Rembrandthuis


Persberichten

Veldhoen, het grafische werk.
20 oktober 2001- 6 januari 2002

Het Rembrandthuis wijdt een grote overzichtstentoonstelling aan het grafische werk van Aat Veldhoen. Het overzicht omvat een selectie uit het grafische oeuvre uit de periode 1956-1967. Deze keuze wordt aangevuld met recente prenten.

Aanleiding voor de tentoonstelling was de tijd die Veldhoen vorig jaar in het atelier van Rembrandt doorbracht. Hij was de eerste van een reeks kunstenaars die hier een aantal weken met publiek werkten. Veldhoen, die na 1967 niet meer had geëtst, werd er door de bijzondere plek toe geïnspireerd de etstechniek weer op te pakken.

In de tentoonstelling komt de veelzijdigheid van Veldhoen als begenadigd graficus volledig tot zijn recht. Er is werk gekozen uit alle categorieën van zijn oeuvre: landschappen, portretten, stillevens, erotische voorstellingen, politieke prenten en zijn series van barende vrouwen en verkeersslachtoffers. Deze prenten bieden na veertig jaar een nostalgische blik op de roemruchte jaren zestig in Amsterdam.

Biografie
Aat Veldhoen werd in 1934 in Amsterdam geboren. De Tweede Wereldoorlog, met name de hongerwinter van 1944, maakte op hem een onuitwisbare indruk. Na een afgebroken opleiding tot tekenleraar werd Veldhoen in 1956 zelfstandig grafisch kunstenaar. Vrijwel onmiddellijk had hij succes met zijn tentoonstellingen en ontving hij een groot aantal portretopdrachten.

Veldhoen begon als graficus pur sang: in de eerste twee jaren werkte hij voornamelijk met droge naald en aquatint, vanaf 1959 maakte hij ook litho's. Zijn werk werd in die tijd verzameld door musea als het Stedelijk Museum en Museum Boijmans van Beuningen, en onder meer door het Prentenkabinet van de Rijksuniversiteit Leiden en verscheidene particuliere verzamelaars.

In 1964 leerde Veldhoen de drukker Janus de Kok van offset-drukkerij Peco kennen. Kok werkte met een Rotapers. Veldhoen zag direct de mogelijkheden van deze techniek, die kwalitatief dicht bij de klassieke lithografie staat. De Rotapers kan zonder kwaliteitsverlies in korte tijd duizenden afdrukken produceren, terwijl met het tijdrovende lithograferen slechts een beperkte oplage kan worden gehaald.

De sociaal bevlogen Veldhoen liet zijn werk in grote aantallen op de Rotapers van Peco afdrukken, omdat hij van mening was dat `goede' kunst ook binnen het bereik van de man met de kleine beurs diende te komen. Voor slechts enkele guldens gingen de prenten van Veldhoen nu van de hand. In de wereld van verzamelaars, museumconservatoren en kunstenaars werd deze actie niet door iedereen gewaardeerd. Teleurstelling hierover leidde er mede toe dat Veldhoen in 1967 stopte met het maken van grafisch werk. Na die tijd legde hij zich vooral op het schilderen toe.

Het werk
Veldhoen verwierf faam met zijn psychologische portretten, dikwijls van onbekende mensen, oud en jong, waarmee hij onbewust de tijdgeest van de jaren zestig vastlegde. Motoragent Henk met helm is een monumentaal portret van een gewone Amsterdammer. Ook mevrouw Vlek, de vrouw van Veldhoens groenteboer, stond verschillende keren voor hem model.

Veldhoen etste ook landschappen, bijvoorbeeld cactussen op Ibiza, en een klein aantal stillevens. Daarnaast maakte hij verschillende series met vrouwen tijdens een bevalling, slachtoffers van verkeersongevallen, patiënten in de uitslaapkamer en artsen tijdens een operatie. Uit deze prenten spreekt een diepgevoeld engagement met de kwetsbare mens in crisissituaties.

Door de grote mate van onbevangenheid werden zijn erotische prenten toentertijd als pornografisch ervaren. Nu behoren ze tot zijn meest indrukwekkende werk. Zonder een spoor van gêne of vulgariteit worden intimiteit en erotiek openlijk verbeeld.

Publicatie
Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt een catalogus. Alle op de tentoonstelling aanwezige prenten zijn in deze volledig geïllustreerde catalogus opgenomen. Ruim veertig prenten worden op groot formaat afgebeeld. Na het overzichtswerk van Reinoud Vroom uit 1985 is dit de eerste kunsthistorische publicatie waarin het grafische werk thematisch wordt beschreven en in een breder kader wordt geplaatst.

De catalogus verschijnt in een oplage van 1500 stuks bij V en K Publishing in Blaricum. Specificaties: 21,5 x 28 cm, genaaid, gebrocheerd, met stofomslag.
Prijs: f 49,90. In een beperkte oplage verschijnt een gebonden luxe-editie met een originele prent.

