Gemeente Den Helder

Wegen en Verkeer

betreft: week: week 45

Er zijn diverse knelpunten in de infrastructuur die dringend om een aanpak vragen. We noemen er een aantal: - de vermindering van de verkeersdruk op de Binnenhaven/Zuidstraat/Weststraat, - de verkeersafwikkeling rond kruispunt Veul/Zuiderhaaks, - een fietspad langs de Schoolweg en reconstructies - reconstructie van de Middenweg (aansluitend op de gerealiseerde vernieuwing van het Stationsvoorplein). De Binnenhaven/Zuidstraat/Weststraat kunnen we alleen aanpakken met medewerking van andere overheden. Wij zijn voortdurend waakzaam en grijpen iedere mogelijkheid aan om verbeteringen met hen te bespreken. Wanneer dat tot resultaat leidt, is niet te voorspellen. Maar dat er wat gedaan moet worden, daar twijfelt niemand over.

rotonde De verkeerssituatie bij de Kooybrug (Oostoeverweg/Balgweg) belemmert een vlotte afwikkeling van het verkeer met name in de ochtend en de avondspits. De verkeerssituatie is ook onduidelijk. Een rotonde kan een oplossing zijn. Op initiatief van Rijkswaterstaat hebben wij gesproken met de Koninklijke Marine en de gemeente Anna Paulowna. Dat het probleem opgelost wordt is ook in hun belang. De noodzaak voor de aanleg van de rotonde komt ook in beeld bij de mogelijke verplaatsing van de TESO-haven, de verbetering van de toegang van het marinehaventerrein via de Zuidpoort en de mogelijke aanleg van een nieuwe binnenhaven bij de Kooybrug. Het ministerie van Defensie wil 25% van de kosten betalen, Rijkswaterstaat draagt 50% bij. Verder is het project aangemeld in het kader van de GDU-regeling (Gebundelde Doel Uitkeringen, een infrastructuurfonds van de provincie). Wij willen die rotonde zo spoedig mogelijk realiseren. Daarom stellen wij voor om alvast _ 350.000 hiervoor te reserveren. De rotonde Torplaan is het afgelopen jaar gerealiseerd. Het doet ons goed te kunnen constateren dat het aantal aanrijdingen hier beduidend is afgenomen.

laaste verandering: november 08, 2001