, elektra en water zich bevinden.
Verstandig vluchten

* Breng bij brand direct uw huisgenoten en uzelf in veiligheid
* Blijf tijdens het vluchten laag bij de grond. Sluit als het kan deuren en ramen achter u

* Bel de brandweer (1-1-2)

* Gebruik geen lift en ga direct naar de verzamelplaats
* Geef de brandweer informatie en de voordeursleutel.
Tips
Hoe eerder een brand wordt ontdekt, hoe beter. Rookmelders 'ontdekken' brand in een vroeg stadium. Als u nog geen rookmelder(s) hebt, koop er dan vandaag nog een!
Betrek vooral kinderen nadrukkelijk bij uw vluchtplan. Leg ze duidelijk uit wat de bedoeling is en wat van ze verwacht wordt. Verstandig is om van tijd tot tijd een brandoefening met uw huisgenoten te houden. Zo kunt u controleren of uw vluchtplan klopt, of bijgesteld moet worden.

Folder
De folder 'Brand` met tips en een checklist voor de brandveiligheid in huis, is verkrijgbaar bij de brandweer. Meer weten over voorzorgsmaatregelen die u kunt nemen om u te beschermen tegen brand? Bel de afdeling preventie van de brandweer, tel. (030) 6987673 of kijk op www.brandgevaar.nl

Preventie voorlichtingscontainer
Breng een bezoek aan de brandpreventiecontainer en onze tent vol rook zodat u zelf kunt ervaren dat een vluchtplan van levensbelang is. De container en tent staan op winkelcentrum Belcour op Woensdag 10 oktober van 14.00 uur tot 17.00 uur Vrijdag 12 oktober van 14.00 uur tot 21.00 uur

Inspraakbijeenkomst verbeterplan Den Dolder op 17 oktober a.s.

Op 2 en 3 juli jl. hebben informatieavonden plaatsgevonden over de verbetering van de woonomgeving in Den Dolder. Doel van deze avonden was om te komen tot een inventarisatie van de knelpunten en mogelijke oplossingsrichtingen.
Op basis van deze inventarisatie is een verbeterplan opgesteld. Dit plan is huis aan huis verspreid in Den Dolder. Over het verbeterplan vindt een inspraakbijeenkomst plaats op 17 oktober a.s. De bijeenkomst vindt plaats in de DOSC-kantine aan de Dr. van de Hoevenlaan en begint om 20.00 uur.

Schriftelijke reacties op het verbeterplan kunnen worden ingediend tot 28 oktober a.s. Voor vragen over het verbeterplan kunt u contact opnemen met de heer A. Meijeren, tel. (030) 6987495. Na verwerking van de inspraakreacties zal aan de commissie Verkeer en Vervoer het definitieve plan worden voorgelegd. Vervolgens zal het plan worden ingediend bij de provincie Utrecht.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met projectsecretaris Marja Vermeulen, tel. (030) 6987224.

Vier basisscholen krijgen predicaat "Groene School"

Op dinsdag 16 oktober reikt wethouder G. van Brenk aan vier Zeister basisscholen het predicaat "Groene School" uit. De vier basisscholen die het predicaat ontvangen zijn "Ichthus", Op Dreef, Kerckeboschschool, en de van Lieflandschool. Deze scholen hebben de afgelopen twee jaar laten zien dat ze, samen met de kinderen op een zorgzame manier om willen gaan met het milieu. Hun inspanningen hebben o.a. al tot een behoorlijke energiebesparing geleid. De bijeenkomst vindt plaats op Christelijke Basisschool "Ichthus" en start om 16.00 uur.

Tijdens de bijeenkomst zullen het NMC Zeist, de Milieudienst Zuidoost-Utrecht en Milieuzorg Utrecht een toelichting geven op de resultaten van het project. Ook wordt er een rondleiding met praktische milieutips gegeven.

Het project "Groene School" is gericht op educatieve ondersteuning en invoering van milieubesparende maatregelen. Aan de hand van een stappenplan, adviezen op maat en begeleiding kan de school makkelijker overgaan tot het invoeren van milieuzorg. Tevens ontvangen de scholen die komend schooljaar deelnemen gratis lesmateriaal dat in alle groepen gebruikt kan worden.

Nieuwe scholen die aan het project willen deelnemen worden van harte uitgenodigd om de bijeenkomst bij te wonen, tevens kunnen ze een draaiboek meenemen.

