NEDERLANDS-DUITSE KVK

Kansen voor samenwerking met Duitse bedrijven

Persmededeling Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel Pressemitteilung Deutsch-Niederländische Handelskammer


---
Korte en (b) lange versie


---
(a) korte versie:

De Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel (DNHK) organiseert op 18 oktober in Houten (NL) een informatiebijeenkomst getiteld Samen een markttoegang realiseren: dynamische regio als springplank. Sprekers zijn o.a. Bert Tigchelaar (Duitsland-correspondent NOS-Journaal), Georg Boll (vice voorzitter Industrie- und Handelskammer Osnabrück-Emsland) en Axel Gerberding (Directeur DNHK, Den Haag/Düsseldorf). Deze bijeenkomst vindt plaats tijdens de BKD Business Dagen (BedrijvenKontaktDagen). Voor meer informatie en kosteloze uitnodigingen: DNHK, Xavier van Beekum, tel. 070-3114133 of x.vbeekum@dnhk.nl


---
(b) lange versie:

Kansen voor samenwerking met Duitse bedrijven:
De regio Osnabrück als springplank

Duitsland is nog altijd het land waar Nederlandse ondernemers met internationaliseringsplannen zich voornamelijk op richten. Het is Nederlands grootste afzetmarkt, terwijl Nederland voor Duitsland met DM 39,5 mrd. bovendien de op 4 na grootste afzetmarkt is en Nederland voor Duitsland met DM 46,7 mrd. de op 2 na grootste 'toeleverancier'. De groei van export van Nederland naar Duitsland steeg gedurende 2000 met 32,8%, en in dezelfde periode groeide de export van Duitsland naar Nederland met 12 procent (bron: Statistisches Bundesamt, 10 september 2001).

De sterke oriëntatie op Duitsland is niet verwonderlijk, aangezien Duitsland Europas grootste economie heeft. Bovendien zijn bijvoorbeeld Frankrijk, Italië of Spanje niet alleen voor het gevoel een stapje verder, maar ook praktisch. Immers, Duitsland is niet alleen slechts maximaal ongeveer 2 uur rijden vanuit het verste punt in Nederland, ook de taal ligt over het algemeen binnen het bereik van Nederlandse ondernemers. Dienaangaande dienen echter een paar kanttekeningen te worden gemaakt, die tegelijkertijd fungeren om richting te geven aan Nederlandse ondernemers met plannen om hun producten in Duitsland te verkopen.

Nog steeds richten Nederlanders zich hoofdzakelijk op Nordrhein-Westfalen, het qua inwonertal grootste Bundesland. Nordrhein-Westfalen blijft een interessante afzetmarkt, doch moet worden gesteld dat Nederlandse ondernemers daar inmiddels vele Nederlandse bedrijven tegenkomen met dezelfde plannen en de Duitse concurrentie aldaar ook zeer sterk is. Door Met deze strategie laten bedrijven de andere Bundesländer ongemoeid, en laten daarmee kansen liggen. De nieuwe Bundesländer, zoals Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen, en Sachsen-Anhalt zijn in dit opzicht hoogst aantrekkelijk. Het is bijvoorbeeld zelfs zo, dat in de laatste 5 jaar alle nieuwe fabrieken van Original Equipment Manufacturers (OEM) in Duitsland naar - het voormalige - Oost-Duitsland vloeiden, en 44 van de 100 grootste automobieltoeleveranciers aldaar productiefaciliteiten hebben. Deze ontwikkeling illustreert een bredere beweging in oostelijke richting van economische activiteiten en logistieke stromen in allerlei branches, en brengt ons bij het volgende.

In oostelijke richting houdt Duitsland op bij de Poolse grens. Daarachter bevinden zich economieën die zich sterk aan het ontwikkelen zijn, en van de economische crisis zoals we deze in West-Europa al gedeeltelijk ondervinden en zeer waarschijnlijk nog sterker zullen gaan beleven, minder merken en soms zelfs gedeeltelijk gespaard zullen blijven. Deze markten bieden kansen voor Nederlandse ondernemers, speciaal voor hen die het voordeel van een vroege aanwezigheid aldaar onderkennen. Om in de wereldwijde markten daadwerkelijk met succes te kunnen opereren, is het haast ondoenlijk alleen alles te moeten ontdekken en te doorzien. Het toegang zoeken tot de Oost-Europese markten vraagt per definitie om kennis van marktvraag en van concurrentievraagstukken die samenhangen met de overgang van geleide plan- naar markteconomieën. Een samenwerkingspartner is dan onontbeerlijk.

Actueel gezien het opvolgerprobleem in de vele traditionele familiebedrijven die Duitsland telt, is het bovendien mogelijk voor Nederlandse bedrijven met voldoende financiële armslag om Duitse ondernemingen te kopen. De structuur daargelaten, kan met de kennis van Duitse bedrijven - die immers over het algemeen al zaken doen met de naburige landen aan hun oostzijde en aldus ervaringen en kennis hebben opgebouwd - eerder en meer succes worden geboekt dan wanneer de Duitse markt en voornoemde andere markten op eigen houtje worden benaderd.

Om ook de Duitse markt niet uit het oog te verliezen biedt zich de regio Osnabrück aan als vestigingsplaats; liggend in het Bundesland Niedersachsen is het een springplank naar de noordelijke, zuidelijke en oostelijke Bundesländer, en maakt tegelijkertijd de afstand naar Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Letland, Estland en Litouwen overbrugbaar.

De financiële en praktische inspanningen die bedrijven moeten doen om daar vaste grond onder de voeten te krijgen wordt verlicht door subsidies van de Nederlandse overheid. Het Programma Starters Buitenlandse Markten (PSB) biedt voor beginnende Nederlandse exporteurs velerlei ondersteuning. Over de mogelijkheden voor uw bedrijf kunt u contact opnemen met de Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel, kantoor Düsseldorf, dhr. Balt, tel. 0049-211-498 7229 of e-mail: m.balt@ndkvk.de

Bent u geïnteresseerd in de kansen die samenwerking met Duitse ondernemingen biedt voor uw plannen voor uitbreiding in oostelijke en Oost-Europese richting, en de specifieke eigenschappen die het mogelijk maken voor de regio Osnabrück om als springplank te dienen? Deze worden door dhr. Bert Tigchelaar (Duitsland-correspondent van o.a. het NOS-Journaal) en dhr. Georg Boll (vice-voorzitter van de Kamer van Koophandel Osnabrück-Emsland) op 18 oktober 2001 gepresenteerd in het Euretco Expo Center te Houten. Kosteloze uitnodigingen voor deze bijeenkomst, die plaatsvindt tijdens de BKD Business Dagen die aldaar op 17 en 18 oktober worden gehouden, zijn verkrijgbaar bij de Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel, kantoor Den Haag, dhr. Van Beekum, tel. 070-3114133 of x.vbeekum@dnhk.nl


---
Xavier van Beekum
Manager Public Relations /
Klanten- & Ledenmarketing

Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel
Nassauplein 30
NL-2585 EC Den Haag
Postbus 80533
NL-2508 GM Den Haag
Tel.: +31-(0)70-3114133
Fax: +31-(0)70-3632218
E-mail: x.vbeekum@dnhk.nl
Web: www.dnhk.nl


04 okt 01 12:21