Carros

Hyundai houdt verkoopgroei vast

Ruim zes procent stijging

(08 november 2001)

Hyundai heeft in de eerste tien maanden van dit jaar wereldwijd 1.353.737 auto's en bedrijfswagens verkocht. Dat aantal ligt zes procent hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. Zowel de export als de verkopen op de Zuid Koreaanse thuismarkt zijn gestegen. De groeicijfers over 2001 zijn des te opmerkelijker omdat fabrieken deze zomer enige tijd dicht waren omdat er nieuwe productielijnen werden geïnstalleerd.

De belangrijkste aanjagers van de verkoopgroei zijn de uitbreiding en vernieuwing van het gamma. In de loop van 2001 lanceerde Hyundai onder meer de 2.0 CRDi motor in de Trajet, Elantra en Santa Fe, arriveerde de nieuwe Sonata en kwam de Matrix op de markt. De vernieuwingsdrang houdt aan: zowel de Terracan als de Coupé hebben hun publieksdebuut achter de rug.

Studiemodel
De Terracan (3.5 V6 en 2.9 CRDi) arriveert begin december bij de Nederlandse dealers, terwijl de nieuwe Coupé in januari 2002 komt. Later in dat jaar breidt Hyundai het gamma verder uit met een nieuwe, compacte auto die nu nog aangeduid wordt dan TB. Een studiemodel werd eind oktober op de Tokyo Motor Show onthuld.

Nog dit jaar lanceert Hyundai de 1.5 CRDi motor in de Matrix en staat er voor zowel de Atos Multi als Spirit een facelift op stapel.