print dit artikel Terug

----------- PERSBERICHT ----------------

Intermediair kritischer en kundiger op hypotheekverstrekkersmarkt

Rotterdam, 30 oktober 2001 Door het dalende aantal afgesloten hypotheken en dalende imago van de branche in zijn geheel lijkt het intermediair kritischer naar zijn productenpallet te kijken. Daarbij betrekt het meer marktpartijen in zijn keuze, maar stelt tegelijkertijd hogere eisen aan zijn zakelijke partners die de hypotheek verstrekken. Dit blijkt uit de jaarlijkse Image & Performance Monitor Hypotheekverstrekkers, die Blauw Research dit jaar onder 288 intermediairs heeft uitgevoerd. Voor het onderzoek werden assurantietussenpersonen, hypotheekwinkels en makelaars met minimaal 20 hypotheekafsluitingen per jaar ondervraagd naar bekendheid en imago van en voorkeur voor hypotheekverstrekkers.

Stijgende naambekendheid hypotheekverstrekkers

Het intermediair kent gemiddeld 8,7 hypotheekverstrekkers. Dit zijn er gemiddeld twee meer dan de vorige twee jaren (2000: 6,8 en 1999: 7,2). ING bank is dit jaar met 67% spontaan de meest bekende verstrekker onder het intermediair. Bouwfonds, door een grote stijging in spontane bekendheid, en ABN AMRO, traditioneel zeer bekend, completeren de top 3. Andere grote stijgers met betrekking tot spontane bekendheid zijn Postbank, Rabobank, BLG, Westland Utrecht, SNS bank en Delta Lloyd (meer dan 7%). Wanneer de verschillende hypotheekverstrekkers geholpen worden voorgelegd aan het intermediair, blijken de verstrekkers die spontaan het meest genoemd worden ook geholpen het meest bekend te zijn (dezelfde top-7). Tevens is de top-5 bekendste verstrekkers van dit jaar gelijk aan die van vorig jaar, alleen de volgorde is anders. Wat betreft reclame-herinnering loopt de bekendheid van de meeste verstrekkers terug, evenals vorig jaar. Rabobank en Nationale Nederlanden hebben de hoogste reclame-herinnering (92%). Zwitserleven, de koploper van vorig jaar, is door een afname in het `Zwitserleven-gevoel` naar de derde plaats gezakt.

Imago staat onder druk

De eerste, spontane indicator voor imago is het algemeen waarderingscijfer per merk. Dit cijfer is voor de totale hypotheekverstrekkersmarkt lager dan de voorgaande twee jaren, namelijk 6,6 tegenover 6,8 in 2000 en 6,9 in 1999. Woonfonds is op dit moment de best spontaan gewaardeerde verstrekker (7,3). Andere verstrekkers met een beoordeling boven de 7 zijn BLG, Zurich, ABP en Avero. Wanneer de spontane waardering tegen de spontane bekendheid wordt afgezet, ontstaat een beeld van de breinpositie van verschillende hypotheek-verstrekkers onder het intermediair. Uit deze `mind-map` blijkt dat de beste balans is gevonden door ING bank, Bouwfonds en Stad Rotterdam. Dit trio behaalt eveneens de hoogste score op de I&P Indexscore, waarbij Stad Rotterdam het hoogst scoort (6,6). Dit imago-kengetal bestaat uit de scores op de individuele imago-aspecten en het relatieve belang dat het intermediair aan deze aspecten hecht. Volgens het intermediair is het imago van de hypotheekverstrekkersmarkt dit jaar wel aanzienlijk verslechterd. Van bijna alle verstrekkers neemt, evenals het algemeen waarderingscijfer, ook de I&P Indexscore af (2001: 6,0 en 2000: 6,3). Rabobank, ING Bank, ABN AMRO en pensioenfonds ABP zijn op sommige aspecten de positieve uitzonderingen op deze tendens. Het beeld van imago-verslechtering van de hypotheekverstrekkersmarkt dat heerst onder het intermediair komt tevens tot uiting wanneer per imago-aspect de behaalde gemiddelden gedurende de afgelopen drie jaren bekeken worden. Elk aspect laat duidelijk een negatieve trend zien.

Voorkeur voor de beste mix van motieven

De hypotheekverstrekkers blijven achter bij de verwachting van het intermediair, aangezien ze in het algemeen op een aantal imago-aspecten relatief laag scoren. Wanneer enkele keuzemotieven geholpen worden voorgelegd aan het intermediair, blijken `nakomen van afspraken` en `zorgvuldigheid` net als vorig jaar als de twee belangrijkste motieven ervaren te worden (gevolgd door `snelle acceptatie`). Zowel spontaan als geholpen worden de keuzemotieven die van toepassing zijn op het hypotheek-traject belangrijker geacht dan de motieven die de verstrekker typeren, waarbij de belangrijkste aspecten slaan op de kwaliteit van de dienstverlening. Nu bekend is welke keuzemotieven belangrijk zijn voor het intermediair én hoe de verstrekkers scoren op de verschillende imago-aspecten, is interessant welke hypotheekverstrekkers worden overwogen om meer zaken mee te doen. Door een stijging van 11% naar 17% wordt ING bank het meest overwogen en neemt het de koppositie over van Stad Rotterdam, wat naar de zesde plaats zakt (van 12% naar 10%), ondanks haar goede imago. De nieuwkomer Argenta is pas sinds circa een jaar op de Nederlandse markt actief en heeft reeds een spontane bekendheid van 21% opgebouwd onder het intermediair. De Antwerpse spaarbank wordt door 7% overwogen om meer zaken mee te gaan doen. Door een stijging van 4% naar 8% geniet ING bank eveneens de meeste voorkeur om meer zaken mee te gaan doen. Ook hier onderscheidt Stad Rotterdam zich niet meer door de daling van 6% naar 3%. Bouwfonds, BLG en AEGON maken relatief vaak deel uit van de evoked set van het intermediair. Echter, de absolute voorkeur krijgen zij van deze groep verhoudingsgewijs minder vaak. Het tegenovergestelde geldt voor ING bank, Woonfonds en Rabobank. De helft van de adviseurs die deze verstrekkers overwegen, geven ook de absolute voorkeur.

Penetratie

Het intermediair heeft spontaan aangegeven dit jaar gemiddeld met meer verschillende hypotheekverstrekkers zaken te doen (2001: 6,9 en 2000: 5,6). Door een stijging van 10% hebben ING bank en Bouwfonds hun topposities versterkt; zij doen nu met meer dan de helft van het intermediair zaken. De andere winnaars op dit vlak zijn Delta Lloyd, BLG, Westland Utrecht, Direkt bank en Argenta. De Belgische verstrekker heeft na één jaar inmiddels een penetratie van 19% bereikt. ING bank, Bouwfonds en Stad Rotterdam hebben geholpen ook de hoogste penetratiegraad; ruim 60% van het intermediair geeft aan zaken te doen met deze hypotheekverstrekkers. Dit trio heeft bovendien ook het beste imago volgens het intermediair. Dit jaar komen wat betreft (geholpen) penetratie Bouwfonds, SNS bank, Delta Lloyd en Hypotrust als winnaars naar voren.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Sascha Weil
saschaw@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001