Nieuwe Ahold-winkel in VS bespaart ruim 30% energie
Stop & Shop opent eerste 'low energy' superstore.
Ook Nederlandse Ahold-winkelketens profiteren.
Zaandam, Nederland, 8 november 2001 - Stop & Shop, de grootste Ahold
supermarktketen in de Verenigde Staten, heeft vandaag in Foxboro,
Massachusetts, de deuren geopend van een revolutionaire supermarkt,
die 30% minder energie verbruikt dan een conventionele winkel. Met
321 winkels en een jaaromzet van USD 7,7 miljard is Stop & Shop
marktleider in de staten Massachusetts, Connecticut, Rhode Island,
New York en New Jersey.
De innovatieve energiezuinige superstore is het resultaat van drie
jaar intensief onderzoek en ontwikkeling. 'Energieverbruik is een
grote kostenpost voor de winkels,' zegt Marc Smith, President van
Stop & Shop. 'Door met innovatieve toepassingen het energieverbruik
terug te brengen, realiseren we aanzienlijke besparingen en zijn we
minder belastend voor het milieu. In de toekomst zullen alle 9.000
Ahold-winkels wereldwijd van onze ervaringen de vruchten kunnen
plukken.'
Energiebesparende toepassingen
'Het eerste dat opvalt als je de winkel binnenloopt, is de grote
hoeveelheid daglicht,' zegt Smith. 'De winkel is op alle mogelijke
plaatsen voorzien van de modernste energiebesparende toepassingen.
Een groot aantal lichtkoepels in het dak zorgt voor maximaal
gefilterd daglicht in de winkel. In combinatie met zeer efficiënt
gebruik van kunstlicht en dimmers resulteert dat in een
energiebesparing van circa 50% voor licht. Tegelijkertijd ontstaat
een aangename sfeer voor klanten en medewerkers,' vervolgt Smith.
'Het gebruik van de modernste koelsystemen zorgt voor een
vermindering van energieverbruik voor koeling van maar liefst 26%.
Isolatie en het gebruik van reflecterende verf op het dak vergroten
de efficiency van verwarming en koeling. De bouwmaterialen zijn
geselecteerd op milieuvriendelijkheid en hergebruik.'
De ontwikkelaars van de energiezuinige supermarkt hebben informatie verzameld bij alle Ahold-dochters. 'De eerste stap was het inventariseren van aanwezige informatie bij Ahold-experts over bestaande energiezuinige toepassingen,' zegt Smith. 'Dit is met name van belang voor toepasbaarheid bij andere Ahold-supermarkten in de toekomst. Een aantal innovaties wordt nu al elders toegepast.'
Ook Nederlandse Ahold-winkelketens profiteren
De ontwikkeling van het project strookt met het Ahold-beleid om
energieverbruik terug te dringen en het milieu waar mogelijk te
ontlasten. In Nederland is met name Albert Heijn zeer actief met de
ontwikkeling van energiezuinige winkels. De supermarktonderneming
heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan het terugdringen van
het energieverbruik in de winkels. Albert Heijn ontwikkelt, mede in
samenwerking met de experts van Stop & Shop, een nieuw energiezuinig
supermarktconcept. Ook bestaande Albert Heijn-supermarkten werken
steeds vaker met energiebesparende toepassingen. Hetzelfde geldt voor
de winkels van Etos, Gall & Gall en De Tuinen.
Foto's van de Stop & Shop winkel zijn op aanvraag beschikbaar.
Ahold Corporate Communications:
075 - 659 5720 / 5665
Mobiel:
Hans Gobes: 06 - 55 82 22 98
Jan Hol: 06 - 22 93 31 37
---
Dit Ahold persbericht bevat toekomstgerichte informatie. Werkelijke
resultaten kunnen afwijken van de prognoses omdat ze worden beïnvloed
door factoren waarover de onderneming geen controle heeft, zoals
aangegeven in het Ahold jaarverslag over 2000.
---
Koninklijke Ahold N.V.
Albert Heijnweg 1
Postbus 3050
1500 HB Zaandam
Tel.: +31 (0)75 659 5720
Fax: +31 (0)75 659 8302
http://www.ahold.nl