Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

21-10-2001; Betreft wedstrijdverslag wegrace Grand Prix Maleisië, circuit Sepang

CHAPEAU VOOR ANTHONY WEST NA DRIE KEER 12E PLAATS !!!

VENEMAN MIST BESTE SEIZOENSSCORE DOOR ONVERWACHTE SCHUIVER

DeeCee Jeans Schenker BTL coureur Barry Veneman leek voor de 4e keer dit Grand Prix-seizoen in de WK-punten te finishen. Tijdens de Grand Prix van Maleisië stuurde de Dalfsenaar zich reeds in de openingsfase van de 21 ronden tellende race naar een prachtige 15e plaats achter teammaat Anthony West, die recht geeft op zo n fel begeerd WK-punt. Maar in de 7e ronde kwam de pupil van DeeCee-managers Huberts en Van Genderen onverwacht ten val, waarmee misschien wel zijn beste Grand Prix-prestatie ooit in duigen viel. Door het wegvallen van enkele 500cc concurrenten finishte Anthony West wéér op de 12e plaats, en had er voor Bazza dus en 13e plaats ingezeten, een positie hoger dan zijn 14e plaats, die hij in zijn debuutjaar tijdens de GP van Le mans had gescoord.

Ant West scoorde wederom optimaal. Voor de 6e keer kwam de Australiër achter de grote groep fabrieksrijders als beste privé- en Honda 2 cilinderrijder over de meet en deed dat voor de 3e keer op een prachtige 12e plaats. Direct na de start zette hij zijn 18e plaats op de grid om naar plaats 16. Een ronde later nam hij 2-cilinder concurrent Aoki te grazen. "Ik reed een eenzame race, maar kon me goed blijven concentreren. Door het wegvallen van enkele concurrenten die zichzelf door een valpartij buiten spel zette, klom ik uiteindelijk op naar de 12e plaats. Te gek", jubelde Anthony West, die in de 14 GP s die hij tot nu toe op de 500cc Honda voor het DeeCee Jeans team uitkwam maar liefst 10 keer in de WK-punten wist te scoren.

Voor Barry Veneman was de kennismaking met het Formule 1 circuit van Sepang er een die vlot verliep. "Aanvankelijk had ik wat problemen met het grote verschil in bochten. Je hebt hier hele langzame en hele snelle bochten. Maar naarmate de trainingen vorderden verliep het steeds beter. Het was alleen jammer dat de beide vrije trainingen op vrijdag en zaterdag door een hevige moessonregenbui in het water vielen. Maar met mijn 20e trainingstijd hield ik drie man achter me, Haslam, Stigefelt en Clarke. Ook tijdens de race kon ik die mannen de baas. Het ging goed. Ik reed de rondetijden die ik me vooraf had opgelegd en er leek geen vuiltje aan de lucht. Maar kort nadat ik het pitbord met P15 (positie 15) had gezien, schoof mijn motor in de 8e ronde onder me weg. In één keer was de grip weg, zonder dat de banden een waarschuwing hadden gegeven. De machine had niet een keer even gegleden en pats, het was over. Ik ging er in de 4e versnelling af. De machine kwam redelijk gehavend uit de strijd, maar zelf had ik niets. Ik baal alleen stevig, want ik forceerde niets. Wellicht dat de nog te volle tank veel extra druk op de voorband heeft gegeven, waardoor die ineens onder me wegsloeg. Vooral als ik achteraf bezie dat ik op de 13e plaats had kunnen finishen, dan realiseer ik me dat het wel hel erg jammer is dat ik hier niet aan de streep kwam", aldus Veneman.

Jurgen van den Goorbergh, NL, Proton KR3 startte niet na een val tijdens de 2e tijdtraining, waarbij de Bredanaar een lichte hersenschudding opliep. In de laatste GP in Rio (zaterdag 3 okt.) komt Van den Goorbergh weer aan de start.

De wedstrijden in Maleisië leverde dezelfde winnaars op als een week eerder tijdens de GP van Australië (Rossi, Katoh en Poggiali). Daijiroh Katoh reed a la Rossi, met een afgetekende overwinning, naar de wereldtitel in de 250cc klasse, waarmee de 25-jarige Japanner met 10 overwinning in 15 GP s na Rossi de 2e wereldtitel dit jaar voor Honda in de wacht sleepte. In de 125cc klasse werd Manuel Poggiali (Gilera ITA) 2e achter de Japanner Youichi Ui (Derbi JAP). Ui won 2 GP s op rij, maar moet lijdzaam toezien hoe Poggiali aan 2 WK-punten (14e plaats) genoeg heeft om in de slot GP in Rio de 125cc wereldtitel voor zich op te eisen.

Uitslag 500cc race + WK-stand na 15 van de 16 GP s:


1. Valentino Rossi, I, Honda 44.46,652 = 156.115 km/uur gem.; 2. Loris Capirossi, I, Honda op 3,551; 3. Garry McCoy, Aus, Yamaha op 4,722; 4. Shinya Nakano, J, Yamaha op 5,005; 5. Tohru Ukawa, J, Honda op 8,807; 6. Alex Crivillé, E, Honda op 12,192; 7. Alex Barros, Bra, Honda op 15,682; 8. Sete Gibernau, E, Suzuki op 18,772; 9. Noriyuki Haga, J, Yamaha op 27,012; 10. Carlos Checa, E, Yamaha op 28,829; 11. Jose Luis Cardoso, E, Yamaha op 29,007; 12. Anthony West, Aus, Honda V2 op 1.02,166; 13. Norick Abe, J, Yamaha op 1.20,535; 14. Brendan Clarke, Aus, Honda V2 op 2.04,455; 15. Leon Haslam, GB, Honda V2 op 2.04,500. Barry Veneman, NL, DeeCee Jeans Honda V2, kwam in de 7e ronde, rijdend in 15e positie ten val en bleef ongedeerd.

Tussenstand 500cc wereldkampioenschap:


1. Rossi, 300; 2. Biaggi, 203; 3. Capirossi, 199; 4. Barros, 169; 5. Nakano, 148; 6. Abe, 127; 7. Checa, 117; 8. Gibernau, 115; 9. Crivillé, 111; 10. Ukawa, 107; 11. Roberts, 97; 12. McCoy, 82; 13. Jurgen vd Goorbergh, 65; 14. Haga, 59; 15. Jacque, 59; 16. Cardoso, 37; 17. Aoki, 31; 18. Anthony West, 24; 19. Walker, 9; 20. Haslam, 8; 21. Kagayama, 6; 22. Stigefelt, 6; 23. Clarke, 4; 24. Barry Veneman, 4; 25. Willis, 3; 26. Vincent, 3; 27. Jarno Janssen, 1.