NH HOTELES
Bedrijfsresultaat NH HOTELS stijgt 25% in eerste negen maanden
Netto winst zonder buitengewone baten en lasten stijgt 8% Bedrijfsresultaat NH HOTELS stijgt 25% in eerste negen maanden
Madrid, 30 oktober 2001- NH Hotels heeft in de eerste negen maanden van het jaar het bedrijfsresultaat met 25% zien toenemen tot 165,3 miljoen euro tegen 132,6 miljoen euro in de zelfde periode in 2000. De inkomsten uit hotelactiviteiten stegen in het derde kwartaal met 13,2% tot 173,2 miljoen euro, terwijl het bedrijfsresultaat met 47 miljoen euro onveranderd was ten opzichte van het derde kwartaal 2000.
Opvallend was dat het bedrijfsresultaat in september 2001 met 27,3
miljoen euro 58% hoger was dan het gemiddelde resultaat over de eerste
8 maanden. De omzet van NH Hotels in september steeg met 4,3% tot
64,56 miljoen euro.
Zonder buitengewone baten 15,55 miljoen euro van januari tot en met
september 2000 en 0,54 euro buitengewone lasten in dezelfde periode
2001) steeg de nettowinst van de Groep van 55,55 miljoen euro tot 60
miljoen, 8% meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Inclusief
buitengewone baten en lasten daalde de netto winst met 15,4% tot 59,2
miljoen euro.
De omzet over de eerste negen maanden nam toe met 47% tot in totaal
556.4 miljoen euro. De hotelactiviteiten leverden de belangrijkste
bijdrage met een stijging van de omzet van 62,3% tot 521 miljoen euro
en een stijging van het bedrijfsresultaat met 54,6%. Dit is
gedeeltelijk het gevolg van het feit dat de omzet van Krasnapolsky
hotels van 138,5 miljoen euro niet geconsolideerd was in het eerste
kwartaal 2000. Indien de resultaten van Krasnapolsky in het eerste
kwartaal 2000 wel zouden zijn meegenomen zou er sprake zijn geweest
van een stijging van de hotelomzet met 12,1% en een toename van het
bedrijfsresultaat met 8,1%.
De hotels in Spanje en Portugal, die bijna 60 procent van de hotels
van NH omvatten, deden het goed met een toename van de omzet met 9,4%
en toename van het bedrijfsresultaat met 8,8%. De prestaties van de
hotels in de rest van Europa waren gemiddeld met een (proforma)
omzetstijging van 7,4% en een daling van de EBITDA van 2,6%. De
Zuid-Amerikaanse hotels lieten een omzetstijging zien van 162,3% met
een positive bijdrage aan de EBITDA. NH Mexico, dat vanaf 1 juli 2001
is geconsolideerd, droeg 10,35 euro bij aan omzet.
De zogenaamde RevPar (gemiddelde inkomsten per beschikbare kamers) van
de vergelijkbare hotels in de keten steeg met 2,5% in de eerste negen
maanden, waarbij de hotels in Spanje een toename van de RevPar van
5,4% realiseerden.
De geringere bijdrage van de onroerend goed-activiteiten in Sotogrande
ten opzichte van de eerste drie kwartalen van vorig jaar, met 21
miljoen euro minder bedrijfsresultaat en 5,9 miljoen euro minder
nettowinst, is vooral een gevolg van het feit dat vorig jaar La Marina
werd verkocht voor 10,18 miljoen euro. Per 30 september 2001, had
Sotogrande, waarin de NH Group een meerderheidsbelang van 94% heeft,
voor 52,9 miljoen euro aan overeengekomen maar nog niet geboekte
verkopen gerealiseerd.
NH Hoteles
De NH Hoteles Groep (www.nh-hoteles.com) is de derde keten van
zakenhotels in Europa sinds de fusie vorig jaar juni met de
Nederlandse keten Krasnapolsky/Golden Tulip. NH heeft 180 hotels,
samen goed voor meer dan 25.000 kamers in 17 landen in Europa,
Zuid-Amerika en Afrika. De groep heeft 26 nieuwe hotelprojecten in
ontwikkeling met ruim 3.400 kamers. De NH hotels zijn bekend vanwege
de kwaliteit van de service en de accommodaties, die ontworpen zijn om
tegemoet te komen aan de meest verschillende wensen. De hotels zijn
voorzien van de nieuwste communicatietechnologie om gasten, zowel
zakelijk als privé, van dienst te zijn.
Het operationele resultaat van de groep groeide in 2000 met 142% naar
550,5 miljoen euro; vooral dankzij een 103,4% groei van de omzet. Het
nettoresultaat klom met 41% tot 90 miljoen euro. De NH Groep is
genoteerd aan de beurs van Madrid (onderdeel van de IBEX 35) en de
Amsterdam Euronext 600 index, die de beste Europese bedrijven omvat.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Raymond de Kock, general manager NH Tulip Inn Groningen telefoon 06
212 805 37 of Bijl, partners in public relations, Ruud Bijl, telefoon
010 284 29 29. r.bijl@bijlpr.nl.
30 okt 01 16:35