Voor meer informatie of fotomateriaal kunt u zich wenden tot de afdeling Publiciteit: Gerda van Ham, tel: 020-5200400, fax: 020-5200401 of per e-mail: museum@rembrandthuis.nl.

Beelden van Lies Lobatto naar Rembrandts etsen
5 juli t/m 12 oktober 2001

Vanaf 5 juli organiseert Museum Het Rembrandthuis een kleine tentoonstelling van negen bronzen beeldhouwwerken van Lies Lobatto. De beelden worden tentoongesteld naast etsen van Rembrandt waarop zij zijn geïnspireerd. De expositie vindt plaats in de zogenoemde `Cleyne Schildercaemer' van het Rembrandthuis.

Rembrandt heeft een groot aantal kleine etsen gemaakt van bedelaars en andere straatfiguren. De Amsterdamse kunstenares Lies Lobatto heeft zich door deze etsen laten inspireren. In 1988 maakte zij een serie van vier beeldhouwwerken, waarvan er drie zijn gebaseerd op de volkse typen zoals zij voorkomen op Rembrandts etsen. Voor het vierde beeld gebruikte zij een soortgelijk figuur ontleend aan een schilderij van Jan Steen. In 1998 werd deze serie gevolgd door een tweede serie van vijf beeldhouwwerken die allemaal zijn gebaseerd op Rembrandts etsen. In deze speciale tentoonstelling zijn alle beelden en de etsen waarop zij zijn geïnspireerd naast elkaar te zien.

Lies Lobatto begon pas met beeldhouwen nadat haar zoon was opgegroeid. Haar docent, de beeldhouwer Karel Gomes, liet haar de gravures zien van Grandville in het boek `Scènes de la vie privée et publique des animaux' (Parijs, 1842). Dit bracht haar op het idee om lijnen in sculpturen om te zetten. Jaren later was Gomes bezig aan een reeks figuren die geïnspireerd waren op typen uit de 17de-eeuwse toneelstukken van Gerbrant Adriaensz Bredero. Lobatto vond een vergelijkbaar voorbeeld van Nederlands realisme in Rembrandts geëtste voorstellingen van armoedig geklede straatfiguren.

Lobatto wilde geen drie dimensionale kopieën maken. Zij heeft onderdelen veranderd of toegevoegd. Zo zijn bijvoorbeeld de dode ratten die onder de mand hangen van Rembrandts `Rattenvanger' in Lobatto's beeld afwezing. Wel verschijnen er in het mandje dat wordt gedragen door Lobatto's `Kwakzalver' kleine flesjes, die niet voorkomen op Rembrandts ets van dat onderwerp. Sommige van haar beelden zijn niet op één, maar op meerdere etsen van Rembrandt geïnspireerd. Voor Lies Lobatto, net zoals voor zoveel andere kunstenaars uit onze tijd, vormen Rembrandts etsen een onuitputtelijke bron van inspiratie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gerda J. van Ham, Museum het Rembrandthuis, tel: 020-5200400, of per email: museum@rembrandthuis.nl.


---

Een teruggevonden kerkschat. Kopergravures van Wierix 2 juni - 2 september 2001

Vorig jaar werd in de pastorie van de Amsterdamse kerk De Krijtberg een doos met 75 koperplaten ontdekt. Het bleken vroeg-17de-eeuwse kopergravures te zijn van de befaamde Antwerpse graveursfamilie Wierix. De koperplaten, alle voorzien van een religieuze voorstelling, zijn vermoedelijk na opheffing van de jezuïetenorde in 1773 van Antwerpen naar Amsterdam overgebracht. Van een aantal koperplaten waren tot nu toe geen afdrukken bekend.

Rond deze vondst organiseert Museum het Rembrandthuis een kleine expositie. Er zal een selectie van de teruggevonden koperplaten worden getoond, naast afdrukken die in de grafische werkplaats van het Rembrandthuis zijn vervaardigd.

In de tentoonstelling zal onder meer aandacht worden besteed aan de graveursfamilie Wierix, aan de functie en iconografie van devotieprenten in de 17de eeuw en aan de techniek van de kopergravure. Bij de tentoonstelling zal een geïllustreerde brochure verschijnen.

Tijdens de expositie zal in het museum gedemonstreerd worden hoe kopergravures in de 17de eeuw werden afgedrukt. Reeds gemaakte proefdrukken van de tentoongestelde platen zullen in de museumwinkel te koop worden aangeboden.

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de afdeling Publiciteit: Gerda van Ham, tel. 020-5200400, fax: 020-5200401 of per email: museum@rembrandthuis.nl.

---

Persberichten die vorig jaar verschenen zijn, treft u aan op Persberichten 2000.

15102001