Dit persbericht hebben we gisteravond al naar buiten gebracht over de fax. Door omstandigheden kunnen we het u nu pas e-mailen.
Persbericht
Milieudefensie verbijstert over schrappen
beroepsprocedure
Kamer schuift essentiële vragen over
Luchtvaartwet voor zich uit
Amsterdam, 18 oktober 2001 --- Milieudefensie
kijkt met gemengde gevoelens terug op de
Kamerdebatten over de Wet Luchtvaart. De
milieuorganisatie constateert dat de Kamer een
hoop discussies en beslissingen voor zich uit
heeft geschoven. Directeur Wijnand Duyvendak:
'Onze kritiek op de ontwerpwet van Netelenbos
heeft in ieder geval geholpen als het gaat om
veiligheid. Tegelijkertijd blijven we bezorgd
over de extra herrie en de vervuiling die de
groei van Schiphol met zich mee gaat brengen.
Daarover zijn we nog lang niet klaar met de
politiek. Daarnaast is het onbegrijpelijk dat de
Kamer het ons onmogelijk maakt de rechter te
laten oordelen over de invulling van de nieuwe
wet.'
Milieudefensie ziet in de nieuwe Wet luchtvaart
geen reden om het Bulderbos, dat nog steeds in
handen is van 350 juridische eigenaren, op te
geven. 'De beloofde milieugrenzen zijn nog
onvolledig en ook te slap. De stok achter de
deur blijft', aldus Duyvendak.
Lawaai
Milieudefensie is teleurgesteld dat de Kamer
akkoord is gegaan met een nieuw
handhavingsysteem, waarbij er alleen vlakbij
Schiphol herrie gemeten gaat worden. Het systeem
gaat voorbij aan de wens van gemeenten en
omwonenden ook verder weg van Schiphol om
beschermd te worden tegen de toenemende
geluidsoverlast. Essentieel is waar de
meetpunten precies komen en hoeveel, maar
daarover beslist de Kamer later pas. Het is
winst dat er een handhavingpunt komt bij de
Oostbaan.
Veiligheid
Milieudefensie is blij dat er eindelijk een
model komt, waarin een grens wordt gesteld aan
het risico dat een vliegtuig neerstort op een
woonwijk. Ze is blij dat de Kamer haar kritiek
op het regeringsvoorstel deelt, ook al is het
model pas in 2005 klaar.
Vervuiling en stank
De zorgen over de klimaatverandering in de
wereld lijken alweer weg te ebben. Het is
schrijnend dat het debat over Schiphol
nauwelijks is gegaan over de uitstoot van het
broeikasgas CO2 en andere vervuilende stoffen.
Milieudefensie vindt het onaanvaardbaar dat er
in de Wet Luchtvaart geen normen worden
opgenomen voor de uitstoot van CO2 en voor
stank. Ook blijft zij op het standpunt dat de
flexibele emissieplafonds voor ander vervuilende
stoffen niet gelijkwaardig zijn aan de huidige
normen.
Recht op beroep
De Tweede Kamer heeft een bepaling in de wet
laten opnemen dat het belanghebbenden niet
langer mogelijk is om de bestuursrechter een
oordeel te laten geven over de besluiten die
onder de wet vallen. In deze besluiten worden de
milieunormen uitgewerkt. Normaal kunnen burgers
of milieuorganisaties de Raad van State vragen
zulke besluiten te toetsen aan bijvoorbeeld de
PKB. De Kamer schrapt nu deze mogelijkheid,
waardoor bijvoorbeeld Milieudefensie enkel nog
naar een burgerrechter kan stappen. 'Dit is een
ongelooflijke inperking van de rechten van
burgers', aldus Duyvendak. 'Er wordt wéér een
status aparte gecreëerd. Het is het zoveelste
bewijs dat Schiphol nog lang niet als een gewoon
bedrijf wordt gezien'.