Carros

Productie Mercedes-Benz G-Klasse passeert 150.000 eenheden

(19 oktober 2001)

· 22 jaar in productie

· G-Klasse 500 V8 in najaar ook op Noord-Amerikaanse markt

· Productie in 2001 met ca. 35% gestegen naar 6.000 eenheden

In het Oostenrijkse Graz is onlangs de 150.000 ste Mercedes-Benz G-Klasse van de productielijn gelopen. Een mijlpaal voor de 'Geländewagen', die vanaf de eerste modelintroductie in 1979 wordt gebouwd bij Magna Steyr Fahrzeugtechnik in Graz. De samenwerking tussen het huidige DaimlerChrysler en de Oostenrijkse 4x4-specialist stamt al van meer dan 25 jaar geleden: in 1975 werd met de planning van de fabriek begonnen waarin de 'G' zou worden geproduceerd.

In het eerste bouwjaar, 1979, werden ongeveer 3.300 exemplaren van de G-Klasse afgeleverd. Sindsdien is het productieaantal steeds gestegen. Vorig jaar werden al 4.400 stuks van deze Mercedes-Benz gebouwd. De verwachting is dat 2001 wordt afgesloten met een jaarproductie van zo'n 6.000 eenheden; een stijging van meer dan 35%. Om aan de steeds groeiende vraag naar de G-Klasse te kunnen voldoen, heeft Magna Steyr Fahrzeugtechnik afgelopen augustus een tweeploegendienst ingevoerd. Overigens wordt de Mercedes-Benz G-Klasse dit najaar ook op de Noord-Amerikaanse markt leverbaar, in eerste instantie alleen de G 500 V8.

Helmut Petri, medeverantwoordelijk voor de productie van Mercedes-Benz personenauto's, vat de evolutie van de G-Klasse over ruim twee decennia kort samen: "Het project 'Haflinger II', zoals het prototype van de G-Klasse destijds werd genoemd, is verder ontwikkeld tot een luxe 'cult'-limousine met buitengewone terreinvaardigheid. Het succes van deze modelreeks hebben wij grotendeels te danken aan de voortreffelijke productiekwaliteit in Graz. Daardoor heeft de G-Klasse niet alleen een uitstekende reputatie verworven, maar deze ook weten te handhaven en uit te bouwen.

G-Klasse in het bovenste segment
Met de introductie van bouwserie 463 in 1990 begon het tijdperk van de 'Luxe-Line' in de G-Klasse. De Mercedes-Benz Geländewagen onderscheidde zich niet meer alleen door het onmiskenbare ontwerp en de zeer gewaardeerde terreincapaciteiten, maar ook door de luxueuze uitrusting en het aanbod van meer motorkracht, zoals de 5-liter V8 in 1998. Sinds medio 2000 is de G-Klasse tevens uitgerust met de sterkste dieselmotor uit het personenwagenprogramma, de 400 CDI. Mede dankzij deze extra keuzemogelijkheid binnen de Geländewagenserie kende het tijdschrift 'Off-Road' de G--Klasse de onderscheiding 'Terreinwagen van het Jaar 2001' toe. Het jongste marktoffensief met de G-Klasse werd onlangs geïnitieerd op de autotentoonstelling van Frankfurt (IAA). Daar presenteerde Mercedes-Benz de G-Klasse met 270 CDI-motor.