MChannels introduceert eerste Nederlandse GPRS-dienst, volledig afgestemd op specifieke doelgroep

Uniek marketingconcept combineert toestel, netwerk en persoonlijke diensten op maat

Oegstgeest, 30 oktober 2001 - Als eerste in Nederland introduceert MChannels, in nauwe samenwerking met Motorola en Libertel-Vodafone, een unieke GPRS-dienst. MChannels biedt consumenten en bedrijven een totaalpakket, afgestemd op een specifieke groep gebruikers. Daartoe wordt gebruikgemaakt van GPRS, dat vanaf medio december 2001 door Libertel-Vodafone grootschalig wordt uitgerold. Bijzonder aan de nieuwe dienst is, dat deze wordt geïntroduceerd in nauwe samenwerking met een aantal gerenommeerde A-merken, die ervoor zorgen dat de toestellen tegen een sterk gereduceerd tarief (60% onder de verkoopadviesprijs) beschikbaar komen.

Naast toestel en bijbehorend telefonieabonnement levert MChannels vooral een mobiele interface op maat. Hierdoor kunnen gebruikers met één klik toegang krijgen tot de MChannels-portal - MChannels.TV geheten - met algemene informatie afgestemd op de specifieke doelgroep. Op dezelfde manier kunnen zij ook in één klik contact leggen met de organisatie waarvan zij het toestel hebben verkregen. Daarnaast biedt het toestel standaardfaciliteiten als e-mail, adresbeheer en agenda, zodat het als volwaardige PDA fungeert.

De nieuwe dienst wordt alleen aangeboden via een selecte groep branders of sponsors . Dit zijn bedrijven die hun naam en logo aan het mobiele toestel verbinden, zodat dit tegen een sterk gereduceerd tarief aan de consument kan worden aangeboden. Hiermee versterken deze branders de band met hun klanten. Deze klanten kunnen via het merklogo in de interface ook eenvoudig contact leggen met de mobiele site van het betreffende bedrijf voor informatie, transacties e.d. Tot de eerste bedrijven die hun klanten een Mchannels-mobiele telefoon aanbieden, behoren Dental Plaza, Bacardi, Heineken, Studenten.net, Wannahaves, Golfsite.nl, Beursonline en Sportdreams.

MChannels.TV
Naast deze specifieke service van het sponsorende bedrijf heeft de klant ook eenvoudig toegang tot een doelgroep-portal, afgestemd op zijn of haar wensen en interesses. Deze portal, MChannels.TV, biedt een groot aantal kanalen die zeer eenvoudig aanpasbaar zijn aan individuele wensen. De eerste voorselectie is al gedaan, uitgaande van het feit dat alle deelnemende bedrijven zich richten tot een groep consumenten met een vergelijkbaar profiel: innovatief, early adopters, intensieve gebruikers van mobiele telefonie en afkomstig uit de hogere welstandsklassen en vrije beroepen. De algemene informatie betreft onder meer sport, lifestyle, eten en drinken, health & body, cultuur, gezondheid, entertainment en beursinformatie. Zowel de deelnemende bedrijven als hun klanten kunnen de interface en het informatieaanbod via internet eenvoudig wijzigen.

Gebruiksklaar en eenvoudig
De MChannels-mobiele telefoon wordt volledig gebruiksklaar afgeleverd, inclusief een persoonlijke gebruikstraining voor iedere afnemer. Het toestel is volledig ingericht en geconfigureerd voor toegang tot, en gebruik van een groot aantal nieuwe diensten. Zo biedt het toestel, de Motorola Accompli 008, onder meer e-mail, agenda- en adresbeheer. Deze diensten kunnen met Outlook op de pc gesynchroniseerd worden. De technologie, die resulteert in de eenvoudige interface en het hoge gebruiksgemak, is door MChannels zelf ontwikkeld. Naast de voorgeprogrammeerde interface en reeds beschikbare kanalen behoudt de consument de volledige vrijheid om op eenvoudige wijze kanalen toe te voegen of te verwijderen.

Er is illustratiemateriaal beschikbaar. U kunt hiervoor contact opnemen met Whizpr, tel: 0317-410 483, e-mail: mchannels@whizpr.nl

Partners
Om deze nieuwe dienst te kunnen aanbieden, werkt MChannels nauw samen met Libertel-Vodafone en Motorola. Libertel-Vodafone is één van de grootste mobiele-telecommunicatiebedrijven in Nederland en maakt deel uit van de wereldwijd opererende Vodafone Group Plc, het grootste telecommunicatiebedrijf voor mobiele telefonie ter wereld. Vodafone heeft wereldwijd meer dan 83 miljoen klanten in 30 landen. Libertel-Vodafone is één van de aanbieders die het verst gevorderd zijn met de technische realisatie van grootschalige GPRS. Daarnaast sluiten de visie van Libertel-Vodafone en het internationale bereik goed aan bij de visie en de ambities van MChannels. Motorola, Inc. is wereldwijd marktleider op het gebied van mobiele telefonie en op dit moment één van de weinige leveranciers met een grootbeeld GPRS-toestel (touchscreen met acht regels in plaats van vier) voorzien van volledige PDA-functionaliteit. De Motorola Accompli 008 is daarom het eerste toestel waarmee deze dienst beschikbaar komt.

MChannels: making brands mobile
MChannels is een innovatieve organisatie die een in Nederland unieke service aanbiedt op basis van mobiel internet. Door gebruik te maken van een channeling-concept, maakt MChannels het bedrijven mogelijk effectiever met hun consumenten te communiceren, terwijl tegelijkertijd de consument de door hem of haar gewenste informatie op een presenteerblaadje krijgt aangereikt. Centraal daarbij staat de eigen interface die twee snelle verbindingen biedt. Enerzijds naar het Mchannels-portal: een doelgroepportal met diverse kanalen , anderzijds naar de mobiele site van de sponsorende A-merk-organisatie. Voor bedrijven ligt de toegevoegde waarde van MChannels in de creatie van een geheel nieuw marketinginstrument. Voor consumenten ligt de meeste toegevoegde waarde in de unieke combinatie van voordelen: een gereduceerd tarief door een telefoon met PDA én internetverbinding, abonnement, eenvoudige gebruikersinterface, directe links naar A-merk- sites en MChannels-portal.