De schone schijn van de IJzeren Rijn (18/10/01)
Alle beloftes van premier Verhofstadt en minister Durant ten spijt, werd de ingebruikname van de Ijzeren Rijn weeral op de lang baan geschoven. Op een vraag van N-VA Kamerlid Frieda Brepoels antwoordde staatssecretaris Deleuze, namens Durant, dat de ondertekening van de overeenkomst werd verdaagd omdat de verdeelsleutel voor de financiering nog diende besproken te worden op ambtelijk niveau hetgeen zou resulteren in een nieuw ministerieel overleg. Dat deze uitleg niet met de waarheid strookt bewijzen de eerdere verklaringen van de ministerraad waarin bevestigd werd dat de kosten voor de reactivering van het spoortracé volledig zouden worden gedragen door België (nota persdienst eerste minister d.d. 27 maart 2000). Ook later nog werd deze zienswijze door de premier en minister Durant bevestigd.
Heel de Ijzeren Rijn-affaire is typerend voor het schone schijn-beleid
van de regering-Verhofstadt: de nakende ingebruikneming van het tracé
werd reeds zo dikwijls beloofd en aangekondigd dat de man in de straat
ondertussen in de waan vertoeft dat het tracé al lang een feit is.
In maart 2000 kondigen de premier en minister Durant in koor aan dat
nog vóór eind 2001 15 goederentreinen per dag zullen rijden op het
Ijzeren Rijn-tracé. De onderhandelingen met Nederland betrof nog
louter een formaliteit. De premier verklaarde zelfs dat de regering in
dit dossier zo snel resultaat kon boeken omdat ze een aantal fouten
uit het verleden heeft vermeden.
In oktober 2000 wordt, ter gelegenheid van de regeringsverklaring,
nogmaals deze blijde mare de wereld ingestuurd.
In april 2001 stelt minister Durant september 2002 voorop als datum
waarop 15 treinen per dag over het Ijzeren Rijn-tracé zouden razen. Op
24 september luidt het dan weer dat eind 2002 de datum voor
ingebruikneming is. Snel en efficiënt is anders.
Ondertussen zegde minister Durant in het NMBS-investeringsplan wél
miljoenen toe om de Waalse lijn 24, de zgn. Montzenlijn, te renoveren.
Niettegenstaande deze lijn omzeggens nutteloos wordt wanneer het
Ijzeren Rijn-tracé wordt gereactiveerd.
Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Frieda Brepoels, N-VA kamerlid, fractievoorzitter
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@vu.be
Url: www.vu.be