Nederlandse Vereniging van journalisten

Initiatief van BNO, NVJ, SvJ en freelance infographicmakers: Makers van infografieken verenigen zich

Infografieken worden in de huidige beeldcultuur steeds belangrijker voor alle media: tv, dagbladen, tijdschriften en internet. Ook het Amerikaanse vakblad Editor&Publisher constateerde onlangs dat de interesse voor infografieken enorm is toegenomen. Infografieken ontstaan doorgaans uit een samenspel tussen redactieleden en ontwerpers (journalistiek en creativiteit). Hun organisaties, NVJ en BNO, hebben samen met de School voor Journalistiek en freelance infographicmakers het initiatief genomen tot oprichting van een groep van infographicmakers. Het is niet de bedoeling een aparte vereniging op te richten; activiteiten worden ontplooid onder de paraplu van beide verenigingen, maar de groep kan, voor een eigen identiteit, wel een eigen naam kiezen. Het gaat dus om diegenen die al lid zijn of willen worden van één van deze verenigingen.
De School voor Journalistiek, die een opleiding voor infografieken heeft en het onderwerp ook in de algemene stof behandelt, ondersteunt de groep en biedt vergaderfaciliteiten.

De kick-off voor deze nieuwe groep vond plaats tijdens uitreiking van de Infographic Jaarprijs, gisteren in de Bibliotheek van Rotterdam. Vrijdag 9 februari organiseert de groep haar eerste bijeenkomst in de School voor Journalistiek in Utrecht. Tijdens deze bijeenkomst kunnen plannen gesmeed worden voor activiteiten en bijeenkomsten, en kunnen wensen voor een website worden omschreven, zoals een platform voor opdrachtgevers en freelancers, een vacatureoverzicht, voorbeelden van alle genres, vakliteratuur, onderwijs, bijscholing, techniek.

Meer informatie: Rob Smulders, win@mediagraphicx.nl . Aanmelden kan via dit formulier

De BNO, gevestigd in Amsterdam.
De Bond van Nederlandse Ontwerpers, die zich ten doel stelt de economische, maatschappelijke en culturele belangen van haar leden te behartigen: werkgevers en werknemers. Als beroepsorganisatie ziet de BNO erop toe dat de beroepsethiek door haar leden wordt nageleefd. De bond heeft expressieve, functionele en vertegenwoordigende taken. De BNO is ook een platform dat diensten van ontwerpers en bureaus aanbiedt aan het bedrijfsleven, instellingen en overheden. Door onderzoek verdiept de BNO inzichten van zowel ontwerpers als opdrachtgevers. De kwaliteit van het ontwerponderwijs is een voortdurend discussiepunt, en de BNO organiseert ook zelf cursussen. De BNO organiseert o.a. de Infographic Jaarprijs (samen met het Algemeen Dagblad)
Meer informatie: http://www.bno.nl
Contactpersoon: Gert Gerrits, gert@bno.nl

De School voor Journalistiek (Hogeschool van Utrecht). De oudste journalistenopleiding in ons land (1966). Studenten leren nieuwsgaren, berichten schrijven en bewerken. Ze verdiepen zich in research, achtergrondverhalen en interview. Er zijn verschillende specialisatierichtingen, zoals dagblad-, tijdschrift, tv-, radio-, foto- en digitale journalistiek. Bij de vormgevingsvakken staat integratie van tekst en beeld centraal. Behandeld worden basisvormgeving, paginaopmaak, typografie, lithografie, fotografie, beeldbeoordeling, infografieken en beelddocumentatie Meer informatie: http://svj.intranet.fcj.hvu.nl en secretariaat@svj.fcj.hvu.nl
Contactpersoon: Karel Berkhout, Karel.Berkhout@fcj.hvu.nl

Meer informatie:Ren de Vree, rdevree@nvj.nl