ST PRINS BERNHARD CULTUURFONDS

Monumentenprijs naar Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen

AMSTERDAM, 28 JUNI 2001. De Prins Bernhard Cultuurfonds Monumenten Prijs is dit jaar toegekend aan de Stichting Federatie Oud Nederlandse vaartuigen voor haar bijdrage aan het behoud van het Nederlandse erfgoed. De prijs bedraagt f 100.000 en wordt 30 oktober uitgereikt in De Nieuwe Kerk te Amsterdam. De jury bestond uit Hildebrand de Boer, Wijbrand Havik, Carlo Huijts, Ab Welgraven en Mariet Willinge

De Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen (FONV) zet zich in voor het behoud van oud-Nederlandse Vaartuigen. De FONV overkoepelt organisaties die minimaal tien authentieke schepen vertegenwoordigen. Bij de federatie zijn twaalf stichtingen en verenigingen aangesloten met in totoaal een kleine 4000 schepen. Daartoe behoren de Stichting tot Behoud van Authentieke Stoomvaartuigen en Motorsleepboten en de Vereniging Botterbehoud. De FONV wordt bestuurd door vrijwilligers en ontplooit in samenwerking met vrijwilligers van de aangesloten organisaties een groot aantal activiteiten. Zo heeft de federatie het Nationaal Register Varende Monumenten opgezet, waarin schepen van vijftig jaar en ouder worden opgenomen, die beeldbepalend waren voor de Nederlandse wateren in de periode van oorspronkelijk gebruik, en die zo veel mogelijk in de originele staat verkeren. Tot nu toe zijn 1700 schepen aangemeld voor het register. Schepen die de A of B status hebben gekregen (varend monument of voorlopig varend monument) mogen de wimpel 'Varend monument' voeren.

Ook kent de stichting een restauratiecommissie, die aangemelde restauratieprojecten beoordeelt en de authenticiteit en de historisch verantwoorde wijze van verwerking en gebruik van originele materialen bewaakt en met kleine bijdragen stimuleert. Jaarlijks worden restauratieplannen van ongeveer dertig tot veertig schepen in particulier bezit beoordeeld, waarmee voor de eigenaren in totaal een bedrag van 1 tot 1,5 miljoen gulden is gemoeid.

FONV en aangesloten organisaties stimuleren en adviseren ook (gemeentelijke) overheden bij het plannen, totstandkomen en inrichten van oude stadshavens tot museumhavens. Hierbij worden adviezen gegeven over de historische waarde van de schepen en scheepstypen, die van origine in die stad of dat gebied thuis horen.

Naast nautische internationale contacten is de FONV ook een van de initiatiefnemers geweest tot het opzetten van de Europese organisatie 'European Maritime Heritage'. In dit overleg wordt gewerkt aan een aanvaardbare Europese regelgeving voor traditionele schepen en het erkennen van de nationale veiligheidscertificaten voor traditionele schepen in Europese wateren.

'Het feit dat er steeds meer historische schepen, ook in havens, zichtbaar zijn is mede te danken aan de FONV en de publiciteit die men daar collectief aan geeft. In het veld is de FONV een onmisbare speler geworden waar het kennis, expertise en internationale contacten betreft. Het is zeer bewonderenswaardig dat dit door de alle betrokkenen in vrijwilligheid wordt uitgevoerd.'

/////

Noot voor de redactie,