KBC
KBC Bank stelt resultaten van de fusie veilig door aanpassingen van
structuren en personeelsbezetting (26/10/2001)
Samenvatting: Om aan de uitdagingen van de internationale financiële
concurrentie verder het hoofd te kunnen bieden en aldus haar
onafhankelijkheid op lange termijn veilig te stellen, en teneinde haar
fusiedoelstellingen daadwerkelijk te realiseren, heeft KBC Bank een
aantal beslissingen genomen met betrekking tot haar structuren en haar
personeelsbezetting.
Omschrijving: Bij de aankondiging van de fusie waren er drie
prioritaire opgaven: de uitbouw van één centraal IT-platform, de
herschikking van het kantorennet in minder, maar grotere kantoren en
de aanpassing van de centrale administratie. Het IT-platform van KBC
is ondertussen grotendeels gerealiseerd. Op dit ogenblik worden ook al
meer dan 1 800 000 (van de 2 500 000) cliënten bediend via dit
platform. Het aantal kantoren is op dit ogenblik al teruggebracht van
1 500 naar 1 170. Uiteindelijk zal KBC Bank in 2004 beschikken over
een geografisch goed gespreid net van 850 grotere kantoren. Als gevolg
van onder meer de nood aan extra personeel voor de diverse
fusie-uitdagingen is het personeelsbestand op dit ogenblik in feite
hoger dan bij de aanvang van de fusie.
Gezien de op het vlak van de fusie gemaakte vooruitgang kan de invloed
ervan op het personeelsbestand en de structuren nu duidelijker worden
gepreciseerd.
In het Hoofdkantoor worden een aantal directoraten samengevoegd of
hiërarchische lijnen ingekort en in het netwerk worden provinciale en
regionale structuren vereenvoudigd. Over de volgende twee jaren wordt
op die wijze het directiekader verminderd met 15% van de 167
directieleden.
Deze structurele aanpassingen, de integrale realisatie van de fusie
eind 2004 en de rationalisaties van een aantal administratieve
processen zullen aanleiding geven tot een vermindering van het
personeelsbestand met 1 650 van de 14 328 medewerkers per eind 2004.
Het gaat hierbij om 1 100 personeelsleden in het Hoofdkantoor en 550
in het netwerk. Zoals met de sociale partners werd overeengekomen bij
de start van de fusie, zal de vermindering niet gebeuren door naakte
ontslagen maar door een combinatie van pensioen, goedgekeurd sociaal
plan, tijdskrediet (een van de eerste CAO's terzake in België) en
vrijwillig vertrek. Gezien deze natuurlijke afvloeiing van ruim 2 000
personen (ongeveer 700 per jaar) zullen de hierboven vermelde 1 650
medewerkers de vrijgekomen functies grotendeels kunnen invullen.
Daarnaast zal KBC Bank ook actief blijven rekruteren (met ongeveer 200
aanwervingen per jaar).
KBC wil met deze stroomlijning en de daarmee gepaard gaande verlaging
van haar kostendruk haar slagvaardigheid als bankverzekeringsgroep
verhogen, de dienstverlening aan cliënten verbeteren en het vertrouwen
van de financiële markten winnen door het realiseren van de door haar
gestelde doelen. Op deze wijze zal ze bovendien vermijden dat het
resultaat van de inzet en de loyauteit van haar werknemers in het
gedrang zou komen. Dit alles zal haar in staat stellen haar
onafhankelijkheid te bestendigen.
Contactinfo: Meer informatie kunt u verkrijgen bij:
Piet Jaspaert, Directeur Pers en Public Relations
tel. + 32 2 429 85 78
Fax + 32 2 429 81 54
E-mail : piet.jaspaert@kbc.be
Persdienst:
Tel. + 32 2 429 85 45 of 429 65 01
Fax + 32 2 429 81 60
E-mail: viviane.huybrecht@kbc.be
E-mail: stephane.leunens@kbc.be