Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

19-10-2001; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Maleisië, circuit Sepang

AOKI (16E): "ALLEEN BIJ HET AANREMMEN NOG IETS PROBLEMEN"

De 1e trainingsdag van de Grand Prix van Maleisië verloopt naar wens voor Haruchika Aoki, de Japanse tweevoudig 125cc wereldkampioen die uitkomt voor de renstal van Arie Molenaar. De 25-jarige coureur uit de Gunma Prefecture in Japan pakte een voorlopige 16e plaats, en bleef daarmee zijn naaste 2 cilinder Honda concurrentie de baas en ook de Spanjaard Jose Luis Cardoso op de Yamaha V4.

s Morgens vroeg had het geregend, maar toen de 125cc coureurs als eerste de baan op kwamen was de korte maar hevige moessonregenbui gestopt. De hoge vochtigheidsgraad (78%) en het feit dat er in het geheel geen wind was, hield de baan ondanks de temperatuur van 29 graden ook tijdens de 500cc race nog nat. "Dat kwam mooi uit, want we moesten eerst een paar motoren inrijden. Pas het laatste kwartier kon Haru er met slicks op uit", opent Hans Spaan, die s middags de weersomstandigheden voor zijn pupil ten voordele zag verbeteren.

"Van meet af aan ging het goed tijdens de eerste tijdtraining", "meldde Aoki. "Ondanks dat we aan de gegevens van vrijdagmorgen niets hadden, kwam ik al heel snel zo n 6 seconden sneller rond. De vering voldeed naar wens en ik heb nog even een alternatief compound van Michelin getest. Ondanks diverse keren binnenkomen in de pitbox voor het verfijnen van de carburatie en veringsafstelling, kwam ik uiteindelijk tot een tijd van 2.08,894. En dat is dicht in de buurt van de tijden van Ukawa, Gibernau, Van den Goorbergh en Haga op hun fabrieksmachine. Daar ben ik tevreden mee, want in tegenstelling tot alle mannen voor me, hebben wij hier niet getest voor de aanvang van het seizoen. Die mannen hebben toch iets meer gegevens, waardoor ze sowieso iets sneller kunnen zijn. Deze 16e plaats wil ik vasthouden, maar dan moeten we nog wel iets aan de voorvering zien te winnen . Op dit 5,5 km lange circuit moet je 5x keihard afremmen en dan duikt de motor heel erg in de voorvork. Juist bij het viaduct zit een hobbel precies in een aanrempunt. Daar zit de voorvork al zo diep tegen de aanslag, dat een extra hobbel dan niet meer is op te vangen".

Chef monteur Hans Spaan bevestigde de bevindingen van Aoki via de gegevens van de boordcomputer en werkt samen met de veringtechnici aan een oplossing waarbij de vering evengoed blijft, maar bij het aanremmen toch minder problemen oplevert. "Daarbij kan de versnellingsbak van de 2e motor nog worden aangepast. Motor 1 laten we zo, om zaterdag goed van de boordcomputer te kunnen aflezen welke bakverhouding beter bij de baan en de rijstijl van Haruchika past", besluit Spaan.

500cc Trainingstijden na de 1e dag:


1. Loris CAPIROSSI ITA 2'05.637 West Honda Pons


2. Max BIAGGI ITA 2'05.842 Marlboro Yamaha Team


3. Shinya NAKANO JPN 2'06.489 Gauloises Yamaha Tech 3

4. Valentino ROSSI ITA 2'06.645 Nastro Azzurro Honda

5. Garry McCOY AUS 2'07.018 Red Bull Yamaha WCM

6. Norick ABE JPN 2'07.197 Antena 3 Yamaha-d'Antin

7. Alex BARROS BRA 2'07.348 West Honda Pons


8. Olivier JACQUE FRA 2'07.536 Gauloises Yamaha Tech 3

9. Alex CRIVILLE SPA 2'07.677 Repsol YPF Honda Team

10. Carlos CHECA SPA 2'07.905 Marlboro Yamaha Team

11. Kenny ROBERTS USA 2'07.924 Telefonica Movistar Suzuki

12. Tohru UKAWA JPN 2'07.943 Repsol YPF Honda Team

13. Sete GIBERNAU SPA 2'08.188 Telefonica Movistar Suzuki

14. Jurgen vd GOORBERGH NED 2'08.547 Proton TEAM KR

15. Noriyuki HAGA JPN 2'08.643 Red Bull Yamaha WCM

16. Haruchika AOKI JPN 2'08.894 De Graaf Contracting Sent Waninge Honda

17. Jose Luis CARDOSO SPA 2'09.162 Antena 3 Yamaha-d'Antin

18. Anthony WEST AUS 2'09.659 Dee Cee Jeans Honda

19. Barry VENEMAN NED 2'11.931 Dee Cee Jeans Honda

20. Leon HASLAM GBR 2'11.932 Shell Advance Honda

21. Johan STIGEFELT SWE 2'11.998 Sabre Sport


22. Brendan CLARKE AUS 2'14.212 Shell Advance Honda
NQ. Kurtis ROBERTS USA Proton TEAM KR, kwam in de 1e ronde van de tijdtraining ten val.