Universiteit van Utrecht

22 oktober 2001, 10:30 uur

Promotie: Met sprongen vooruit. Een productief oefenprogramma voor zwakke rekenaars in het getallengebied tot 100, een onderwijsexperiment.

Mw.drs. J.J.M. Menne, Wiskunde en Informatica 10:30 uur

Promotor: prof.dr. A. Treffers

Marokkaanse en Turkse kinderen in groep 4 van de basisschool kunnen hun achterstand in rekenen gemakkelijk inlopen. Na intensief oefenen met een speciaal lesprogramma zijn ze zelfs beter in rekenen dan de meeste leeftijdsgenootjes, allochtoon of autochtoon. Dit blijkt uit het onderzoek van onderwijskundige Julie Menne, verbonden aan het Freudenthal Instituut. Aan het onderwijsexperiment, dat een schooljaar duurde, werd deelgenomen door acht groepen 4 van Utrechtse basisscholen. Na afloop van het experiment maakten de testgroepen een standaardopgave van het Cito voor leerlingen aan het eind van groep 4. Landelijk gezien geeft 53 procent van de leerlingen het juiste antwoord. De scholieren uit het onderzoek haalden echter een score van 66 procent, en 59 procent als de groep wordt beperkt tot alleen Marokkaanse en Turkse kinderen. Daarbij moet worden aangetekend dat de meeste allochtone leerlingen aan het begin van het schooljaar slechts zeer zwak tot matig konden rekenen.

Gewijzigd:Friday, September 28, 2001 Johan Vlasblom