ESKAN-bijeenkomst over investeren in toeristische sector wijst uit:
TOERISTISCHE ONDERNEMERS ZETTEN GELD OP KWALITEIT, NIET OP NIEUWBOUW
ELST 18 oktober 2001- 65 regionale bedrijven en organisaties actief in
het toerisme namen dinsdag 16 oktober in het LUX-theater in Nijmegen
deel aan de bijeenkomst Investeren in toerisme: Waar zou u op
inzetten?. Via een Eurospel konden de ondernemers inzetten op
investeringsprioriteiten. Verbetering van de kwaliteit scoorde het
hoogst, gevolgd door promotie en samenwerking. ESKAN zal de uitkomsten
betrekken in de ontwikkeling van nieuwe projecten voor de toeristische
sector en zal ze uitdragen naar de verschillende overheden. Na een
presentatie van de vorderingen in de toeristische sector in de regio
konden de 65 deelnemers via samenwerking Euro's verdienen in een
Eurospel. De verdiende Euros werden vervolgens op zes themas ingezet,
te weten: Bouwen; Samenwerking; Arbeidsmarkt; Promotie; Kwaliteit en
Innovatie. De meeste Euros werden ingezet op kwaliteit, goede tweede
werd promotie op de hielen gevolgd door samenwerking. Bouwen en
innovatie blijken duidelijk minder een prioriteit van de toeristische
ondernemer te zijn. Arbeidsmarkt is in het regionale toerisme
klaarblijkelijk geen issue. Een verklaring is gelegen in het feit dat
veel toeristische bedrijven een relatief beperkte personeelsomvang
hebben. Grotere toeristische bedrijven ondervinden wel een tekort op
de arbeidsmarkt. Betere dienstverlening en omgeving
Kwaliteit scoorde in het investeringslijstje het hoogst. Zonder
kwaliteit valt er niks te promoten, aldus de ondernemers. Er werd
onderscheid gemaakt tussen kwaliteit in product, dienstverlening en
omgeving (waarin het product bestaat). De toeristische sector vindt
dat met name de kwaliteit van de dienstverlening en omgeving beter
moeten. Ondernemers zijn tevreden over de kwaliteit van het aanbod van
de bestaande toeristische producten. Dit was ook terug te vinden in de
kleine stapel Euros die op het thema Bouwen is gezet. Bij promotie
moet volgens de deelnemers ingezet worden op verschillende themas die
de veelzijdigheid van de regio recht doen, te weten groen,
cultuurhistorie en steden. Samenwerking is nodig om kwaliteit (vooral
in dienstverlening) te kunnen realiseren. De samenwerking is de
afgelopen jaren sterk verbeterd, maar nog teveel versnipperd. Dit zou
pleiten voor clustering van bestaande samenwerkingsverbanden. De
internationale component (vooral in Euregio-verband) moet daarbij
verder uitgebuit worden. Nieuwe mega-attractie?
Ook de wenselijkheid van een nieuwe, grote toeristische attractie in
de regio kwam ter sprake. Gelet op de euro-scores is duidelijk dat de
partijen in het regionale toerisme kiezen voor verbetering van het
bestaande aanbod en niet voor nieuwbouw. Echter, sinds de recente
publicaties in de media hebben al drie ondernemingen zich bij ESKAN
gemeld met minder of meer concrete voorstellen voor een nieuwe
attractie.
Meer info:
Voor verdere informatie: Theo Föllings, directeur: 0481 361 326