EnergieNed

Energiebedrijven scoren goed op dienstverlening aan consumenten

De energiebedrijven scoren goed op de dienstverlening aan hun huishoudelijke klanten. De energiebedrijven voldoen ruimschoots aan de gestelde normen voor het verhelpen van storingen, afhandeling van correspondentie, het tijdig nakomen van afspraken en het verrichten van reparatie- en onderhoudswerkzaamheden bij klanten. Dit blijkt uit de resultaten van de Kwaliteitsmeter, die EnergieNed Federatie van Energiebedrijven in Nederland vandaag bekend maakt. De Kwaliteitsmeter is een standaard voor de kwaliteit van de dienstverlening door energiebedrijven. De resultaten hebben betrekking op de tweede helft van het jaar 2000.

Het is twee jaar geleden dat EnergieNed en de Consumentenbond overeenstemming bereikten over de wijze waarop de kwaliteit van de dienstverlening van energiebedrijven aan consumenten meetbaar kan worden gemaakt. Gezamenlijk hebben ze de Kwaliteitsmeter opgesteld, aan de hand waarvan de energiebedrijven zelf de metingen uitvoeren. De Kwaliteitsmeter is uniek in Europa. EnergieNed en de Consumentenbond zien de Kwaliteitsmeter als een volgende stap om de dienstverlening van de energiebedrijven op een hoger plan te brengen door inzicht te geven in de prestaties.

De Kwaliteitsmeter bestaat uit zes criteria aan de hand waarvan de dienstverlening van een energiebedrijf wordt gemeten en uit de afspraak jaarlijks inzicht te geven in de gemiddelde uitvalsduur van elektriciteit.

Resultaten Kwaliteitsmeter 2000*)

1. Bij storing is het energiebedrijf binnen 2 uur ter plaatse 93%
2. Afhandeling correspondentie vindt binnen 10 werkdagen plaats 91%
3. Bij afspraken op verzoek van de klant worden tijdsblokken van 2 uur gehanteerd 98%

4. Werkzaamheden worden binnen 3 werkdagen uitgevoerd 99%
5. Afspraken op verzoek van energiebedrijf worden 5 werkdagen van te voren gemaakt 96%

6. Bij geplande onderbreking van de energielevering wordt 3 werkdagen van te voren gewaarschuwd 97%

7. Gemiddelde uitvalsduur elektriciteit 27 minuten

*) Dit is een verkorte weergave van criteria van de Kwaliteitsmeter.
Uit de resultaten blijkt dat de energiebedrijven op alle geformuleerde criteria goed scoren. De landelijk gemiddelde scores lopen uiteen van 91 tot 99%. De rapportage laat ook zien dat er sprake is van een startfase. Vrijwel alle energiebedrijven zijn op 1 juli 2000 met de registratie volgens de Kwaliteitsmeter gestart. Energiebedrijven geven daarbij aan door verbetering van de organisatie te werken aan verhoging van de genoemde percentages en verbetering van de rapportage over de kwaliteit van de dienstverlening.

Het initiatief van de Consumentenbond en EnergieNed voor de Kwaliteitsmeter is in maart van dit jaar overgenomen door de Dienst Uitvoering en Toezicht Energie (DTe) en verankerd in de zogeheten Kwaliteitscode. Deze Kwaliteitscode heeft een wettelijke status.

Storingscijfers
In 2000 was er gemiddeld per aansluiting 27 minuten geen elektriciteit. De Nederlandse stroomvoorziening is daarmee nog altijd de meest betrouwbare ter wereld. De gemiddelde uitvalsduur van 27 minuten is met name zo laag omdat vrijwel het gehele laagspannings- en middenspanningsnet onder de grond ligt. Door die ondergrondse ligging is het net minder gevoelig voor bijvoorbeeld storm en onweer. Daarnaast zorgt de hoge bevolkingsdichtheid ervoor dat de Nederlandse samenleving met relatief weinig kabels en leidingen van stroom kan worden voorzien. De kans op storingen is daardoor kleiner.

Voor meer informatie over dit persbericht kan contact op worden genomen met

de heer S. Marbus van EnergieNed, telefoon 026 356 36 57.