Nederlandse Vereniging van journalisten

Doorstart kabelkrantbedrijf mislukt

De doorstart van Markit Media is mislukt. Een vertraagde levering van telecommunicatieverbindingen kort na de start van het jonge bedrijf veroorzaakte naar eigen zeggen een kettingreactie van fatale gevolgen.
Dankzij de doorstart kon in juni de failliete HANMC-groep verdergaan onder de naam Markit Media. De HANMC-groep, die werd gevormd uit Holland Advertising Nieuwe Media (HANM) en Nieuwe Media Combinatie (NMC), gaven zo'n vijftig kabelkranten uit in een groot deel van het land, met een gezamenlijke dekking van 2,2 miljoen huishoudens. De groep raakte in de problemen toen naast de traditionele kabelkrant fors werd geïnvesteerd in nieuwe producten via televisie, teletekst en internet.
De nieuwe uitgever Markit Media was pas in augustus in staat om haar producten te leveren. In het doorstartbudget was weliswaar rekening gehouden met een tijdelijke omzetterugval van 25 procent ten opzichte van HANMC, maar omdat programma's door een gebrekkige telecominfrastructuur niet beschikbaar waren, haakten zowel kijkers als adverteerders af. Bovendien bleek een gecentraliseerd hoofdkantoor niet goed te functioneren. 'Kabelkranten moet je heel lokaal aansturen', reageert Yvonne Dankfort van de NVJ. Bij Markit Media waren nog tien redacteuren in dienst. Na het faillissement worden de arbeidsovereenkomsten ontbonden. De NVJ verleent juridische bijstand aan haar leden.