Nederlands Uitgeversverbond

Wijziging Regeling Kinderopvang CAOs
Publiekstijdschriftjournalisten en Opinieweekbladjournalisten

Per 1 januari 2002 wijzigt de Regeling Kinderopvang in de CAOs PU en OP. In het principe-akkoord van genoemde CAOs is in het voorjaar van 2001 hierover reeds melding van gemaakt. Deze wijziging (in de vorm van de invoering van de zgn. 50% maatregel) is per 1 augustus 2001 ook reeds ingevoerd bij de Regeling Kinderopvang CAO-BTU.

Het systeem van kostendeling
De invoering van de 50% maatregel per 1 januari 2002 is uitvloeisel van de afspraak in de CAO over te gaan op een systeem van kostendeling. Kostendeling betekent dat niet langer automatisch alle lasten van kinderopvang na aftrek van een ouderbijdrage worden afgewenteld op uitsluitend het kinderopvangfonds PU/OP. Als uitgangspunt geldt dat de bijdrage van de bedrijfstak aan de kosten van een kinderopvangplaats zal zijn beperkt tot slechts 50% van de overblijvende kosten (totale kosten kinderopvang minus de eigen ouderbijdrage). De andere helft van de overblijvende kosten dient te worden verhaald op (de kinderopvangregeling van) de werkgever van de partner van de ouder. Wanneer deze kostendeling niet kan plaatsvinden, komt de andere helft van de overblijvende kosten in principe alsnog voor rekening van de ouder, zij het dat deze extra bijdrage voor de ouders is beperkt.

Mitigering
In situaties waarin geen kostendeling - zoals hierboven bedoeld - kan plaatsvinden, wordt een mitigering aangebracht in de mate waarin ouders deze extra opvangkosten voor eigen rekening zouden moeten nemen. En wel als volgt:
a. De bijdrage van de ouders is te allen tijde gelimiteerd tot ten hoogste het dubbele van de reguliere ouderbijdrage die wordt vastgesteld op basis van het gezinsinkomen.
b. Voor een alleenstaande ouder geldt de verhoging van de ouderbijdrage niet.
c. Voor andere situaties waarin het ontbreken van een toepasselijke kinderopvangregeling van de partner tot ongewenste effecten zou leiden, geldt een hardheidsclausule. De toepassing van de hardheidsclausule is ter beoordeling van het bestuur van de Stichting Fondsen Kinderopvang Boeken- en
Tijdschriftuitgeverijbedrijf.

Aanleiding tot deze maatregel
Achtergrond van deze wijzigingen is enerzijds het gegeven dat de Regeling Kinderopvang nog steeds een zeer sterke groei doormaakt en anderzijds het oordeel van CAO-partijen dat de Regeling beschikbaar moet blijven voor alle werknemers in de bedrijfstak zonder wachtlijsten voor deelname. De grote vraag naar kinderopvang leidt daarom tot een beroep op zowel werkgevers als werknemers. Gezien de maatschappelijke ontwikkeling dat er vele tweeverdieners zijn van wie ook de partner bij diens werkgever aanspraak kan maken op een Kinderopvangregeling of bijdrageregeling èn omdat er inmiddels fiscale faciliteiten zijn gekomen voor ouders met betrekking tot de kosten van kinderopvang, hebben CAO-partijen tot deze wijziging van de Regeling Kinderopvang moeten, maar ook kunnen, besluiten.

Buitenschoolse Opvang (BSO)
Voorts is de werking van de regeling BSO verruimd. De bijdrageregeling voor Buitenschoolse Opvang, die was ingevoerd op 1 augustus 1998 voor kinderen die toen voor het eerst naar de basisschool gingen (4-jarigen), is m.i.v. 2001 (dus met terugwerkende kracht) verruimd tot alle kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar.
Daarnaast is ook de toepassing van BSO verruimd. Omdat in de praktijk Naschoolse opvang niet slechts betrekking heeft op opvang vòòr en nà schooltijden, maar ook op tussenuren (tussenschoolse opvang) hebben CAO-partijen in de CAO de omschrijving van Buitenschoolse Opvang, de opvang van kinderen van 4 tot 13 jaar, verruimd tot ook vormen van tussenschoolse opvang.

CAO-partijen hebben daarbij wel afgesproken dat, indien binnen de nu gemaakte afspraken de middelen van het Fonds ontoereikend zouden blijken om zowel aan de vraag naar reguliere kinderopvang (0 tot 4 jaar) als naar buitenschoolse opvang (4 t/m 12 jaar) te voldoen, er voorrang zal worden gegeven aan de uitvoering van de reguliere kinderopvang.
Voor buitenschoolse opvang zal in dat geval, conform het gestelde in artikel 6 lid 4 van het Reglement van de Stichting Fondsen Kinderopvang BTU (zie de betreffende CAO-bijlage), een wachtlijst worden aangelegd.

Fiscale aspecten
Kintent, de uitvoerder van de regeling Kinderopvang, heeft de fiscale aspecten van de kosten voor kinderopvang voor het jaar 2001 op een rij gezet, zowel voor de werkgever als voor de werknemer. Indien u deze informatie wenst te ontvangen stuurt u dan een e-mail met uw NAW-gegevens naar c.hondeman@nuv.nl onder vermelding van FISCALE ASPECTEN KOSTEN KINDEROPVANG.

Adressen
De adressen van de stichtingen, die zijn betrokken bij de uitvoering van de kinderopvangregelingen in de bedrijfstak boeken- en tijdschriftuitgeverijbedrijf.

A. De feitelijke uitvoering van de Regeling Kinderopvang BTU (bemiddeling voor ouders en werkgevers, vragen over uitvoering, bedragen, tabellen etc.) is opgedragen aan:

Kintent (V/h: Stichting Uitvoering Kinderopvangregelingen (SUK)) Postbus 8545
3503 RM UTRECHT
Maliebaan 87
3581 CG UTRECHT
Tel.: 030 - 2323100
Fax: 030 - 2323101
Internet: www.kintent.nl

B. De beleidsmatige uitvoering van de Regeling Kinderopvang BTU (beleidsvragen, bijzondere gevallen, verzoeken om toepassing hardheidsclausule) is opgedragen aan:

Stichting Fondsen Kinderopvang BTU
Postbus 12040
1100 AA AMSTERDAM ZO
Tel.: 020 - 4309187
Fax: 020 - 4309179
Email: info.socialezaken@nuv.nl

De betrokken ouders worden rechtstreeks door de uitvoerder van de regeling, Kintent, geïnformeerd.