Electronic Highway Platform Nederland


"Nederland op kop met breedbandpenetratie"

11 Oktober 2001 - Nederland loopt binnen de EU op kop wat betreft de penetratie van breedband internettoegang. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg deze ruim 5,8 procent van alle huishoudens. Dit stelt VECAI, de koepelorganisatie van kabelbedrijven, in de derde Breedbandmonitor, die gisteren officieel is gepresenteerd.

De Breedbandmonitor is een jaarlijks onderzoek van bureau Dialogic naar de stand van zaken op de breedbandmarkt in zeven Europese landen. Opdrachtgever is VECAI, de koepelorganisatie van Nederlandse kabelbedrijven. Het onderzoek richt zich enerzijds op de ontwikkeling van breedband internet, anderzijds op interactieve televisie. Een van de belangrijkste conclusies dit jaar luidt dat de uitrol van breedband internetnettoegang in enkele landen (Nederland, België en Zweden) zeer snel verloopt, maar dat het aantal huishoudens dat een breedband internetverbinding heeft nog maar beperkt is. De gemiddelde penetratiegraad komt in de EU niet boven de 1,5 procent van alle huishoudens uit. Nederland loopt op kop met een penetratie van 5,8 procent. Daarbij gaat het vooral om ADSL- en kabelverbindingen. De recente financiële problemen van breedbandcarrier Cistron en glasvezelexploitant BredBand konden wegens tijdgebrek niet worden meegenomen in het onderzoek. De onderzoekers wezen al wel op de risico's die deze bedrijven en andere zogeheten "first movers" liepen, ondermeer de toenemende moeite om venture capital aan te trekken.

Op Europees niveau is de kabel volgens het rapport zijn voorsprong op ADSL kwijtgeraakt door de explosieve groei van het aantal ADSL-abonnees in Duitsland. Naar verwachting zal deze laatste markt eind 2001 meer dan 1 miljoen geïnstalleerde lijnen tellen.

Verder wordt geconstateerd dat content nog geen trekker is voor breedband. Veel gebruikers gaat het om "comfortabel surfen", dat door een permanente verbinding en een vast tarief nog aantrekkelijker lijkt. Voor gezinnen die veel online zijn is een breedband verbinding een middel om de telefoonrekening in de hand te houden, aldus de onderzoekers.

De onderzoekers signaleren wat betreft de ontwikkeling van interactieve diensten een tweespalt in Europa. Enerzijds zijn er landen als Nederland, Zweden en België, die zich richten op het internetplatform. De introductie van breedband internet komt op deze markten sneller van de grond. Beschikbare diensten zijn met name gericht op combinaties van televisie en pc, met de nadruk op pc.

Landen als het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk leggen het accent daarentegen juist op het digitale televisieplatform. Impuls-pay-per-view, elektronische programmagidsen en homebanking zijn diensten die zich in deze landen snel ontwikkelen. Het doel hiervan is de omzet per klant te verhogen.

Deze week kwamen tevens cijfers over het Europese breedbandgebruik naar buiten van onderzoeksbureau NetValue. Volgens deze gegevens hebben Zweden en Denemarken de hoogste breedbandpenetratiegraad, met respectievelijk 13,8 en 13,2 procent van alle huishoudens. Nederland was niet meegenomen in het onderzoek. NetValue voerde hiervoor telefonische enquetes uit. VECAI zegt in een reactie geregistreerde gegevens van kabelbedrijven te hebben gebruikt, waarbij uitsluitend betalende breedband internetabonnees zijn geteld.