P E R S M E D E D E L I N G
A G A L E V - F R A C T I E
V L A A M S P A R L E M E N T
Brussel, 25 oktober 2001
Agalev blij met doorbraak in dossier Deurganckdok
Garanties voor natuur en meer perspectief voor Doel
Agalev is tevreden dat een consensus werd gevonden onder de Vlaamse
democratische partijen rond een validatiedeceet om de werken aan het
Deurganckdok terug vlot te krijgen. Het standpunt van Agalev in het verleden
was altijd dat dit dok kon gebouwd worden, op voorwaarde dat de leefbaarheid
van Doel en de polderdorpen gevrijwaard bleef.
Agalev is niet verantwoordelijk voor de fouten begaan in dit dossier in het
verleden, maar we beschouwen het als onze plicht als goede bestuurders mee
te werken aan een oplossing om de verwachte miljardenverliezen voor de
gemeenschap te vermijden. Door de decretale verankering van de
natuurcompensaties lossen we het dispuut met de Europese Commissie over de
toepassing van de milieurichtlijnen op. Door deze aanpak beperken we de
mogelijkheden voor grote uitbreidingswerken in de Linkeroeverhaven. Dit
biedt natuurlijk bijkomende perspectieven voor de leefbaarheid en toekomst
van Doel en de polder.
We verduidelijken hieronder de groene verworvenheden in het
validatiedecreet:
1. De correcte uitvoering van het Doelakkoord : zeker wat het
verzekeren van het woonrecht betreft bleek er nog heel wat onduidelijkheid.
Ook wilden we vermijden dat nodeloos te veel of te snel goede
landbouwgronden zouden opgespoten worden, in de omgeving van Doel. Als de
juridische basis van het sociaal begeleidingsplan wegvalt door de schorsing
van het gewestplan, komt er een nieuw decretaal initiatief om dit plan
opnieuw in te voeren.
2. De Groenen wilden enkel instemmen met een zo beperkt mogelijk
initiatief. Een globaal decreet om een verkorte procedure in te voeren voor
een hele stoet van werken van groot strategisch belang, hebben we meteen van
de hand gewezen. Ook een validering van de gewestplanwijziging of van een
nieuw RUP (Gewestplan) bleek als piste niet wenselijk en niet haalbaar. Het
decreet slaat enkel op de bouwvergunning voor werken nodig voor de aanleg
van het Deurganckdok (kaaimuren - uitbaggerings-werken - leefbaarheidsbuffer
voor Doel - ontsluitingswegen via spoor en autoweg) en tegelijk ook voor de
natuurcompensaties die daartoe nodig zijn. De bouwvergunning wordt via de
normale procedure aangevraagd en door de minister van RO afgeleverd, maar
wordt nadien bekrachtigd door het Vlaams parlement. Daardoor wordt beroep
bij de Raad van State uitgesloten.
Voor het nieuwe RUP dat in de plaats moet komen van de eventueel definitief
geschorste tweede gewestplanswijziging moet ook de gewone procedure gevolgd
worden.
3. Voor Agalev was de belangrijkste voorwaarde dat ook aan de bezwaren
ten gronde van milieu- en natuurbeweging, van bezorgde burgers en van de
Europese Commissie zou tegemoet gekomen worden. Aan deze groene zorg werd
ruimschoots voldaan:
· De noodzakelijke natuurcompensaties werden in het decreet zelf met
naam en toenaam opgenomen. Deze compensaties zijn nodig in het kader van de
Europese Vogel- en Habitatrichtlijnen. Tegelijk werden sluitende garanties
ingeschreven dat deze natuurcompensaties gelijktijdig zullen aangevat en
uitgevoerd worden met de werken aan het dok zelf. Bovendien werd het
probleem van het historisch passief uitgeklaard : in de toelichting bij het
decreet werd op onze vraag een volledig overzicht opgenomen van alle
compensaties, ook deze voor vroegere werkzaamheden (Sigmaplan,
Scheldeverdieping, Verrebroekdok), zodat alle dubbeltellingen of
onduidelijkheden naar de toekomst vermeden worden. Door het inbouwen van
deze decretale garantie wordt een eind gesteld aan een jarenlange wrevel
vanuit de milieubeweging i.v.m. verbroken beloftes i.v.m. vroegere
compensatieplannen (o.m. voor de vroegere fase van de verdieping van de
Schelde). Daarbij wordt uitdrukkelijk ook de realisatie van het
gecontroleerd gereduceerd getijdengebied binnen het gebied
Kruibeke/Bazel/Rupelmonde" als gelijktijdig uit te voeren compensatie
opgenomen in de decreetstekst. Hierdoor wordt een al lang aanslepend dossier
eindelijk gedeblokkeerd.
· In de tekst van het decreet wordt ook rekening gehouden met het feit
dat er verder onderzoek komt naar inbreidingsscenario's, m.n. naar een
alternatief voor het Saeftinghedok (cf. de voorgestelde doorsteek van het
Deurganckdok naar het Verrebroekdok). Een alternatief is technisch mogelijk,
én betaalbaar.. Een grondige afweging van dit alternatief is dan ook een
noodzaak in het kader van de artikel 6-procedure voorzien in de
Habitat-richtlijn.
· Bovendien werd binnen de meerderheid beslist dat de besprekingen van
het valideringsdecreet in het parlement parallel lopen aan de bespreking van
een voorstel van decreet tot omzetting van de Europese vogel- en
habitatrichtlijn in het decreet natuurbehoud. Hiermee wordt tegemoet gekomen
aan nog een andere ingebrekestelling vanuit Europa. De habitat- en
vogelrichtlijn wordt volledig omgezet zodat voor plannen, projecten of
activiteiten in de aangemelde gebieden een afwegingskader voorhanden is ten
einde nieuwe ingebrekestellingen door de Europese commissie te vermijden.
Tegelijk werd afgesproken binnen de meerderheid dat, in navolging van het
addendum aan het regeerakkoord, voor de afbakening van het VEN één
procedure wordt ingevoerd met een openbaar onderzoek. Op die manier moet op
korte termijn via het natuurdecreet een eerste reeks VEN-gebieden effectief
worden afgebakend zodat het gebiedsgericht beleid uit het decreet
natuurbehoud effectief invulling krijgt.
Johan Malcorps en Jos Stassen,
Vlaams Volksvertegenwoordigers
---
Meer informatie:
Agalev fractie, Vlaams Parlement, 1011 Brussel
Tel. 02-552 13 84 Fax 02-552 16 33
e-mail: vl.parlm@agalev.be
http://www.agalev.be/code/nl/page.cfm?id_page=852