Ingezonden persbericht

25.10.2001

www.BoschUniverse.com genomineerd voor Europrix 2001 Website wereldwijd goed bekeken

De spectaculaire website www.BoschUniverse.com is genomineerd voor de Europrix 2001. Op 3 december 2001 worden de winnaars van de Europrix bekend gemaakt in Portugal. Een internationale jury benoemde de website in de categorie 'Knowledge, Discovery and Culture' tot een van de vijf beste websites die dit jaar ontworpen zijn in Europa. De speciale Bosch-website is door Museum Boijmans Van Beuningen geïnitieerd en door ZaPPWeRK, Delft, ontworpen en gerealiseerd.

Bosch-website
De site www.BoschUniverse.com fungeert als internationaal informatiecentrum over het leven en werk van Bosch en sluit aan op de unieke expositie Jheronimus Bosch. Tot nu toe hebben ruim 100.000 bezoekers uit heel Europa de site bekeken. Het doel van de website was het complete, algemeen erkende oeuvre van de schilder wereldwijd te ontsluiten. Daarnaast geeft het een gedegen overzicht van het wetenschappelijk onderzoek naar het werk van Bosch. Zeer spectaculair onderdeel van de site is de 'Jheronimus Bosch Learning & Adventure Game'. Deze hedendaagse variant op de fantasievolle schilderkunst van Bosch kan met een of meer personen via Internet worden gespeeld. De internationale waardering van deze thema-website blijkt ook uit de nominaties 'meest innovatieve' en 'beste educatieve' website ter wereld, tijdens de internationale conferentie 'The Museum and the Web' te Seatle (VS).

Europrix
De Europrix is in 1998 ingesteld als een wedstrijd en promotie van de beste multimedia producten in Europa. Het is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken in Oostenrijk en de Europese Commissie. De Europrix 2001 heeft 425 inzendingen ontvangen uit 28 landen. Dit jaar ontving de jury 16 inzendingen uit Nederland.

Sponsors van de tentoonstelling zijn: Unilever, ABN AMRO en KPN