Actualisering 'Handleiding bestemmingsplannen buitengebied'

Gedeputeerde Staten van Utrecht hebben op 28 augustus 2001 de geactualiseerde 'Handleiding bestemmingsplannen buitengebied' vastgesteld. De tot nu toe geldende versie dateert uit 1996. In de Handleiding staat het beleid zoals de provincie dat voert voor het buitengebied. Dit beleid is een verfijning van het streekplanbeleid, dat provinciale staten in 1994 vaststelden.
Aanleiding voor de actualisering zijn nieuwe ontwikkelingen.

Toepassing actieve afwijkingsbevoegdheid streekplan Utrecht 1994 voor nieuwe functies
Omdat steeds meer agrarische bedrijven geheel of gedeeltelijk worden beëindigd, biedt de nieuwe Handleiding meer ruimte voor neven- en vervolgfuncties bij deze bedrijven. Het gaat bijvoorbeeld om vormen van kleinschalige handel, ambachtelijke productie, opslagfuncties en dienstverlening van beperkte omvang. Deze mogelijke neven- en vervolgfuncties staan in hoofdstuk 8 van de nieuwe Handleiding. Een deel van deze nieuwe functies is niet in overeenstemming met het streekplan van 1994. Het streekplan kent echter een bevoegdheid voor Gedeputeerde Staten (GS) om hiervan af te wijken. GS hebben het voornemen om hiervan gebruik te maken. Door deze publicatie kunt u kennis nemen van het nieuwe beleid.

Beleidsregels
Naast jurisprudentie en aanbevelingen, introduceert de nieuwe Handleiding beleidsregels. Deze beleidsregels verwoorden het ruimtelijk beleid zoals de provincie dat voert. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) moeten deze beleidsregels worden gepubliceerd. Daartoe dient deze bekendmaking. Overigens kunnen de beleidsregels uit hoofdstuk 8 pas worden toegepast nadat de procedure van de actieve afwijkingsbevoegdheid is afgerond.

U kunt de stukken inzien
De Handleiding met het nieuwe hoofdstuk 8, ligt met ingang van 10 oktober 2001 gedurende een periode van 4 weken tijdens werkuren voor een ieder ter inzage in het provinciehuis (kamer H2.11) én bij de balie Ruimte in de publiekshal van de gemeente Zeist aan de Slotlaan 20. De balie Ruimte is geopend maandag tot en met woensdag van 8.00 uur tot 15.00 uur, donderdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en vrijdag van 8.00 uur tot 12.30 uur.

Zienswijzen
Gedurende de periode van terinzagelegging kunnen alleen met betrekking tot hoofdstuk 8 van de Handleiding zienswijzen kenbaar worden gemaakt. Zienswijzen moet u richten aan Gedeputeerde Staten van Utrecht, Postbus 80300, 3508 TH Utrecht.
Nadrukkelijk wordt erop gewezen dat tegen de beleidsregels geen zelfstandig bezwaar of beroep mogelijk is (artikel 8:2 Awb). Dat is alleen mogelijk in het kader van individuele besluiten, die (mede) gebaseerd zijn op één of meer beleidsregels uit de Handleiding. Informatie
Nadere informatie over deze bekendmaking kunt u krijgen bij mr. W.G. Takken van de Dienst Ruimte en Groen, telefoon (030) 2583784. Invalidenparkeerkaart vervangen door Gehandicaptenparkeerkaart Met ingang van 1 oktober jl. is de huidige invalidenparkeerkaart (IPK) vervangen door de gehandicaptenparkeerkaart (GPK).

Criteria gehandicaptenparkeerkaart herzien
De criteria om voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking te komen, zijn in overleg met de diverse instanties grondig herzien. Uitgangspunt hierbij is dat een gehandicaptenparkeerkaart niet wordt verstrekt en/of verlengd, alvorens er een geneeskundig onderzoek van de aanvrager heeft plaatsgevonden. Voor dit geneeskundig onderzoek zijn twee recente goed gelijkende pasfoto's vereist, waarvan er één op de gehandicaptenparkeerkaart wordt bevestigd.

