Stichting Economische Stimulering Knooppunt Arnhem-Nijmegen

ESKAN-bijeenkomst over investeren in toeristische sector wijst uit:

TOERISTISCHE ONDERNEMERS ZETTEN GELD OP KWALITEIT, NIET OP NIEUWBOUW

ELST 18 oktober 2001- 65 regionale bedrijven en organisaties actief in het toerisme namen dinsdag 16 oktober in het LUX-theater in Nijmegen deel aan de bijeenkomst Investeren in toerisme: Waar zou u op inzetten?. Via een Eurospel konden de ondernemers inzetten op investeringsprioriteiten. Verbetering van de kwaliteit scoorde het hoogst, gevolgd door promotie en samenwerking. ESKAN zal de uitkomsten betrekken in de ontwikkeling van nieuwe projecten voor de toeristische sector en zal ze uitdragen naar de verschillende overheden. Na een presentatie van de vorderingen in de toeristische sector in de regio konden de 65 deelnemers via samenwerking Euro's verdienen in een Eurospel. De verdiende Euros werden vervolgens op zes themas ingezet, te weten: Bouwen; Samenwerking; Arbeidsmarkt; Promotie; Kwaliteit en Innovatie. De meeste Euros werden ingezet op kwaliteit, goede tweede werd promotie op de hielen gevolgd door samenwerking. Bouwen en innovatie blijken duidelijk minder een prioriteit van de toeristische ondernemer te zijn. Arbeidsmarkt is in het regionale toerisme klaarblijkelijk geen issue. Een verklaring is gelegen in het feit dat veel toeristische bedrijven een relatief beperkte personeelsomvang hebben. Grotere toeristische bedrijven ondervinden wel een tekort op de arbeidsmarkt. Betere dienstverlening en omgeving Kwaliteit scoorde in het investeringslijstje het hoogst. Zonder kwaliteit valt er niks te promoten, aldus de ondernemers. Er werd onderscheid gemaakt tussen kwaliteit in product, dienstverlening en omgeving (waarin het product bestaat). De toeristische sector vindt dat met name de kwaliteit van de dienstverlening en omgeving beter moeten. Ondernemers zijn tevreden over de kwaliteit van het aanbod van de bestaande toeristische producten. Dit was ook terug te vinden in de kleine stapel Euros die op het thema Bouwen is gezet. Bij promotie moet volgens de deelnemers ingezet worden op verschillende themas die de veelzijdigheid van de regio recht doen, te weten groen, cultuurhistorie en steden. Samenwerking is nodig om kwaliteit (vooral in dienstverlening) te kunnen realiseren. De samenwerking is de afgelopen jaren sterk verbeterd, maar nog teveel versnipperd. Dit zou pleiten voor clustering van bestaande samenwerkingsverbanden. De internationale component (vooral in Euregio-verband) moet daarbij verder uitgebuit worden. Nieuwe mega-attractie? Ook de wenselijkheid van een nieuwe, grote toeristische attractie in de regio kwam ter sprake. Gelet op de euro-scores is duidelijk dat de partijen in het regionale toerisme kiezen voor verbetering van het bestaande aanbod en niet voor nieuwbouw. Echter, sinds de recente publicaties in de media hebben al drie ondernemingen zich bij ESKAN gemeld met minder of meer concrete voorstellen voor een nieuwe attractie.

Meer info:
Voor verdere informatie: Theo Föllings, directeur: 0481 361 326