KBC


KBC Bank stelt resultaten van de fusie veilig door aanpassingen van structuren en personeelsbezetting (26/10/2001)

Samenvatting: Om aan de uitdagingen van de internationale financiële concurrentie verder het hoofd te kunnen bieden en aldus haar onafhankelijkheid op lange termijn veilig te stellen, en teneinde haar fusiedoelstellingen daadwerkelijk te realiseren, heeft KBC Bank een aantal beslissingen genomen met betrekking tot haar structuren en haar personeelsbezetting.
Omschrijving: Bij de aankondiging van de fusie waren er drie prioritaire opgaven: de uitbouw van één centraal IT-platform, de herschikking van het kantorennet in minder, maar grotere kantoren en de aanpassing van de centrale administratie. Het IT-platform van KBC is ondertussen grotendeels gerealiseerd. Op dit ogenblik worden ook al meer dan 1 800 000 (van de 2 500 000) cliënten bediend via dit platform. Het aantal kantoren is op dit ogenblik al teruggebracht van 1 500 naar 1 170. Uiteindelijk zal KBC Bank in 2004 beschikken over een geografisch goed gespreid net van 850 grotere kantoren. Als gevolg van onder meer de nood aan extra personeel voor de diverse fusie-uitdagingen is het personeelsbestand op dit ogenblik in feite hoger dan bij de aanvang van de fusie.
Gezien de op het vlak van de fusie gemaakte vooruitgang kan de invloed ervan op het personeelsbestand en de structuren nu duidelijker worden gepreciseerd.
In het Hoofdkantoor worden een aantal directoraten samengevoegd of hiërarchische lijnen ingekort en in het netwerk worden provinciale en regionale structuren vereenvoudigd. Over de volgende twee jaren wordt op die wijze het directiekader verminderd met 15% van de 167 directieleden.
Deze structurele aanpassingen, de integrale realisatie van de fusie eind 2004 en de rationalisaties van een aantal administratieve processen zullen aanleiding geven tot een vermindering van het personeelsbestand met 1 650 van de 14 328 medewerkers per eind 2004. Het gaat hierbij om 1 100 personeelsleden in het Hoofdkantoor en 550 in het netwerk. Zoals met de sociale partners werd overeengekomen bij de start van de fusie, zal de vermindering niet gebeuren door naakte ontslagen maar door een combinatie van pensioen, goedgekeurd sociaal plan, tijdskrediet (een van de eerste CAO's terzake in België) en vrijwillig vertrek. Gezien deze natuurlijke afvloeiing van ruim 2 000 personen (ongeveer 700 per jaar) zullen de hierboven vermelde 1 650 medewerkers de vrijgekomen functies grotendeels kunnen invullen. Daarnaast zal KBC Bank ook actief blijven rekruteren (met ongeveer 200 aanwervingen per jaar).
KBC wil met deze stroomlijning en de daarmee gepaard gaande verlaging van haar kostendruk haar slagvaardigheid als bankverzekeringsgroep verhogen, de dienstverlening aan cliënten verbeteren en het vertrouwen van de financiële markten winnen door het realiseren van de door haar gestelde doelen. Op deze wijze zal ze bovendien vermijden dat het resultaat van de inzet en de loyauteit van haar werknemers in het gedrang zou komen. Dit alles zal haar in staat stellen haar onafhankelijkheid te bestendigen.

Contactinfo: Meer informatie kunt u verkrijgen bij: Piet Jaspaert, Directeur Pers en Public Relations tel. + 32 2 429 85 78
Fax + 32 2 429 81 54
E-mail : piet.jaspaert@kbc.be
Persdienst:
Tel. + 32 2 429 85 45 of 429 65 01
Fax + 32 2 429 81 60
E-mail: viviane.huybrecht@kbc.be
E-mail: stephane.leunens@kbc.be