Provincie Groningen

Groningen, 6 november 2001 Persbericht nr. 229

Gezamenlijk persbericht provincie Groningen, gemeente Groningen en Arriva

Overheden verlenen concessie tot 2004 aan Arriva

De provincie Groningen en de gemeente Groningen hebben een concessie verleend aan Arriva om het openbaar vervoer in Stad en Ommeland te verzorgen tot 1 juni 2004. In de concessie is geregeld aan welke eisen de dienstregeling, de informatievoorziening naar de klant en de dienstverlening moeten voldoen en zijn afspraken over de financiën en de rol van het consumentenplatform opgenomen. Tevens staat in de beschikking dat het materieelpark verjongd wordt. De overheden zorgen door klanttevredenheidonderzoek dat ze goed geïnformeerd blijven over de kwaliteit van de dienstverlening. Met een bonus/malusregeling houden de overheden invloed op het functioneren van de busvervoerder. De nieuwe concessie is een gevolg van de invoering van de Wet Personenvervoer 2000. Daarin staat dat alle overheden die verantwoordelijk zijn voor het openbaar vervoer in hun gebied, voor 1 januari 2002 aan de vervoerder een concessie moeten verlenen. De gemeente en de provincie willen in 2004 het openbaar vervoer voor de stad, de provincie en de regio Noord-Drenthe in één keer aanbesteden.

Omdat de lijnen van het stads- en streekvervoer in veel situaties geïntegreerd zijn, hebben de beide overheden ervoor gekozen om gezamenlijk de concessie te verlenen. De concessie is opgesteld in goed overleg met de vervoerder Arriva. Ook ondertekenen de provincie, gemeente en Arriva samen met Rijkswaterstaat en de Kamer van Koophandel op 6 november een intentieovereenkomst tijdens de Promotiedagen Noord-Nederland. Hierin spreken de partijen af de verkeersoverlast die de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg met zich meebrengen, tot een minimum te beperken. Het aanbieden van openbaar vervoer kan hierbij een belangrijke rol spelen. De overheden geven samen met Arriva aan dit voornemen de komende periode invulling.

Consumentenplatform

Nieuw in deze concessie is dat de positie van de consument in het openbaar vervoer veel belangrijker wordt. In de concessie krijgt het Consumentenplatform Openbaar Vervoer een heel nadrukkelijke rol. Het Consumentenplatform adviseerde eerder al over de inhoud van de concessie. Verder kan het platform adviseren over wijzigingen in de dienstregeling of over bij voorbeeld de klachtenregeling. Arriva komt iedere jaar met voorstellen die de sociale veiligheid en de toegankelijkheid in het openbaar vervoer verbeteren. Het Consumentenplatform wordt ook bij deze plannen betrokken.

Vaststelling dienstregeling

Arriva stelt de dienstregeling vast, daarna geven de provincie en de gemeente hieraan hun toestemming. Om voldoende invloed te kunnen blijven uitoefenen op de inhoud van de dienstregeling kunnen de overheden de vervoerder verplichten om wijzigingen in de dienstregeling aan te brengen.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met: Machteld Schierbeek, provincie Groningen, tel.: 050 - 3164982, Johan de Boer, gemeente Groningen, tel. 050 - 3678010, Carla Alma, Arriva, tel. 0513 - 655950.