Ministeriële aanwijzing schept duidelijkheid voor Rotterdam
Nachtvluchten op Rotterdam Airport aan banden gelegd
Het gebruik van Rotterdam Airport is door het Ministerie van Verkeer &
Waterstaat aan banden gelegd. Dit houdt onder meer in dat er 's nachts
tussen 23.00 en 7.00 uur alleen kleinere, minder lawaaiige,
zakenvliegtuigen mogen starten of landen. Voor de grote, meest
lawaaiige toestellen geldt zelfs een verbod tussen 18.00 en 8.00 uur.
Op dat nachtverbod is een aantal uitzonderingen van toepassing, zoals
noodsituaties, hulpvluchten, regeringsvluchten voor personenvervoer of
(medische) spoedvluchten.
Dit zogeheten 'nachtregime' is een verplicht onderdeel van de
aanwijzing ingevolge de Luchtvaartwet. Bij dit besluit zijn ook
geluidzones vastgesteld. Zowel gebruikers als omwonenden van Rotterdam
Airport weten met deze regels en het nachtverbod nu waar ze aan toe
zijn. De vastgestelde geluidzones begrenzen zowel het luchtverkeer als
eventuele nieuwe woningbouw. Voorts zal voor enige tientallen
bestaande woningen die binnen een bepaalde geluidsgrens liggen (40Ke),
worden overgegaan tot geluidsisolatie.
Het College van B. en W. van Rotterdam is verheugd dat met deze regels
van de Minister duidelijkheid ontstaat over grenzen ten aanzien van
het luchtverkeer. Ook voor mogelijke toekomstige ontwikkelingen op en
rond het vliegveld is nu helderheid verkregen, met daarbij juridische
kaders voor het handhaven van de regels.
In de aanwijzing is uitwerking gegeven aan het onderhandelingsakkoord
tussen de Gemeente Rotterdam en de NV Luchthaven Schiphol, exploitant
van Rotterdam Airport. De aanwijzing bevat een evenwichtig compromis
tussen economische belangen en eisen die aan het leefmilieu van
Rotterdammers moeten worden gesteld. Helaas heeft de Minister het
verzoek niet ingewilligd om de kleine recreatieve luchtvaart met
behulp van de aanwijzing te verplaatsen. Het College van B. en W. had
liever gezien dat deze vliegtuigen worden geweerd. Het College rekent
er op dat de Minister, in het kader van het tot stand komen van het
Structuurschema Regionale en Kleine Luchthavens (SRKL), nagaat op
welke wijze belemmeringen voor uitplaatsing kunnen worden weggenomen.