Ingezonden persbericht

Persbericht 17 oktober 2001

Vrij voor publicatie

Vertrouwen in nationale economie van Europeanen na terroristische aanslag 11 september 2001 is sterk verminderd

Het vertrouwen in de nationale economie is in heel Europa verslechterd sinds 11 september 2001, de dag van de terroristische aanslagen op onder meer het WTC in NY en het Pentagon. Zo blijkt uit EMS, the European Media and Marketing Survey van INTERVIEWwNSS, dat 43,9 procent van alle Europeanen verwacht dat hun nationale economie volgend jaar verslechtert, ruim 11,5 procent meer dan in de maand augustus. Vergeleken met augustus is in september de groep van Europeanen die denkt dat hun economie volgend jaar slechter wordt, met 35 procent toegenomen (43,9 procent gedeeld door 32,4 procent).

In dit persbericht is opgenomen:

· 10 belangrijkste conclusies

· beschrijving onderzoek

· contactpersoon

· relevante tabellen van het onderzoek
Belangrijkste conclusies:


1. Sinds 11 september is in heel Europa het vertrouwen in de nationale economie gedaald. Na de terroristische aanslag zegt gemiddeld 43.9 procent van de Europeanen dat zij verwachten dat de economie in hun land volgend jaar gaat verslechteren, in de maand voor de aanslag was dat nog maar 32.4 procent van de Europeanen.


2. Opvallend genoeg denken de meeste Europeanen niet dat hun eigen economische omstandigheden (economie van het huishouden) zullen veranderen volgend jaar. In de maand voor de aanslag was dat 64,3 procent en na de aanslag werd dat 65,4 procent. Het aantal Europeanen dat denkt dat de economie van hun huishouden verslechtert was voor de aanslag 14,2 en daarna 16,1. De verwachting van de verslechterende nationale economie wordt dus niet automatisch aan de eigen economische situatie gekoppeld.


3. De Britse zijn het meest pessimistisch over de ontwikkeling hun nationale economie: na 11 september denkt 58,7 procent dat de nationale economie zal verslechteren, terwijl dat in de maand voor de aanslag 38 procent was. Anders gezegd, voor 11 september was een minderheid pessimistisch, nu is de meerderheid van de Englesmen pessimistisch over de ontwikkeling van hun economie.

4. Na Groot Brittannie is Nederland het meest somber over de ontwikkeling van de nationale economie, exact de helft van de Nederlanders verwacht nu dat de Nederlandse economie verslechtert. In de maand voor de aanslag was dat 42,5 procent.

5. Qua pessimisme over de eigen (nationale) economie heeft Engeland Nederland ingehaald, eerst was Nederland koploper met 42,5 procent, en Engeland stond op de 2e plaats met 38%, nu is het net andersom, Engeland aan kop met 58,7 % en Nederland tweede met 50%.

6. De Nordic landen Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden zijn het minst negatief over de economische verwachtingen, maar nog altijd bijna 2 op de 5 inwoners van dat gebied (39,3 %) verwachten nu dat hun nationale economie verslechtert. In de maand voor de aanslag was dat 29,7%.

7. De daling in vertrouwen in de nationale economieën wordt veel vaker gemeten bij de beneden modale en modale inkomens dan bij de boven modaal groepen. De boven modalen waren ook voor 11 september al significant negatiever in hun verwachtingen over hun nationale economie.

8. Europeanen die tot de 10% meest verdienenden behoren, dus de personen met de hoogste inkomens, waren voor de aanslag van 11 september al negatiever over het economisch tij in vergelijking met de overige Europeanen. Ook na 11 september zijn deze 'Top 10% inkomens' significant negatiever in hun verwachtingen over hun nationale economie.

9. Vrouwen zijn zeer veel negatiever gaan denken over de economie in vergelijking met mannen, 1 op de 2 Europese vrouwen verwacht dat de economie van hun land volgend jaar verslechtert.

