European Commission

IP/01/1491

Brussel, 25 oktober 2001

Motorrijtuigenverzekering: De Commissie verzoekt België en Finland niet langer een verplicht bonus-malussysteem op te leggen

De Europese Commissie heeft besloten België en Finland formeel te verzoeken niet langer een verplicht bonus-malussysteem op te leggen inzake de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering van motorrijtuigen. Volgens de Commissie is dit systeem in strijd met de vrijheid van tarifering die in de derde richtlijn schadeverzekering is vastgesteld. In de twee landen is de ontwikkeling van de premie uit hoofde van de door autobestuurders veroorzaakte schade niet vrij maar is deze gebonden aan nauwkeurige en verplichte, in de wet vastgelegde criteria. België en Finland beschikken over een termijn van twee maanden na ontvangst van de beschikking van de Commissie om aan dit verzoek te voldoen, dat de vorm heeft van een met redenen omkleed advies, de tweede fase van de inbreukprocedure van artikel 226 van het EG-Verdrag. Indien zij hieraan geen gevolg geven kan de Commissie besluiten de zaak aanhangig te maken bij het Hof van Justitie.

De Europese commissaris voor de interne markt, de heer Frits Bolkestein herinnerde eraan dat "verzekeringsondernemingen geheel vrij zijn om hun tarieven vast te tellen, zodat automobilisten het meest interessante aanbod kunnen kiezen. Het gaat er geenszins om het bonus-malussysteem dat onderscheid maakt tussen goede en slechte bestuurders, te willen afschaffen, maar om ondernemingen de keuze te laten over de wijze waarop goede bestuurders kunnen worden beloond door middel van gunstiger tarieven. Wij hebben zeer lange tijd getracht met België en Finland tot een minnelijke schikking te komen, maar zonder succes. De Commissie moet hen derhalve formeel verzoeken zich aan het Gemeenschapsrecht te houden op straffe van aanhangigmaking bij het Hof van Justitie".

De beoordeling door de Commissie

In de derde richtlijn "schadeverzekering" (92/49/EEG) is de vrijheid van tarieven en de opheffing van voorafgaande of stelselmatige controle van tarieven en overeenkomsten vastgesteld, welke eveneens voor de motorrijtuigenverzekering geldt, met het doel de interne verzekeringsmarkt te voltooien. De richtlijn is sinds 1 juli 1994 van kracht.

De Commissie betwist niet dat de lidstaten over de mogelijkheid beschikken een tarievenschaal te hanteren waarbij rekening wordt gehouden met de door de verzekerden veroorzaakte schade, of zelfs een uniform bonus-malussysteem. Zij is daartegen van oordeel dat, in zoverre verplichte bonus-malussystemen automatische en dwingende gevolgen hebben voor de tarieven, deze in strijd zijn met het beginsel van de vrijheid van tarifering.

Momenteel kunnen verzekeraars die op het Belgische of Finse grondgebied werkzaam zijn geen andere criteria kiezen dan het verleden van de verzekerde om de ontwikkeling van de basispremie vrij te kunnen moduleren. De Commissie heeft de autoriteiten van beide landen reeds meegedeeld dat er andere systemen zijn waarbij de antecedenten van de verzekeringnemers in aanmerking kunnen worden genomen zonder dat deze tariefelementen bevatten. Er bestaan bijvoorbeeld bonus-malusschalen die zijn ontdaan van alle verplichte coëfficiënten voor premieverhoging/-verlaging. De verzekeraars zijn dan vrij om het niveau van de premies vast te stellen waarbij zij rekening houden met de ernst van het ongeval of met de "strafpunten" en niet alleen met het aantal ongevallen, en waarbij de economische gevolgen van elk element voor de premie vrij worden beoordeeld (zoals de ondernemingen doen om het bedrag van de basispremie vast te stellen).

De Commissie wenst de doelstellingen inzake het bevorderen van de verkeersveiligheid en het voorkomen van ongevallen niet in gevaar brengen. Deze doelstellingen moeten worden gehandhaafd, maar hierbij moet rekening worden gehouden met de vereisten voor een goede werking van de interne markt, met name het vrij verhandelen van verzekeringsproducten in de Gemeenschap, een benadering die ondanks nog door het Hof van Justitie is bevestigd.

België

In België wordt, overeenkomstig de vigerende regelgeving(1) , de jaarlijkse premie die de verzekerde verschuldigd is noodzakelijkerwijs vastgesteld op basis van een schaal van graden en dienovereenkomstige premies. Het betreft een schaal van 23 graden die zijn genummerd van 0 (54% van de basispremie) tot 22 (waar het coëfficiënt 200% bedraagt). Volgens deze schaal varieert de premie op elke jaarlijkse vervaldatum naargelang van het aantal ongevallen waarvoor de verzekeringsonderneming schadevergoeding aan slachtoffers heeft uitgekeerd of zou moeten uitkeren. Volgens deze bepalingen wordt de verzekeringnemer, bij een periode die een of meer ongevallen telt, met 5 graden gestraft terwijl hij, om één graad te dalen, een heel jaar geen ongevallen mag hebben veroorzaakt.

De Belgische autoriteiten hadden weliswaar hun voornemen aangekondigd om het verplichte karakter van dit systeem af te schaffen en een nieuw stelsel in te voeren dat vergezeld zou gaan van de oprichting van een tarificatiebureau. Dit voorstel voor een Koninklijk besluit is evenwel nog niet bekendgemaakt en de verzekeringsondernemingen die in België werkzaam zijn worden nog altijd geconfronteerd met een systeem dat de commerciële vrijheid aan banden legt.

Finland

In Finland moet elke verzekeringsonderneming een schaal hanteren naar het voorbeeld van een tabel welke aan de vigerende regelgeving is gehecht(2)
. Volgens deze tabel moet elke nieuwe verzekeringnemer in bonuscategorie U worden ingedeeld (0% bonus). Na zes maanden ongevalvrij rijden gaat de bonus naar een lagere categorie, en kan vervolgens maximaal één maal per jaar van categorie veranderen: het eerste jaar zonder ongevallen leidt tot een bonus van 10% en elk volgende jaar zonder ongeval resulteert in een extra verlaging van de premie met 5%. Na 13 jaar zonder ongevallen wordt de verzekeringnemer ingedeeld in categorie S (70% korting op de premie). Daarentegen komt de verzekerde in een hogere categorie na elk ongeval dat een wijziging van de bonuscategorie met zich brengt volgens een in het besluit vastgelegde tabel: uit hoofde van deze tabel wordt de premie gewijzigd met een percentage dat bij dit besluit dwingend is vastgelegd. Bijvoorbeeld, een verzekerde van bonuscategorie S (30% van de premie) die in dezelfde periode twee ongevallen heeft, wordt in categorie 4 (75%) ingedeeld, wat een (verplichte) verhoging betekent met 45% ten opzichte van de basispremie.

(1)
Zie hoofdstuk X van het Koninklijk besluit van 14 december 1992 betreffende de modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorvoertuigen - Belgisch Staatsblad van 3 februari 1993, blz. 2060.

(2)
Besluit van de minister van Sociale zaken en volksgezondheid van 29 maart 1999 (ingeschreven onder nr. 38/02/1999).