print dit artikel Terug
----------- PERSBERICHT ----------------
Intermediair kritischer en kundiger op hypotheekverstrekkersmarkt
Rotterdam, 30 oktober 2001 Door het dalende aantal afgesloten
hypotheken en dalende imago van de branche in zijn geheel lijkt het
intermediair kritischer naar zijn productenpallet te kijken. Daarbij
betrekt het meer marktpartijen in zijn keuze, maar stelt
tegelijkertijd hogere eisen aan zijn zakelijke partners die de
hypotheek verstrekken. Dit blijkt uit de jaarlijkse Image &
Performance Monitor Hypotheekverstrekkers, die Blauw Research dit jaar
onder 288 intermediairs heeft uitgevoerd. Voor het onderzoek werden
assurantietussenpersonen, hypotheekwinkels en makelaars met minimaal
20 hypotheekafsluitingen per jaar ondervraagd naar bekendheid en imago
van en voorkeur voor hypotheekverstrekkers.
Stijgende naambekendheid hypotheekverstrekkers
Het intermediair kent gemiddeld 8,7 hypotheekverstrekkers. Dit zijn er
gemiddeld twee meer dan de vorige twee jaren (2000: 6,8 en 1999: 7,2).
ING bank is dit jaar met 67% spontaan de meest bekende verstrekker
onder het intermediair. Bouwfonds, door een grote stijging in spontane
bekendheid, en ABN AMRO, traditioneel zeer bekend, completeren de top
3. Andere grote stijgers met betrekking tot spontane bekendheid zijn
Postbank, Rabobank, BLG, Westland Utrecht, SNS bank en Delta Lloyd
(meer dan 7%). Wanneer de verschillende hypotheekverstrekkers geholpen
worden voorgelegd aan het intermediair, blijken de verstrekkers die
spontaan het meest genoemd worden ook geholpen het meest bekend te
zijn (dezelfde top-7). Tevens is de top-5 bekendste verstrekkers van
dit jaar gelijk aan die van vorig jaar, alleen de volgorde is anders.
Wat betreft reclame-herinnering loopt de bekendheid van de meeste
verstrekkers terug, evenals vorig jaar. Rabobank en Nationale
Nederlanden hebben de hoogste reclame-herinnering (92%). Zwitserleven,
de koploper van vorig jaar, is door een afname in het
`Zwitserleven-gevoel` naar de derde plaats gezakt.
Imago staat onder druk
De eerste, spontane indicator voor imago is het algemeen
waarderingscijfer per merk. Dit cijfer is voor de totale
hypotheekverstrekkersmarkt lager dan de voorgaande twee jaren,
namelijk 6,6 tegenover 6,8 in 2000 en 6,9 in 1999. Woonfonds is op dit
moment de best spontaan gewaardeerde verstrekker (7,3). Andere
verstrekkers met een beoordeling boven de 7 zijn BLG, Zurich, ABP en
Avero. Wanneer de spontane waardering tegen de spontane bekendheid
wordt afgezet, ontstaat een beeld van de breinpositie van
verschillende hypotheek-verstrekkers onder het intermediair. Uit deze
`mind-map` blijkt dat de beste balans is gevonden door ING bank,
Bouwfonds en Stad Rotterdam. Dit trio behaalt eveneens de hoogste
score op de I&P Indexscore, waarbij Stad Rotterdam het hoogst scoort
(6,6). Dit imago-kengetal bestaat uit de scores op de individuele
imago-aspecten en het relatieve belang dat het intermediair aan deze
aspecten hecht. Volgens het intermediair is het imago van de
hypotheekverstrekkersmarkt dit jaar wel aanzienlijk verslechterd. Van
bijna alle verstrekkers neemt, evenals het algemeen waarderingscijfer,
ook de I&P Indexscore af (2001: 6,0 en 2000: 6,3). Rabobank, ING Bank,
ABN AMRO en pensioenfonds ABP zijn op sommige aspecten de positieve
uitzonderingen op deze tendens. Het beeld van imago-verslechtering van
de hypotheekverstrekkersmarkt dat heerst onder het intermediair komt
tevens tot uiting wanneer per imago-aspect de behaalde gemiddelden
gedurende de afgelopen drie jaren bekeken worden. Elk aspect laat
duidelijk een negatieve trend zien.
Voorkeur voor de beste mix van motieven
De hypotheekverstrekkers blijven achter bij de verwachting van het
intermediair, aangezien ze in het algemeen op een aantal
imago-aspecten relatief laag scoren. Wanneer enkele keuzemotieven
geholpen worden voorgelegd aan het intermediair, blijken `nakomen van
afspraken` en `zorgvuldigheid` net als vorig jaar als de twee
belangrijkste motieven ervaren te worden (gevolgd door `snelle
acceptatie`). Zowel spontaan als geholpen worden de keuzemotieven die
van toepassing zijn op het hypotheek-traject belangrijker geacht dan
de motieven die de verstrekker typeren, waarbij de belangrijkste
aspecten slaan op de kwaliteit van de dienstverlening. Nu bekend is
welke keuzemotieven belangrijk zijn voor het intermediair én hoe de
verstrekkers scoren op de verschillende imago-aspecten, is interessant
welke hypotheekverstrekkers worden overwogen om meer zaken mee te
doen. Door een stijging van 11% naar 17% wordt ING bank het meest
overwogen en neemt het de koppositie over van Stad Rotterdam, wat naar
de zesde plaats zakt (van 12% naar 10%), ondanks haar goede imago. De
nieuwkomer Argenta is pas sinds circa een jaar op de Nederlandse markt
actief en heeft reeds een spontane bekendheid van 21% opgebouwd onder
het intermediair. De Antwerpse spaarbank wordt door 7% overwogen om
meer zaken mee te gaan doen. Door een stijging van 4% naar 8% geniet
ING bank eveneens de meeste voorkeur om meer zaken mee te gaan doen.
Ook hier onderscheidt Stad Rotterdam zich niet meer door de daling van
6% naar 3%. Bouwfonds, BLG en AEGON maken relatief vaak deel uit van
de evoked set van het intermediair. Echter, de absolute voorkeur
krijgen zij van deze groep verhoudingsgewijs minder vaak. Het
tegenovergestelde geldt voor ING bank, Woonfonds en Rabobank. De helft
van de adviseurs die deze verstrekkers overwegen, geven ook de
absolute voorkeur.
Penetratie
Het intermediair heeft spontaan aangegeven dit jaar gemiddeld met meer
verschillende hypotheekverstrekkers zaken te doen (2001: 6,9 en 2000:
5,6). Door een stijging van 10% hebben ING bank en Bouwfonds hun
topposities versterkt; zij doen nu met meer dan de helft van het
intermediair zaken. De andere winnaars op dit vlak zijn Delta Lloyd,
BLG, Westland Utrecht, Direkt bank en Argenta. De Belgische
verstrekker heeft na één jaar inmiddels een penetratie van 19%
bereikt. ING bank, Bouwfonds en Stad Rotterdam hebben geholpen ook de
hoogste penetratiegraad; ruim 60% van het intermediair geeft aan zaken
te doen met deze hypotheekverstrekkers. Dit trio heeft bovendien ook
het beste imago volgens het intermediair. Dit jaar komen wat betreft
(geholpen) penetratie Bouwfonds, SNS bank, Delta Lloyd en Hypotrust
als winnaars naar voren.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Sascha Weil
saschaw@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet
staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties,
corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële
services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001