Initiatief van BNO, NVJ, SvJ en freelance infographicmakers:
Makers van infografieken verenigen zich
Infografieken worden in de huidige beeldcultuur steeds belangrijker
voor alle media: tv, dagbladen, tijdschriften en internet. Ook het
Amerikaanse vakblad Editor&Publisher constateerde onlangs dat de
interesse voor infografieken enorm is toegenomen. Infografieken
ontstaan doorgaans uit een samenspel tussen redactieleden en
ontwerpers (journalistiek en creativiteit). Hun organisaties, NVJ en
BNO, hebben samen met de School voor Journalistiek en freelance
infographicmakers het initiatief genomen tot oprichting van een groep
van infographicmakers. Het is niet de bedoeling een aparte vereniging
op te richten; activiteiten worden ontplooid onder de paraplu van
beide verenigingen, maar de groep kan, voor een eigen identiteit, wel
een eigen naam kiezen. Het gaat dus om diegenen die al lid zijn of
willen worden van één van deze verenigingen.
De School voor Journalistiek, die een opleiding voor infografieken
heeft en het onderwerp ook in de algemene stof behandelt, ondersteunt
de groep en biedt vergaderfaciliteiten.
De kick-off voor deze nieuwe groep vond plaats tijdens uitreiking van
de Infographic Jaarprijs, gisteren in de Bibliotheek van Rotterdam.
Vrijdag 9 februari organiseert de groep haar eerste bijeenkomst in de
School voor Journalistiek in Utrecht. Tijdens deze bijeenkomst kunnen
plannen gesmeed worden voor activiteiten en bijeenkomsten, en kunnen
wensen voor een website worden omschreven, zoals een platform voor
opdrachtgevers en freelancers, een vacatureoverzicht, voorbeelden van
alle genres, vakliteratuur, onderwijs, bijscholing, techniek.
Meer informatie: Rob Smulders, win@mediagraphicx.nl .
Aanmelden kan via dit formulier
De BNO, gevestigd in Amsterdam.
De Bond van Nederlandse Ontwerpers, die zich ten doel stelt de
economische, maatschappelijke en culturele belangen van haar leden te
behartigen: werkgevers en werknemers. Als beroepsorganisatie ziet de
BNO erop toe dat de beroepsethiek door haar leden wordt nageleefd. De
bond heeft expressieve, functionele en vertegenwoordigende taken. De
BNO is ook een platform dat diensten van ontwerpers en bureaus
aanbiedt aan het bedrijfsleven, instellingen en overheden. Door
onderzoek verdiept de BNO inzichten van zowel ontwerpers als
opdrachtgevers. De kwaliteit van het ontwerponderwijs is een
voortdurend discussiepunt, en de BNO organiseert ook zelf cursussen.
De BNO organiseert o.a. de Infographic Jaarprijs (samen met het
Algemeen Dagblad)
Meer informatie: http://www.bno.nl
Contactpersoon: Gert Gerrits, gert@bno.nl
De School voor Journalistiek (Hogeschool van Utrecht).
De oudste journalistenopleiding in ons land (1966). Studenten leren
nieuwsgaren, berichten schrijven en bewerken. Ze verdiepen zich in
research, achtergrondverhalen en interview. Er zijn verschillende
specialisatierichtingen, zoals dagblad-, tijdschrift, tv-, radio-,
foto- en digitale journalistiek. Bij de vormgevingsvakken staat
integratie van tekst en beeld centraal. Behandeld worden
basisvormgeving, paginaopmaak, typografie, lithografie, fotografie,
beeldbeoordeling, infografieken en beelddocumentatie
Meer informatie: http://svj.intranet.fcj.hvu.nl en
secretariaat@svj.fcj.hvu.nl
Contactpersoon: Karel Berkhout, Karel.Berkhout@fcj.hvu.nl
Meer informatie:Ren de Vree, rdevree@nvj.nl