Gemeente Rotterdam

Campagne verkiezingen 2002

(23-10) Het College van B&W is akkoord gegaan met de voorstellen voor campagnes ter bevordering van de opkomst bij de gemeentelijke en deelgemeentelijke verkiezingen op 6 maart 2002. Een projectgroep Verkiezingen, onder leiding van hoofd Bestuurlijke Zaken en het hoofd Communicatie Bestuursdienst bereidt een campagne voor om de verkiezingen bij een breed publiek onder de aandacht te brengen, dat er electronisch gestemd kan worden en vooral jongeren en allochtone mensen te motiveren van hun stemrecht gebruik te maken. Feitelijke informatie wordt aangeboden via reguliere kanalen en middelen, zoals posters, de Rotterdam website en huis-aan-huisbladen. De motiverende campagne richt zich op jongeren en op de vijf grootste groepen allochtonen in Rotterdam: Turken, Marokkanen, Surinamers, Antillianen en Kaapverdianen. Hierbij worden organisaties betrokken die nauw verbonden zijn met de beoogde groepen. Jongeren worden bereikt via een mediacampagne, via een op jongeren gerichte website, jongeren media en via bestaande evenementen en activiteiten. De campagnes wordt in de maanden januari en februari 2002 gehouden.
De organisatie van deze campagnes gebeurt in nauw overleg met vertegenwoordigers van de deelgemeenten, in afstemming met politeke partijen en met de landelijke campagne van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Na 6 maart worden de campagnes geëvalueerd door het COS. Voor de campagnes en het onderzoek is fl. 325.000 (¤ 147.478,57) uitgetrokken.