Milieudefensie

Dit persbericht hebben we gisteravond al naar buiten gebracht over de fax. Door omstandigheden kunnen we het u nu pas e-mailen.

Persbericht

Milieudefensie verbijstert over schrappen beroepsprocedure
Kamer schuift essentiële vragen over Luchtvaartwet voor zich uit

Amsterdam, 18 oktober 2001 --- Milieudefensie kijkt met gemengde gevoelens terug op de Kamerdebatten over de Wet Luchtvaart. De milieuorganisatie constateert dat de Kamer een hoop discussies en beslissingen voor zich uit heeft geschoven. Directeur Wijnand Duyvendak: 'Onze kritiek op de ontwerpwet van Netelenbos heeft in ieder geval geholpen als het gaat om veiligheid. Tegelijkertijd blijven we bezorgd over de extra herrie en de vervuiling die de groei van Schiphol met zich mee gaat brengen. Daarover zijn we nog lang niet klaar met de politiek. Daarnaast is het onbegrijpelijk dat de Kamer het ons onmogelijk maakt de rechter te laten oordelen over de invulling van de nieuwe wet.'

Milieudefensie ziet in de nieuwe Wet luchtvaart geen reden om het Bulderbos, dat nog steeds in handen is van 350 juridische eigenaren, op te geven. 'De beloofde milieugrenzen zijn nog onvolledig en ook te slap. De stok achter de deur blijft', aldus Duyvendak.

Lawaai
Milieudefensie is teleurgesteld dat de Kamer akkoord is gegaan met een nieuw handhavingsysteem, waarbij er alleen vlakbij Schiphol herrie gemeten gaat worden. Het systeem gaat voorbij aan de wens van gemeenten en omwonenden ook verder weg van Schiphol om beschermd te worden tegen de toenemende geluidsoverlast. Essentieel is waar de meetpunten precies komen en hoeveel, maar daarover beslist de Kamer later pas. Het is winst dat er een handhavingpunt komt bij de Oostbaan.

Veiligheid
Milieudefensie is blij dat er eindelijk een model komt, waarin een grens wordt gesteld aan het risico dat een vliegtuig neerstort op een woonwijk. Ze is blij dat de Kamer haar kritiek op het regeringsvoorstel deelt, ook al is het model pas in 2005 klaar.

Vervuiling en stank
De zorgen over de klimaatverandering in de wereld lijken alweer weg te ebben. Het is schrijnend dat het debat over Schiphol nauwelijks is gegaan over de uitstoot van het broeikasgas CO2 en andere vervuilende stoffen. Milieudefensie vindt het onaanvaardbaar dat er in de Wet Luchtvaart geen normen worden opgenomen voor de uitstoot van CO2 en voor stank. Ook blijft zij op het standpunt dat de flexibele emissieplafonds voor ander vervuilende stoffen niet gelijkwaardig zijn aan de huidige normen.

Recht op beroep
De Tweede Kamer heeft een bepaling in de wet laten opnemen dat het belanghebbenden niet langer mogelijk is om de bestuursrechter een oordeel te laten geven over de besluiten die onder de wet vallen. In deze besluiten worden de milieunormen uitgewerkt. Normaal kunnen burgers of milieuorganisaties de Raad van State vragen zulke besluiten te toetsen aan bijvoorbeeld de PKB. De Kamer schrapt nu deze mogelijkheid, waardoor bijvoorbeeld Milieudefensie enkel nog naar een burgerrechter kan stappen. 'Dit is een ongelooflijke inperking van de rechten van burgers', aldus Duyvendak. 'Er wordt wéér een status aparte gecreëerd. Het is het zoveelste bewijs dat Schiphol nog lang niet als een gewoon bedrijf wordt gezien'.