Milieudefensie

Debat: Boer, Brinkhorst, fabrikant... wie zorgt voor EKO in het land ?

Amsterdam, 16 oktober 2001 --- Op donderdagavond 25 oktober organiseert Milieudefensie in samenwerking met De Rode Hoed in Amsterdam een debat over de toekomst van de landbouw en de voedselproductie. Na alle crises in de landbouw (MKZ, dioxinekippen, BSE) is iedereen ervan overtuigd dat veranderingen noodzakelijk zijn. Maar wie neemt het voortouw, wie gaat deze veranderingen in gang te zetten? Kijkt iedereen naar de overheid of moet juist de markt stappen zetten? Wat kan de rol zijn van de grote levensmiddelenbedrijven en supermarkten? Onder leiding van Bert van Slooten (radio 1 journaal) discussiëren hierover onder meer minister Brinkhorst en LTO-voorzitter Gerard Doornbos.

Wat: Debat: Boer, Brinkhorst, fabrikant... wie zorgt voor EKO in het land ? Waar: De Rode Hoed, Keizersgracht 102, Amsterdam
Wanneer: Donderdag 25 oktober 2001, aanvang 20.30 uur

Er zijn al stappen gezet op weg naar een 'groenere' landbouw. Supermarkten hebben een plan van aanpak Stimulering biologische verkoop. Sommige bedrijven hebben een biologisch product op de markt gezet, zoals Silvo en Peijnenburg. Toch blijft Nederland achter bij de rest van Europa. De meeste bekende merken doen nog weinig en in de winkels is biologisch voedsel nog steeds moeilijk te vinden. De overheid wil de 'omschakelregeling' voor biologische boeren afschaffen.

Tijdens het debat wordt onder meer gediscussieerd over de stelling: Kan de ontwikkeling van de biologische of duurzame landbouw aan de markt worden overgelaten ? Over deze stelling kunnen mensen alvast stemmen via www.rodehoed.nl

Onder leiding van Bert van Slooten (Radio 1 Journaal) gaan met elkaar in debat:
* Laurens Jan Brinkhorst (minister van Landbouw)
* Gerard Doornbos (LTO Nederland)
* Bert van Ruitenbeek (Biologica)
* John Broekhuis (o.v.) (Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie VAI)
* Winny de Jong (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel)

* Wijnand Duyvendak (Milieudefensie).
Verder is er een panel met vertegenwoordigers van Albert Heijn, Unilever, Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK, de organisatie van jonge boeren), Peijnenburg en de Natuurwinkel.