2001-10-30: College neemt bevindingen commissie Wijnants grotendeels
over
Burgemeester en Wethouders stellen voor de aanbevelingen van de
Begeleidingscommissie invoering belanghebbendenparkeren in
Scheveningen Noord en het Harstenhoekkwartier grotendeels over te
nemen. De begeleidingscommissie stemt onder meer definitief in met het
opheffen van de beugel- en kettingparkeerplaatsen.
De Begeleidingscommissie invoering belanghebbendenparkeren in
Scheveningen Noord en het Harstenhoekkwartier heeft de parkeersituatie
in Scheveningen Noord onderzocht zoals die is ontstaan met ingang van
1 maart 2000. Toen werd in Noordelijk Scheveningen en het
Harstenhoekkwartier het belanghebbendenparkeren van kracht en
vervielen tegelijkertijd de beugel- en kettingparkeerplaatsen en de
slagbomen op het parkeerterrein bij de Oranjeflats. Op 15 november
2000 is een rapportage van de commissie over de zomermaanden van 2000
besproken in de Raadscommissie Verkeer, Binnenstad en Beschermde
Stadsgezichten. In de raadscommissie is toen besloten de
begeleidingscommissie de parkeersituatie tot september 2001 te laten
blijven monitoren.
Conclusies begeleidingscommissie
De begeleidingscommissie concludeert dat bewoners in Scheveningen
Noord en het Harstenhoekkwartier nauwelijks parkeerproblemen hebben,
mede dankzij de dit jaar eerder door de commissie geadviseerde
maatregelen. Ook regelmatige parkeercontrole heeft eraan bijgedragen
dat de parkeerdruk in de periode april 2001 tot en met augustus 2001
in het algemeen niet te hoog is geweest. In de Gevers Deynootweg,
tussen Zwolsestraat en Alkmaarsestraat (De Fuik), kan in de regel goed
worden geparkeerd. Ook op het parkeerterrein van de Oranjeflats is
over het algemeen voldoende parkeerruimte beschikbaar voor bewoners.
Bij mooi weer en bijzondere evenementen is dit echter niet steeds het
geval.
De Politie Haaglanden heeft weinig tot geen meldingen van verstoring
van de openbare orde ontvangen. Ook is het aantal meldingen tussen de
periode maart 1999 - maart 2000 en maart 2000 - maart 2001 vergeleken.
Hieruit blijkt dat over het algemeen sprake is van een daling van het
aantal meldingen en dat er geen sprake is van een toename van overlast
na verwijdering van de parkeerbeugels en -kettingen en de slagbomen op
het parkeerterrein van de Oranjeflats. Voor zover er overlastproblemen
zijn, is er geen directe relatie met het parkeren geconstateerd. Wel
wordt er op het parkeerterrein Oranjeflats te hard gereden.
Bewoners van de Oranjeflats pleiten voor terugkeer naar de oude
situatie en de slagbomen terug te plaatsen omdat het parkeerterrein
van de Oranjeflats nauwelijks door recreanten wordt gebruikt. Het
college wil uit oogpunt van eenduidigheid het belanghebbendenparkeren
handhaven.
Voorstellen
De begeleidingscommissies is tot 8 aanbevelingen gekomen. Op basis
hiervan stelt het college van Burgemeester en Wethouders voor om:
1.
bewoners van Scheveningen Noord en het Harstenhoekkwartier te
informeren over de mogelijkheid verstoringen van de openbare orde aan
Politie Haaglanden door te geven en meldingen van parkeeroverlast aan
Stadsbeheer Parkeren door te geven;
2.
een verbeterplan voor het parkeerterrein van de Oranjeflats op te
stellen;
3.
de begeleidingscommissie op te heffen en het overleg over de
parkeersituatie in beide gebieden voort te zetten in de bestaande
Klankbordgroepen Mobiliteit Bewonersorganisaties en Ondernemers;
4.
het plan van aanpak van het project Uniformering parkeerregelingen
Scheveningen toe te sturen aan de leden van de begeleidingscommissie;
5.
de parkeerverordening zodanig aan te passen dat mensen die parkeren
met een bezoekersparkeervergunning - in een gebied waar het betaald
parkeren op vrijdag en zaterdag geldt tot 03.00 uur - de hele nacht
ongestoord kunnen parkeren indien vanaf 22.00 uur de parkeerschijf
wordt ingesteld;
6.
de eindtijd van het betaald parkeren op zaterdagochtend en
zondagochtend te handhaven en de gewenste eindtijd nader te bekijken
in het project Uniformering parkeerregelingen Scheveningen.
7.
de aanbeveling van de begeleidingscommissie om de maximum betaalduur
van 15 minuten - die momenteel van kracht is in de Gevers Deynootweg,
tussen Zwolsestraat en Alkmaarsestraat (De Fuik) - uit te breiden,
niet over te nemen;
8.
de huidige opzet van de routebebording in Scheveningen te onderzoeken
met als doel te bevorderen dat bezoekers van de badplaats gebruikmaken
van de parkeergarages en -terreinen.
Begeleidingscommissie
De Begeleidingscommissie invoering belanghebbendenparkeren in
Scheveningen Noord en het Harstenhoekkwartier is in het leven geroepen
omdat bewoners twijfels hadden over de omzetting van de afsluitbare
parkeerplaatsen en de invoering van belanghebbendenparkeren. In de
commissie zijn bewoners en medewerkers van de gemeente Den Haag en de
Politie Haaglanden vertegenwoordigd. Verder namen vertegenwoordigers
van bedrijven in Scheveningen en bewoners van de kop van de Badhuisweg
deel aan de begeleidingscommissie als waarnemer. De
begeleidings-commissie heeft een onafhankelijke voorzitter: de heer J.
Wijnants, oud-wethouder van de gemeente Voorburg.
De voorstellen worden 7 november besproken in de raadscommissie Verkeer, Binnenstad, Beschermde Stadsgezichten (VBBS).
30 oktober 2001
last update: 30 oktober 2001 ;pag.: 9240; auteur: 77