Bedrijfsplan Marktzaken
Het college van B&W heeft kennis genomen van het Bedrijfsplan
Marktzaken, een uitwerking van de in 2000 vastgestelde nota Markten in
de binnenstad.
In januari 2001 zijn de afdelingen Beheer Straathandel Binnenstad en
Centraal Beheer Straathandel overgegaan van de Dienst Marktwezen naar
de Dienst Binnenstad. Bij de overdracht is besloten dat er een
bedrijfsplan zou worden opgesteld waarin onder andere staat aangegeven
hoe de doelstellingen, verwoord in de nota Markten in de binnenstad,
kunnen worden gerealiseerd. Markten zijn de oudste vorm van
detailhandel. Ze bieden werk aan circa 1600 personen en er wordt een
omzet gerealiseerd tussen de vijftig en tachtig miljoen gulden (¤
22.689.010 en ¤ 36.302.417). De markten in de binnenstad
vervullen een belangrijke economische, sociale en recreatieve functie.
Ze vormen een ontmoetingsplaats voor velen en zijn een onmisbaar deel
van het straatbeeld. Zestig procent van de toeristen bezoekt een markt
tijdens hun verblijf in Amsterdam.
In het bedrijfsplan is een aantal actiepunten geformuleerd. Deze
actiepunten zijn tot stand gekomen door consultatie van
belangengroepen zoals Centrale Vereniging voor Ambulante Handel,
koopliedenverenigingen, kramenzetters etc. en zullen over een periode
van vier jaar gefaseerd worden uitgevoerd.
Een drietal actiepunten:
1. Het vervangen van de contante betaling van marktgeld aan de
marktmeesters. Op korte termijn zal het mogelijk zijn de
kooplieden op factuurbasis het marktgeld in rekening te brengen.
De ontwikkeling van deze procedure is al in gang gezet.
2. Het dienstrooster van de marktmeesters zal zodanig worden
aangepast dat met ingang van 1 januari 2002 de controle op de
markten tot een later tijdstip (19.00 uur) kan worden uitgeoefend.
3. Voorts wordt in het plan voorzien in een inhaalslag wat betreft de
infrastructuur van marktterreinen in de binnenstad, zoals
elektriciteitsvoorzieningen, waterputten, vetputten en openbare
toiletten voor de Jordaanmarkten en het Waterlooplein. Deze
investeringen worden in eerste instantie geraamd op 1,6 miljoen
gulden (¤726.048).
Voor vrijwel alle actiegebieden geldt overigens dat samenwerking met
andere diensten of externe organisaties noodzakelijk is.
De begroting voor 2002 voor Marktzaken is sluitend. Alle taken kunnen
kostendekkend worden uitgevoerd. De directe kosten (uitgaven 864.495
gulden (¤ 392.291) en inkomsten 2.365.102 gulden (¤
1.073.237) en de apparaatskosten (uitgaven 1.655.607 gulden (¤
751.282) en inkomsten 155.000 gulden (¤ 70.336) worden gedekt uit
inkomsten uit heffingen en leges. De totale begroting voor 2002
bedraagt 3.227.604 gulden (¤ 1.464.623).
Er is weinig inzicht in de onzichtbare baten van de markten die de
stadseconomie ten goede komen en in de gemiddelde inkomsten en
omzetten van marktkooplieden. Hetzelfde geldt ook voor het effect op
de omzet van de ondernemers in de buurt van de markten, zoals andere
detailhandel en horeca.
Het marktgeld dat door de kooplieden wordt opgebracht bedraagt in
totaal circa 1,2 miljoen gulden (¤ 544.536.25).
Ko van Geemert
-
© gemeente Amsterdam - 7-11-2001