Koninklijke Ahold


Nieuwe Ahold-winkel in VS bespaart ruim 30% energie

Stop & Shop opent eerste 'low energy' superstore.
Ook Nederlandse Ahold-winkelketens profiteren.

Zaandam, Nederland, 8 november 2001 - Stop & Shop, de grootste Ahold supermarktketen in de Verenigde Staten, heeft vandaag in Foxboro, Massachusetts, de deuren geopend van een revolutionaire supermarkt, die 30% minder energie verbruikt dan een conventionele winkel. Met 321 winkels en een jaaromzet van USD 7,7 miljard is Stop & Shop marktleider in de staten Massachusetts, Connecticut, Rhode Island, New York en New Jersey.

De innovatieve energiezuinige superstore is het resultaat van drie jaar intensief onderzoek en ontwikkeling. 'Energieverbruik is een grote kostenpost voor de winkels,' zegt Marc Smith, President van Stop & Shop. 'Door met innovatieve toepassingen het energieverbruik terug te brengen, realiseren we aanzienlijke besparingen en zijn we minder belastend voor het milieu. In de toekomst zullen alle 9.000 Ahold-winkels wereldwijd van onze ervaringen de vruchten kunnen plukken.'

Energiebesparende toepassingen
'Het eerste dat opvalt als je de winkel binnenloopt, is de grote hoeveelheid daglicht,' zegt Smith. 'De winkel is op alle mogelijke plaatsen voorzien van de modernste energiebesparende toepassingen. Een groot aantal lichtkoepels in het dak zorgt voor maximaal gefilterd daglicht in de winkel. In combinatie met zeer efficiënt gebruik van kunstlicht en dimmers resulteert dat in een energiebesparing van circa 50% voor licht. Tegelijkertijd ontstaat een aangename sfeer voor klanten en medewerkers,' vervolgt Smith. 'Het gebruik van de modernste koelsystemen zorgt voor een vermindering van energieverbruik voor koeling van maar liefst 26%. Isolatie en het gebruik van reflecterende verf op het dak vergroten de efficiency van verwarming en koeling. De bouwmaterialen zijn geselecteerd op milieuvriendelijkheid en hergebruik.'

De ontwikkelaars van de energiezuinige supermarkt hebben informatie verzameld bij alle Ahold-dochters. 'De eerste stap was het inventariseren van aanwezige informatie bij Ahold-experts over bestaande energiezuinige toepassingen,' zegt Smith. 'Dit is met name van belang voor toepasbaarheid bij andere Ahold-supermarkten in de toekomst. Een aantal innovaties wordt nu al elders toegepast.'

Ook Nederlandse Ahold-winkelketens profiteren
De ontwikkeling van het project strookt met het Ahold-beleid om energieverbruik terug te dringen en het milieu waar mogelijk te ontlasten. In Nederland is met name Albert Heijn zeer actief met de ontwikkeling van energiezuinige winkels. De supermarktonderneming heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan het terugdringen van het energieverbruik in de winkels. Albert Heijn ontwikkelt, mede in samenwerking met de experts van Stop & Shop, een nieuw energiezuinig supermarktconcept. Ook bestaande Albert Heijn-supermarkten werken steeds vaker met energiebesparende toepassingen. Hetzelfde geldt voor de winkels van Etos, Gall & Gall en De Tuinen.

Foto's van de Stop & Shop winkel zijn op aanvraag beschikbaar.

Ahold Corporate Communications:
075 - 659 5720 / 5665

Mobiel:
Hans Gobes: 06 - 55 82 22 98
Jan Hol: 06 - 22 93 31 37


---

Dit Ahold persbericht bevat toekomstgerichte informatie. Werkelijke resultaten kunnen afwijken van de prognoses omdat ze worden beïnvloed door factoren waarover de onderneming geen controle heeft, zoals aangegeven in het Ahold jaarverslag over 2000.

---

Koninklijke Ahold N.V.
Albert Heijnweg 1
Postbus 3050
1500 HB Zaandam
Tel.: +31 (0)75 659 5720
Fax: +31 (0)75 659 8302
http://www.ahold.nl