10. Onder personen in de leeftijd 25 tot 54 jaar is de verwachting over de economie veel meer verslechterd sinds 11 september in vergelijking met jongeren tot 25 jaar en mensen ouder dan 54 jaar. De groep 45 tot 54 jaar is het meest negatief.
INTERVIEWwNSS is een gerenommeerde Nederlandse onderneming met een wereldwijd werkterrein. Het bedrijf telt ruim 150 medewerkers en is een 100% dochter van EMiS Electronic Marketing Intelligence Solutions n.v., genoteerd aan de Amsterdam Exchanges.

Het onderzoek

EMS is een continue onderzoek dat telefonisch wordt uitgevoerd in 16 Europese landen (Alle EU landen minus Griekenland maar met Zwitserland en Noorwegen). EMS richt zich op de top 20% inkomens van elk van de 16 Europese landen van het onderzoek.

Het telefonische screeningsonderzoek voor EMS onder alle inkomens per land is de basis voor deze rapportage. In totaal zijn ruim 9.800 respondenten ondervraagd in de periode 1 augustus t/m 6 oktober 2001. EMS wordt reeds 6 jaar continu uitgevoerd.

Vanwege de ontwikkelingen van de laatste weken heeft INTERVIEWwNSS besloten tussentijds resultaten te presenteren over het vertrouwen in de economie. Voor de goede orde: de resultaten zijn afkomstig uit regulier marktonderzoek welke reeds sinds jaar en dag wordt uitgevoerd. Er zijn geen nieuwe vragen toegevoegd.

We vergelijken de meningen over de nationale economie van de periode 1 augustus t/m 10 septermber 2001 met de periode 12 september 2001 t/m 6 oktober 2001 (op 11 september is het veldwerk voor die dag gestaakt).

Er worden 2 vragen gesteld die relevant zijn in het kader van dit persbericht:
1. Verwacht u dat uw vertrouwen in de nationale economie volgend jaar toeneemt, afneemt of hetzelfde blijft?
2. Verwacht u dat uw vertrouwen in uw persoonlijke economische omstandigheden (uw huishouden) volgend jaar toeneemt, afneemt of hetzelfde blijft?
De resultaten van het veldwerk zijn gewogen naar de populatie en representatief op de belangrijkste variabelen zoals geslacht, leeftijd en inkomen.

Key characteristics of EMS

· continous random sampling

· 16 European countries (EU minus Greece plus Switzerland and Norway)
· universe: main income earners of top-20% households by country
· estimated universe: 40 million adults

· CATI (sample 13,000 annually)

· centralised data collection

· native speaking interviewers

· interviewer training and quality control
· national and international media

· additional information on travelling, business position, decision making, personal interests, habits and preferences from self-completion questionnaire
· target & brand data

· two year rolling database updated once a year
· EMS: the unique tool for your European media planning
Who have subscribed to EMS?
Who have subscribed to EMS? The following companies, media-owners and agencies have subscribed to EMS 2000: companies: ABN AMRO Bank,Asatsu/Mitsubishi,Canon Europa BV,General Motors,Infonet,Philips Eindhoven, Ricoh, Toyota agencies: Ammirati Puris Lintas, Bozell 20/20 Media, Carat International, CIA MediaLab, Dentsu Japan, G.F.M.O, Hakuhodo Japan, HME Europe, Initiative Media, Leo Burnett, McCann Worldwide NY, Media Edge London, Media Exposure, Mediacom, Mediapolis London, Mediapolis Paris, Mediavest (DMB&B), Mindshare, Motive, Optimedia London, Optimedia Paris, Publicitas, Travis Sennett S&R, Universal McCann, Western Int. Media (LHS) International print: Business Week, Economist, Fortune, In-flight Marketing Bureau, International Herald Tribune, Newsweek, TIME International TV: BBC World / Prime, Bloomberg, CNBC, Discovery, Euronews, Eurosport, Fashion TV, MTV, National Geographic Channel, Turner CNN International national print: Audax, Dagens Industri, Eurostar Magazine, Focus, Göteborgs Posten (Swedish City Package), Reader's Digest Magazine