Reeds afgegeven invalidenparkeerkaarten mogen worden gebruikt totdat de geldigheidsduur is verlopen. Het risico bestaat echter dat het "oude" model invalidenparkeerkaart in het buitenland niet meer wordt geaccepteerd. Houders van een dergelijke kaart die in aanmerking willen komen voor een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart, moeten in beginsel opnieuw worden gekeurd en voldoen aan de nieuwe criteria tenzij er door de keurende instantie op basis van dossieronderzoek wordt bepaald dat een keuring achterwege kan worden gelaten. Wel wordt de mogelijkheid geboden de oude kaart om te zetten in de nieuwe gehandicaptenparkeerkaart met behoud van de huidige vervaldatum.

Aan de houders van een invalidenparkeerkaart wordt geadviseerd tijdig vóór het verstrijken van de geldigheidsduur een nieuwe aanvraag (inclusief twee pasfoto's) voor een gehandicaptenparkeerkaart in te dienen. Bij de afdeling Publiekszaken van de gemeente Zeist zijn de formulieren hiervoor verkrijgbaar.
Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot de heer Lugt van de afdeling Vergunningen van de gemeente Zeist, tel. (030) 6987392 of via e-mail: r.lugt@zeist.nl

Brochure met kennismakingscursussen via scholen verspreid Nieuwe cursussen Sport en Cultuur voor scholieren van basisscholen

De brochure met het nieuwe aanbod voor de sport- en cultuurstimuleringscursussen is weer via alle basisscholen verspreid. Voetballen, basketballen, dansen, muziek, schilderen, hobbycursussen er is keuze te over.

Kennismakingscursussen
De gemeente biedt leerlingen van het basisonderwijs de kans om kennis te maken met sportactiviteiten en cultuur door maar liefst 60 kennismakingscursussen - de helft sport en de helft cultuur - aan te bieden. Deze cursussen zijn inmiddels een begrip voor veel ouders, kinderen en leerkrachten. De praktijk leert dat vaak pas nà een kennismaking een leerling lid wordt van een bepaalde club of zich inschrijft voor een vervolgcursus.
De cultuurcursussen zijn intussen niet meer weg te denken uit het aanbod. Nu, al weer voor de vierde keer, kunnen kinderen zowel kennismaken met sport als met cultuur.
De financiële drempel is laag. De gemeente geeft een klein bedrag aan subsidie aan deelnemende sportclubs en culturele instellingen en de leerlingen betalen een eenmalig, betrekkelijk laag bedrag voor de inschrijving.

De inschrijving is woensdag 10 oktober van 12.00-16.30 uur in Sporthal De Clomp.

Voor inlichtingen kunt u bellen met Evert van Leijenhorst telefoon (030) 69 87 361 (sport) en Lucie van Seeters telefoon (030) 69 87 281 (cultuur).

Workshop composteren bij Volkstuincomplex De Grifthoek

Op zaterdag 13 oktober vindt van 13.00 tot 15.00 uur op het Volkstuincomplex De Grifthoek een gratis workshop over composteren plaats. Geert van Poelgeest van de KNNV zal toelichten hoe u praktisch met een composthoop te werk kan gaan.

Iedereen met een siertuin kan beschikken over gezonde, gratis compost. Wanneer u geen gif spuit en/ of kunstmest strooit weet u zeker dat u de meest zuivere compost heeft die er bestaat. Wanneer u bloemen, groente en/ of fruit teelt, krijgt uw opbrengst biologische kwaliteit. Als u kolen teelt, is het aan te raden ook organische mest te gebruiken.
Andere voordelen van het gebruik van compost zijn: de bodem wordt opgewarmd en het verbetert de structuur van de bodem. Wat kunt u wel en wat niet op de composthoop gooien? Ook daar weet Geert van Poelgeest alles van. En wist u dat pas op een broeitemperatuur van 65º C echt alle onkruidzaden onschadelijk worden gemaakt?

De workshop is een onderdeel van een tweejarig advies- en begeleidingsproject waarvan de doelen het realiseren van een tuinpark met een grotere ecologische waarde en het verkrijgen van het Nationaal keurmerk Natuurlijk tuinieren zijn. Dit project is een uitvoeringsproject van het Milieubeleidsplan "Ruimte voor Milieu" van de gemeente Zeist.

Toegang workshop gratis
De workshop is gratis toegankelijk voor alle belangstellenden, graag even vooraf telefonisch aanmelden bij het NMC Zeist , tel 030-6990254 of per e-mail: nmczeist@ision.nl
U vindt het Volkstuincomplex De Grifthoek aan de Noordweg 4 (achter de voetbalvelden van Saestum).