Energiebedrijven scoren goed op dienstverlening aan consumenten
De energiebedrijven scoren goed op de dienstverlening aan hun
huishoudelijke klanten. De energiebedrijven voldoen ruimschoots aan de
gestelde normen voor het verhelpen van storingen, afhandeling van
correspondentie, het tijdig nakomen van afspraken en het verrichten
van reparatie- en onderhoudswerkzaamheden bij klanten. Dit blijkt uit
de resultaten van de Kwaliteitsmeter, die EnergieNed Federatie van
Energiebedrijven in Nederland vandaag bekend maakt. De Kwaliteitsmeter
is een standaard voor de kwaliteit van de dienstverlening door
energiebedrijven. De resultaten hebben betrekking op de tweede helft
van het jaar 2000.
Het is twee jaar geleden dat EnergieNed en de Consumentenbond
overeenstemming bereikten over de wijze waarop de kwaliteit van de
dienstverlening van energiebedrijven aan consumenten meetbaar kan
worden gemaakt. Gezamenlijk hebben ze de Kwaliteitsmeter opgesteld,
aan de hand waarvan de energiebedrijven zelf de metingen uitvoeren. De
Kwaliteitsmeter is uniek in Europa. EnergieNed en de Consumentenbond
zien de Kwaliteitsmeter als een volgende stap om de dienstverlening
van de energiebedrijven op een hoger plan te brengen door inzicht te
geven in de prestaties.
De Kwaliteitsmeter bestaat uit zes criteria aan de hand waarvan de
dienstverlening van een energiebedrijf wordt gemeten en uit de
afspraak jaarlijks inzicht te geven in de gemiddelde uitvalsduur van
elektriciteit.
Resultaten Kwaliteitsmeter 2000*)
1. Bij storing is het energiebedrijf binnen 2 uur ter plaatse 93%
2. Afhandeling correspondentie vindt binnen 10 werkdagen plaats 91%
3. Bij afspraken op verzoek van de klant worden tijdsblokken van 2 uur
gehanteerd 98%
4. Werkzaamheden worden binnen 3 werkdagen uitgevoerd 99%
5. Afspraken op verzoek van energiebedrijf worden 5 werkdagen van te
voren gemaakt 96%
6. Bij geplande onderbreking van de energielevering wordt 3 werkdagen
van te voren gewaarschuwd 97%
7. Gemiddelde uitvalsduur elektriciteit 27 minuten
*) Dit is een verkorte weergave van criteria van de Kwaliteitsmeter.
Uit de resultaten blijkt dat de energiebedrijven op alle geformuleerde
criteria goed scoren. De landelijk gemiddelde scores lopen uiteen van
91 tot 99%. De rapportage laat ook zien dat er sprake is van een
startfase. Vrijwel alle energiebedrijven zijn op 1 juli 2000 met de
registratie volgens de Kwaliteitsmeter gestart. Energiebedrijven geven
daarbij aan door verbetering van de organisatie te werken aan
verhoging van de genoemde percentages en verbetering van de rapportage
over de kwaliteit van de dienstverlening.
Het initiatief van de Consumentenbond en EnergieNed voor de
Kwaliteitsmeter is in maart van dit jaar overgenomen door de Dienst
Uitvoering en Toezicht Energie (DTe) en verankerd in de zogeheten
Kwaliteitscode. Deze Kwaliteitscode heeft een wettelijke status.
Storingscijfers
In 2000 was er gemiddeld per aansluiting 27 minuten geen
elektriciteit. De Nederlandse stroomvoorziening is daarmee nog altijd
de meest betrouwbare ter wereld. De gemiddelde uitvalsduur van 27
minuten is met name zo laag omdat vrijwel het gehele laagspannings- en
middenspanningsnet onder de grond ligt. Door die ondergrondse ligging
is het net minder gevoelig voor bijvoorbeeld storm en onweer.
Daarnaast zorgt de hoge bevolkingsdichtheid ervoor dat de Nederlandse
samenleving met relatief weinig kabels en leidingen van stroom kan
worden voorzien. De kans op storingen is daardoor kleiner.
Voor meer informatie over dit persbericht kan contact op worden
genomen met
de heer S. Marbus van EnergieNed, telefoon 026 356 36 57.