BELANGRIJKE TOEVOEGINGEN AAN DE ORDERPORTEFEUILLE
IHC Caland maakt met voldoening melding van een aantal belangrijke nieuwe opdrachten, welke door verschillende groepsmaatschappijen zijn verkregen:
· De offshore divisie van de groep is door een grote internationale oliemaatschappij gemachtigd om de ontwerpwerkzaamheden en andere, qua doorlooptijd kritische activiteiten voor een tweede zogenaamde 'Generieke FPSO' uit te gaan voeren. De betreffende eenheid is bestemd voor gebruik voor de kust van West Afrika, en de verwachting is, dat dit voor het einde van het jaar zal resulteren in een volledig lease- en exploitatiecontract.
Voorts heeft Chevron Angola aan de joint venture tussen Sonangol en een dochtermaatschappij van de groep een opdracht toegekend voor een 'FEED' studie. Deze studie behelst het ontwerp en de inkoop van kritische componenten ten behoeve van veldontwikkelingsfase 2A van de Kuito FPSO. Deze fase 2A heeft tot doel een aanmerkelijke verhoging van de olieproductie en de capaciteit voor het verwerken van water door deze eenheid, en verlengt hierdoor de gebruiksduur op dit veld. Naar verwachting zullen de totale kosten van fase 2A meer dan US $ 100 miljoen bedragen.
Zoals al eerder gemeld, is een verlenging van het lease- en exploitatiecontract van de FPSO Rang Dong I overeengekomen. Deze contractverlening zal door Japan Vietnam Petroleum Company vandag worden ondertekend. De verlenging geldt voor een duur van 7-11 jaar met ingang van 2 september 2001. Het contract, met een waarde van tussen de US$ 130 en US$ 210 miljoen, behelst tevens de opwaardering van de procesapparatuur om de geplande productieverhoging van het Rang Dong veld af te dekken.
· In de gespecialiseerde scheepsbouwdivisie van de groep heeft IHC Holland NV een opdracht verworven van de Belgische baggermaatschappij Jan de Nul voor de levering van een zeer grote zelfvarende snijkopzuiger. Met een geïnstalleerd vermogen van 27000 kW, zal deze zuiger met afstand de grootste in zijn soort ter wereld zijn. Aflevering zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2003 plaatsvinden.
Verder heeft IHC Holland een opdracht ontvangen van een Nederlandse aannemer voor een 2800 m³ zand- en grindzuiger, op te leveren eind 2002, plus opdrachten voor drie Beaver baggervaartuigen met hulpvaartuigen, en een sleepboot, voor afnemers in Italië, Spanje en Nigeria.
Merwede Shipyards ontving een opdracht van de Stichting Varende Recreatie voor het ontwerp en de bouw van een hospitaalschip voor de binnenwateren, op te leveren in de tweede helft van 2002. Dit schip zal 'Prins Willem Alexander' genoemd worden.
Tevens heeft het Engelse bedrijf South Coast Shipping, van oudsher klant bij Merwede Shipyards, opdracht gegeven tot de ombouw van twee zeegaande zand- en grindzuigers, teneinde de productie-capaciteit en de diepte waarop gebaggerd kan worden te vergroten.
De contracten voor de gespecialiseerde scheepsbouwdivisie hebben een totale waarde van ¤ 140 miljoen. Wat de aanslagen op 11 september jongstleden betreft, hebben deze op het eerste gezicht voor de groep geen belangrijke consequenties.
De winstverwachting voor het jaar 2001 van ¤ 80 miljoen wordt dan ook gehandhaafd.
Financiële agenda
Voorlopige resultaten 2001 / Vooruitzichten voor 2002 28 januari 2002 Definitieve resultaten 2001 Persbericht 8 april 2002 Definitieve resultaten 2001 Persconferentie (14.00 uur IHC Caland, Schiedam) 8 april 2002 Definitieve resultaten 2001 Presentaties aan analisten (Amsterdam en Londen) 9 april 2002 Jaarverslag 2001 medio mei 2002 Algemene Vergadering van Aandeelhouders 2002 7 juni 2002 Resultaten over het eerste halfjaar 2002 Persbericht 2 september 2002 Resultaten over het eerste halfjaar 2002 Persconferentie (14.00 uur IHC Caland, Schiedam) 2 september 2002 Resultaten over het eerste halfjaar 2002 Presentaties aan analisten (Amsterdam en Londen) 3 september 2002Bedrijfsprofiel
IHC Caland, leverancier van materieel voor de offshore olie-industrie en de bagger- en scheepvaartsector. IHC Caland N.V. is de beursgenoteerde Nederlandse houdstermaatschappij van een groep van internationale maritiem-technische bedrijven. Het werkterrein van de groep omvat het ontwerpen en het over de gehele wereld leveren van werktuigen, schepen en complete systemen aan de offshore olie-industrie, de bagger- en scheepvaartsector en de natte mijnbouwindustrie.
In hoofdzaak betreft het hier drijvende (productie-) opslag- en overslagsystemen voor ruwe olie gebaseerd op het éénpunts-afmeersysteem ('Floating (Production) Storage and Offloading Systems' of kortweg F(P)SO's), hydraulische heiblokken, 'custom-built' en standaard werktuigen voor de baggerindustrie en de natte mijnbouw, en 'custom-built' schepen zoals Ro-Pax veerboten met passagiersaccommodatie en kabelleggers. De groep exploiteert voorts een aantal F(P)SO's die haar eigendom zijn, en welke op basis van langlopende overeenkomsten aan oliemaatschappijen worden verhuurd. Via de onlangs verworven dochtermaatschappij Atlantia Offshore Limited levert de groep mini tension leg platforms (TLP's, verticaal onder voorspanning verankerde platforms) en andere vaste platforms.
Tevens worden gespecialiseerde engineering-diensten aangeboden ter zake van het ontwerpen van dynamisch positioneerbare boorschepen, zelfheffende boorplatforms, 'jack-up' platforms voor de civiele aannemerij en voor de accommodatie van personeel, offshore kranen met groot hefvermogen, hefsystemen, half afzinkbare kraanschepen en andere werkschepen.
De Raad van Bestuur Schiedam, 26 oktober 2001
Voor nadere informatie:
IHC Caland N.V.
's-Gravelandseweg 557
3119 XT Schiedam
Contactpersoon: Ir. J.J.C.M. van Dooremalen, President-directeur
Telefoon: +31 10 2 466 980
Telefax: +31 10 2 466 990
Website: www.ihccaland.nl
E-mail: brenda.cresswell@ihccaland.nl