NH HOTELES

Bedrijfsresultaat NH HOTELS stijgt 25% in eerste negen maanden

Netto winst zonder buitengewone baten en lasten stijgt 8% Bedrijfsresultaat NH HOTELS stijgt 25% in eerste negen maanden

Madrid, 30 oktober 2001- NH Hotels heeft in de eerste negen maanden van het jaar het bedrijfsresultaat met 25% zien toenemen tot 165,3 miljoen euro tegen 132,6 miljoen euro in de zelfde periode in 2000. De inkomsten uit hotelactiviteiten stegen in het derde kwartaal met 13,2% tot 173,2 miljoen euro, terwijl het bedrijfsresultaat met 47 miljoen euro onveranderd was ten opzichte van het derde kwartaal 2000.

Opvallend was dat het bedrijfsresultaat in september 2001 met 27,3 miljoen euro 58% hoger was dan het gemiddelde resultaat over de eerste 8 maanden. De omzet van NH Hotels in september steeg met 4,3% tot 64,56 miljoen euro.

Zonder buitengewone baten 15,55 miljoen euro van januari tot en met september 2000 en 0,54 euro buitengewone lasten in dezelfde periode 2001) steeg de nettowinst van de Groep van 55,55 miljoen euro tot 60 miljoen, 8% meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Inclusief buitengewone baten en lasten daalde de netto winst met 15,4% tot 59,2 miljoen euro.

De omzet over de eerste negen maanden nam toe met 47% tot in totaal 556.4 miljoen euro. De hotelactiviteiten leverden de belangrijkste bijdrage met een stijging van de omzet van 62,3% tot 521 miljoen euro en een stijging van het bedrijfsresultaat met 54,6%. Dit is gedeeltelijk het gevolg van het feit dat de omzet van Krasnapolsky hotels van 138,5 miljoen euro niet geconsolideerd was in het eerste kwartaal 2000. Indien de resultaten van Krasnapolsky in het eerste kwartaal 2000 wel zouden zijn meegenomen zou er sprake zijn geweest van een stijging van de hotelomzet met 12,1% en een toename van het bedrijfsresultaat met 8,1%.

De hotels in Spanje en Portugal, die bijna 60 procent van de hotels van NH omvatten, deden het goed met een toename van de omzet met 9,4% en toename van het bedrijfsresultaat met 8,8%. De prestaties van de hotels in de rest van Europa waren gemiddeld met een (proforma) omzetstijging van 7,4% en een daling van de EBITDA van 2,6%. De Zuid-Amerikaanse hotels lieten een omzetstijging zien van 162,3% met een positive bijdrage aan de EBITDA. NH Mexico, dat vanaf 1 juli 2001 is geconsolideerd, droeg 10,35 euro bij aan omzet. De zogenaamde RevPar (gemiddelde inkomsten per beschikbare kamers) van de vergelijkbare hotels in de keten steeg met 2,5% in de eerste negen maanden, waarbij de hotels in Spanje een toename van de RevPar van 5,4% realiseerden.

De geringere bijdrage van de onroerend goed-activiteiten in Sotogrande ten opzichte van de eerste drie kwartalen van vorig jaar, met 21 miljoen euro minder bedrijfsresultaat en 5,9 miljoen euro minder nettowinst, is vooral een gevolg van het feit dat vorig jaar La Marina werd verkocht voor 10,18 miljoen euro. Per 30 september 2001, had Sotogrande, waarin de NH Group een meerderheidsbelang van 94% heeft, voor 52,9 miljoen euro aan overeengekomen maar nog niet geboekte verkopen gerealiseerd.

NH Hoteles
De NH Hoteles Groep (www.nh-hoteles.com) is de derde keten van zakenhotels in Europa sinds de fusie vorig jaar juni met de Nederlandse keten Krasnapolsky/Golden Tulip. NH heeft 180 hotels, samen goed voor meer dan 25.000 kamers in 17 landen in Europa, Zuid-Amerika en Afrika. De groep heeft 26 nieuwe hotelprojecten in ontwikkeling met ruim 3.400 kamers. De NH hotels zijn bekend vanwege de kwaliteit van de service en de accommodaties, die ontworpen zijn om tegemoet te komen aan de meest verschillende wensen. De hotels zijn voorzien van de nieuwste communicatietechnologie om gasten, zowel zakelijk als privé, van dienst te zijn.
Het operationele resultaat van de groep groeide in 2000 met 142% naar 550,5 miljoen euro; vooral dankzij een 103,4% groei van de omzet. Het nettoresultaat klom met 41% tot 90 miljoen euro. De NH Groep is genoteerd aan de beurs van Madrid (onderdeel van de IBEX 35) en de Amsterdam Euronext 600 index, die de beste Europese bedrijven omvat.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Raymond de Kock, general manager NH Tulip Inn Groningen telefoon 06 212 805 37 of Bijl, partners in public relations, Ruud Bijl, telefoon
010 284 29 29. r.bijl@bijlpr.nl.

30 okt 01 16:35