FNV

Lingeriebranche weert Triumph

De actie die afgelopen maandag tijdens de Nacht van de Lingerie werd gevoerd onder leiding van Rotterdamse columniste Carrie heeft effect gehad. Bodyfashion Nederland, de brancheorganisatie voor de lingeriesector, heeft besloten om Triumph, te schrappen uit alle promotie-uitingen in het kader van de Week van de Lingerie. De brancheorganisatie kwam tot deze beslissing na overleg met actievoerders van, onder andere, de Schone Kleren Kampagne en de FNV. Triumph is producent van het bekende merk Sloggi.

Afgelopen maandag opende de lingeriebranche een grootscheepse promotiecampagne met de Nacht van de Lingerie. Bij deze gelegenheid boden actievoerders, onder aanvoering van Carrie, een kunstwerk aan de directeur van Triumph, de heer Brand, aan. De actie was bedoeld om aandacht te vestigen op de aanwezigheid van Triumph in Birma, een land dat een militair regime kent dat op grote schaal mensenrechten schendt.

Alle collectieve activiteiten van de branche in het kader van de Week van de Lingerie zijn niet meer toegankelijk voor Triumph. Vertegenwoordigers van de FNV en de Schone Kleren Kampagne zijn uitgenodigd voor een buitengewone ledenvergadering van Bodyfashion Nederland om te praten over de aanwezigheid van Triumph in Birma. In afwachting van de uitkomst van deze vergadering is Triumph uitgesloten van de promotieactiviteiten van de branche.

In ruil voor de stellingname van de brancheorganisatie tegen Triumph hebben de FNV en de Schone Kleren Kampagne besloten om eerder geplande activiteiten tijdens de Week van de Lingerie op te schorten. Wel zullen in overleg met Bodyfashion Nederland op kleinere schaal acties gevoerd worden. De leden van de brancheorganisatie worden vandaag per brief op de hoogte gesteld van stappen die tegen Triumph zijn genomen.

Birma kent een van de meest repressieve regimes ter wereld. Mensen verdwijnen, worden gemarteld en ingezet als dwangarbeider. Buitenlandse investeringen komen ten goede aan het militaire regime. De Birmese oppositie en de onafhankelijke vakbond in ballingschap roepen alle buitenlandse investeerders op geen zaken te doen met de militaire junta. De campagne is een gezamenlijke actie van de Schone Kleren Kampagne, de FNV, NOVIB, het X-Y solidariteitsfonds en het Burma Centrum Nederland

Meer informatie:
Schone Kleren Kampagne, Christa de Bruin 06-22241176 FNV Voorlichting, Robert Slot: 06-14607983

26 okt 01 15:48