Provincie Zuid-Holland

18-10-2001

Kabinet krijgt uniek totaalpakket voor Midden-Delfland

Na 35 jaar discussie krijgt het kabinet nu een unieke kans een besluit te nemen over de herinrichting van Midden-Delfland en het stedelijk gebied van Vlaardingen en Schiedam. Met die woorden overhandigde gedeputeerde J.M. Norder van Zuid-Holland donderdag het rapport Kansen benutten, impasses doorbreken aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. Norder deed dat namens de stuurgroep Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam.

Het rapport beschrijft een integraal pakket van maatregelen gericht op een verbetering van de natuur en het landschap, de landbouw, het waterbeheer, betere bereikbaarheid en herstructurering van het stedelijk gebied, gekoppeld aan de eventuele aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam .

Het is een enorme kwaliteitsimpuls voor het gebied, benadrukte Norder donderdag op een persconferentie. Het is tevens een als-dan voorstel en beslist geen eindresultaat. De stuurgroep is onverkort van mening dat indien tot aanleg van de A4 wordt besloten het rapport kansen benutten, impasses doorbreken maatgevend voor de uitvoering dient te zijn. De stuurgroep heeft gefunctioneerd als verkenner. Nu zijn het kabinet en de Tweede Kamer weer aan zet, zei Norder.

Een jaar geleden kwam minister Netelenbos met het verzoek aan gedeputeerde Norder om een oplossing te schetsen voor de inpassing van de A4 die kan rekenen op draagvlak bij de betrokken besturen en belangenorganisaties. Norder formeerde een stuurgroep die bestaat uit bestuurders van de gemeenten Delft, Schiedam, Vlaardingen, Maasland, Pijnacker, Maassluis, Schipluiden, De Lier, Stadsgewest Haaglanden, Stadsregio Rotterdam, het Hoogheemraadschap van Delfland, de Provincie Zuid-Holland en de vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat.

De afgelopen weken hebben gemeenteraden en -commissies hun steun uitgesproken voor het rapport, met uitzondering van de raadscommissie van de gemeente Schiedam. Niettemin heeft Schiedam kenbaar gemaakt bij het proces betrokken te willen blijven en heeft om die reden de aanbiedingsbrief bij het rapport ondertekend.

Gedurende het negen maanden durende proces is intensief overlegd met de Vereniging Natuurmonumenten, de Zuid-Hollandse Milieufederatie, de ANWB, de Westelijke Land- en Tuinbouworganisatie, de gezamenlijke woningbouwcorporaties van Vlaardingen en Schiedam, VNO-NCW West en AVBB.

De stuurgroep is blij met de maatschappelijk brede instemming met het programma. Norder: Het gaat om een totaalpakket. Verbetering van het landelijk gebied, verbetering van het stedelijk gebied en verbetering van de bereikbaarheid. Het is drie keer een kwaliteitsslag maken of het is drie keer niks.

Het rapport 'Kansen benutten, impasses doorbreken' maakt duidelijk hoe de A4 tussen Delft en Schiedam in het gebied kan worden ingepast. In Vlaardingen en Schiedam wordt de weg ondertunneld en daarboven ingericht met sportvelden en een wijkpark. Door afname van de zware verkeersdruk op de A13 zal de kwaliteit van de lucht in Overschie aanzienlijk verbeteren.

Midden-Delfland wordt in de toekomst een provinciaal landschap, beschermd door een groene grens. De grond wordt bestemd voor natuur, waterbeheer, recreatie of melkveehouderij. Een grondbank houdt de grondprijzen laag. Ongeveer 2250 hectare grond komt in aanmerking voor agrarisch natuurbeheer.

Nieuwe recreatieve en ecologische verbindingen knopen de natuur van Midden-Delfland aan elkaar. Deze komen over de A4 bij de Zuidkade en de Woudweg en onder de A13. Bij de Zweth en de Slinksloot komen ecopassages van 100 meter
breed. In een zogenaamd groenblauw lint, bestaande uit een mozaïek van landschappen, komt 100 hectare nieuwe natuur tussen de Vlietlanden en de
Ackerdijkse Plassen.

Voor onder meer het behoud van cultuurhistorische kenmerken komt geld beschikbaar uit een nieuw op te richten vitaliteitsfonds. Een pilotproject Groen
Ondernemen vormt de basis voor duurzame veehouderij.

Enkele punten moeten nog worden onderzocht en uitgewerkt. Vlaardingen en Schiedam zullen samen met Rijkswaterstaat onderzoek doen naar de precieze inpassing en completering van het Kethelplein. Ook de aansluitingen op de Kruithuisweg, een aandachtspunt van de gemeente Delft, wordt nader uitgewerkt, met de volle betrokkenheid van de gemeente. Bovendien zal een (aanvullende) Milieu Effect Rapportage moeten worden opgesteld waarin het gedane voorstel wordt getoetst aan het programma van eisen en wordt afgewogen tegen andere alternatieven.

De totale kosten worden geraamd op ongeveer 1,1 miljard gulden. Op dit moment is 860 miljoen beschikbaar. Het ontbrekende bedrag van 225 miljoen moet worden gevonden in aanvullende fondsen.